Inblåsning av pellets 32 meter?

Skriv svar
AndersED
Frö

Inblåsning av pellets 32 meter?

Inlägg av AndersED »

Hej, Jag planerar att byta ut min nuvarande oljebrännare (installerad på en CTC Family 1200 panna) mot en pelletsdito. Tanken är att i samband med detta placera ett större pelletsförråd utomhus just utanför pannrummet till vilket jag vill få leverans av pellets i bulk. Avståndet mellan detta förråd och vår uppfart är ca 32 meter, med en stighöjd på 4-5 meter. Jag har förstått att detta skapar problem vid inblåsning av pellets, bla genom att detta skadar pellets.

Skulle uppskatta era råd ang detta. Skulle det förbättra läget om jag installerar en fast inblåsningsledning? Om så, har ni förslag på material, konstruktion, leverantörer etc? Eftersom pellets kan tänkas ta skada vid inblåsningen, finns det pelletsbrännare som är mindre känsliga för denna typ av skador på pellets?

Tacksam för att förslag,

Anders
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Om du tittar på nedanstående sajter kan du få lite tips om hur inblåset kan lösas med stålrör. Sedan kan du leta efter ÅF lokalt.

www.mafa.se
www.forco.se

Mycket nöje! :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
jodd
Gallringsobjekt

Inlägg av jodd »

vad jag förstår så ska du sätta brännaren i ctcn, om du gör så kommer du behöva aska ur ca 1gång i veckan eller nått liknande, kan du inte bygga ett typ månads förråd och köra på säckar istället? du kommer ju ända vara i pannrummet, jag tycker att pelletsen går sönder tillräckligt med en slang på 10m.
Janfire flex-a, Combifire 40, Pellistore,
MafaFlex skruv, Såbi Pellets
Skriv svar