Bulkfyllning ?

Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Bulkfyllning ?

Inlägg av Dave »

Hej! Är det någon som vet hur lång slangen får vara mellan bulkbil och föråd? Enligt vissa leverantörer kan de ej garantera pelletskvalité om det är över 10 meter ?! Har själv ca. 15 meter, fågar jag bygga ett föråd ?
Tacksam för svar MVH Dave
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

En leverantör jag talade med (kommer tyvärr inte ihåg vilken) sa att de kan blåsa 30 meter, men vi diskuterade aldrig pelletskvalitén...
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Blåser man 30m från tankbilen så har du spån i bulkförrådet....Max 10m för att bibehålla någorlunda bra kvalla på det du ska ha in i förrådet...över det så KAN det börja smulas sönder en del...
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi får ta till 25 meter slang när vi skall fylla. Och visst, vi får problem med en del spån och småfraktioner. Men det tycker jag det låter som även de som använder 10 meter slang får ibland också. Så mycket beror nog på kvalitén från början. Sedan inverkar naturligtvis trycket som bilen använder (under 0,5 kg är att föredra), om pelletsen är omblåst mellan släp och bil, förrådets utformning, dämpmattor etc.

Men efter att ha modifierat skruven i höstas med lite extra spåndränering, så har vi kört hela vintersäsongen nu utan större driftsstörningar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Du kan inte montera ett stålrör som förlängning till inblåset? Det behöver ju bara sitta på plats när du väntar leverans.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Tack

Inlägg av Dave »

Tack för infot.

MVH Dave
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Måste bara tillfoga: Läste just SBE:s leveransbestämmelser.

Önskvärd slanglängd 10 m. Vid slanglängd över 15 m tillkommer en extra avgift på 200 kr. Max slanglängd 25 m.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Så här skriver numera SÅBI:
Vi rekommenderar en slanglängd på högst 10 meter. Vid längre slanglängd kan kvaliteten på pelletsen försämras, vilket kan medföra att dess ursprungliga kvalitet inte kan bibehållas. Skulle chauffören behöva använda en slang som är längre än 20 meter debiteras en avgift för detta.

Jag har dock aldrig fått någon extra avgift debiterad..

Intressant att de numera har tillfört texten om att pelletsens kvalité kan försämras. Den vill jag påstå har tillkommit nyligen..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

GoForIt Pellets skrev:Intressant att de numera har tillfört texten om att pelletsens kvalité kan försämras. Den vill jag påstå har tillkommit nyligen..
Det är väl ett sätt att försöka "friskriva" sig från att ha levererat "dålig" pellets.

Det är nog inte så många som klarar sig med enbart 10 m slang. Själv klarar jag det precis om anslutningspunkten sitter precis bakom hytten på blåsbilen men ofast så brukar det bli lite längre...... :cry: :?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Efter att ha studerat detta på min anläggning så vill jag säga att en dålig pellets försämras kraftigt medan en hård och bra pellets inte påverkas något alls eller obetydligt. Kan man ersätta slangen med rör så är detta klart bättre. Helst en fast installation där skarvarna mellan rören blir perfekta och inte påverkar pelletsen alls. Med 20 meter slang och bra pellets har jag inte haft en halv spann spån på drygt tre ton levererad pellets. Efter min ombyggnad så kommer det att räcka med en slang ifrån bilen. Och jag kommer att akta mig mycket noga från att köpa dålig pellets. Priset är underordnat kvaliten.
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hej Ulf!
Ser att du har ett sådant föråd som jag tänkt mig, är du nöjd med det och med brännaren? Har du några bilder på rörinstalationen :?: MVH Dave
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hejsan!
Jag är mycket nöjd på alla sätt. Är ett bra sett att få ett bulkförråd som inte tar en massa extra plats. Jag har tyvärr inga bilder men fråga gärna om du kommer på mer du vill veta.
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Frågvis

Inlägg av Dave »

Hej Ulf!
Jag är i valet o kvalet mellan Janfire eller BlueFlame, fast när det gäller föråd så blir det pellistore,som du säger är det en perfekt lösning som inte tar så stor plats. En fråga om förådet, har fått ett mått på detta ,är det verkligen 2.50 lång med matarskruv o tillbehör :?: Har långt till inmatningen ca.15-20m, skulle vara intressant hur du löser det med röret.Var köper du din pellets?Byter till pellets från olja någon gång efter sommaren...skönt att bli av med skiten :lol: En sista fråga ,får du sota mycket ock kör du med ack.tank eller räcker det till när det är kallt och alla i fam. vill duscha :?: En fördel med oljan är att det sköter sig självt, lite service på brännaren bara :)
ha det gott så länge MVH Dave
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Pellistore är 2.10m långt, + 0.4 för fästanordningen för skruven så, ja 2.50m totalt, (och 1.50 m brett , höjd 2m )
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Tack

Inlägg av Dave »

Jaha, där rök min snickarbänk,men jag får väl offra den när det är ont om utrymmet och man vill spara pengar...MVH Dave
Skriv svar