CTC 1100 + Biona = Sant?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

CTC 1100 + Biona = Sant?

Inlägg av mjansson »

Hej,
Jag har en CTC 1100 från 2000 och undrar om det går att köra den med en Bionabrännare? Jag hade tänkt mig en VikingBio men Bionabrännaren värkar vara ett strå vassare, om den nu passar till pannan vill säga.

Tacksam för svar och tips!
Hakke2
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 18:10

Inlägg av Hakke2 »

Jag hade denna pannan tidigare och var också sugen på Biona. Brännaren passar och jag har hört flera som har denna kombination och är nöjda.

Det du får tänka på är att CTC1100 har litet askutrymme och litet vattenmagasin så du får aska ur ofta och kan behöva kontrollera att du har hög temperatur på pannan och att brännaren är i gång när du tappar upp badvatten. Så skötselkonforten är inte optimal oavsett brännare men har man en så ny panna tar det ju emot att byta ut den.
Ur varmvattenkomfortshänseende vill man med CTC1100 ha en brännare med hög effekt.

Somliga användare av Biona har fått mer aska pga att löspressade pellets som mals ger ifrån sig en del sågspån/damm som kan blåsas in i pannan innan de hinner förbrännas fullständigt så det blir mer "aska" än om pelletsen inte hade gått igenom en kvarn. Det problemet blir ju mer påtagligt när man har ett litet askutrymme.
BioSol med Biona, 10 kvm SchuchoSol, Dovre spisinsats och etanolSAAB
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

Hur ofta är ofta när det gäller att aska ur?

Inlägg av mjansson »

Hur ofta är ofta när det gäller CTC 1100 och att aska ur pannan?
Lars W
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 11:09
Ort: Skattkärr/Karlstad

Inlägg av Lars W »

Kör med Biona 2000 i en CTC 1100 -98 med mycket gott resultat. Askar ur pannan 1gång i veckan och det fungerar bra.
CTC1100 -98, Biona 2000-06, 6m Skorsten, 100mm Insatsrör, Mbio Rökgasfläkt med varvtalsbegränsare. Provar all pellets jag kan komma över.
Skriv svar