Pellets i ren oljepanna - funkar det?

Olof Weister
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 13:40

Pellets i ren oljepanna - funkar det?

Inlägg av Olof Weister »

Jag har tänkt att sätta pelletsbrännare i min Baxi Baltic 38 kw 1999. Detta är en ren oljepanna, med elpatron 9 kw. Lätt att styra drag och temperatur p g a utdragbara tubulatorer. Förbränningsrummet är cylindriskt, 617 mm långt och 270 mm i diameter vilket betyder att volymen är ca 35 liter. På baxis hemsida rekommenderas pelletsbrännare 13 - 20 kw. Skorsten med 110 mm korrogerad slang ca 11 meter. Dragbegränsare.

Jag har av olika säljare fått olika besked om det kommer att fungera. Har du erfarenhet av liknande? Det jag är mest rädd för är att förbränningsrummet är så litet att jag får aska ur den flera gånger i veckan.

Mvh
Olof
Olof Weister, Har mindre hyreshus i Skåne. Panna: Baxi Baltic 38 Olja Förbrukar ca 6 kubik maxlast ca 20 kw
nola
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 11:24
Ort: Värmland

Inlägg av nola »

Jag har också en panna med litet förbränningsutrymme i (CTC 1100), också en ren oljepanna.

Jag askar ur pannan en gång i veckan och det fungerar fint!
CTC 1100 -94 med en TB Mini -06
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Samma här, funkar fint, men lite mer jobb. Sotar även pannan en gång i veckan på vinter.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Re: Pellets i ren oljepanna - funkar det?

Inlägg av Agerod »

Olof Weister skrev: Det jag är mest rädd för är att förbränningsrummet är så litet att jag får aska ur den flera gånger i veckan.
Hej Olof, det blir mycket aska... du kommer att få en förbrukning på cirka 13 ton pellets om året. Under den kallaste perioden blir förbrukningen kanske 2 ton per månad eller 500 kg per vecka. Prima pellets har en askhalt på ca 0,5 % och det kommer att bli 25 kg aska per vecka. Nu vet jag inte riktigt hur mycker 25 kg aska skrymmer, men det är mer än 35 liter...
I den pannan med din förbrukning får du nog bereda dig på att aska ur minst två gånger per vecka, kanske tre.
Å andra sidan kommer en övergång till pelletseldning att ge dig en besparing på 30 000 kr per år, så det finns kanske utrymme för en ny panna?
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Pellets i ren oljepanna - funkar det?

Inlägg av mackez »

hmm jag får det till 2,5kg/vecka :? och det är ingen enorm mängd för att vara ohanterligt.
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag askar ut för varje 1000-1200Kg pellets, det ger ca: 12L aska. Det betyder alltså för mig att om jag tar det högsta förbruk (45Kg pellets/dygn) måste jag aska ur/sota minst var 20'nde dygn....

Nu har jag också en lite annan panna där det kanske finns mer plats men jag känner inte igen Agerod's beskrivning, det kan ju å andra sidan vara så att du gör av med mycket pellets pga. stort oisolerat hus.

Så jag skulle tro att askning + sotning varje vecka räcker helt fint.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Re: Pellets i ren oljepanna - funkar det?

Inlägg av Agerod »

mackez skrev:
hmm jag får det till 2,5kg/vecka :? och det är ingen enorm mängd för att vara ohanterligt.
MVH
Marcus
Rätt, det blev lite fel med potenserna där...
Men jag skulle nog påstå att 2,5 kg aska i ett så litet förbränningsutrymme är mycket...
Återförsäljarna får ju en del stryk här på forumet, lovar mycket - håller lite. Glädjekalkyler. Vill sälja till varje pris osv... Jag kan hålla med om den kritiken, det finns säljare av pelletsbrännare som till varje pris vill att en kontakt skall leda till en affär, oavsett om det blir en väl fungerande anläggning eller ej.
Jag försöker att vara helt ärlig när jag får en fråga, det leder ibland till att jag avråder. Det kanske är dumt, men jag vill gärna att den som börjar elda pellets skall få förutsättningarna klara för sig redan från början, han (eller hon) skall inte få en obehaglig överraskning när det plötsligt är vinter och pannan kanske kräver mer skötsel än vad kunden förväntade sig.

I det här fallet är jag tveksam till en installation i befintlig panna.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Re: Pellets i ren oljepanna - funkar det?

Inlägg av logaritmen »

Olof Weister skrev:Jag har tänkt att sätta pelletsbrännare i min Baxi Baltic 38 kw 1999. Detta är en ren oljepanna, med elpatron 9 kw. Lätt att styra drag och temperatur p g a utdragbara tubulatorer. Förbränningsrummet är cylindriskt, 617 mm långt och 270 mm i diameter vilket betyder att volymen är ca 35 liter. På baxis hemsida rekommenderas pelletsbrännare 13 - 20 kw. Skorsten med 110 mm korrogerad slang ca 11 meter. Dragbegränsare.

Jag har av olika säljare fått olika besked om det kommer att fungera. Har du erfarenhet av liknande? Det jag är mest rädd för är att förbränningsrummet är så litet att jag får aska ur den flera gånger i veckan.

Mvh
Olof
Strunta i att förbrännings utrymmet är för litet.Det är ren katastrof!!
Denna panna är en sk. övertryckspanna renodlad för oljeeldning.
Vilken pelletsbrännare du än väljer kommer det inte att fungera.

Pga. Pannan är konstruerad för oljeeldning med mycket hög verkningsgrad med sk,tomfatsmodell.Alltså att lågorna från oljebrännaren brinner rakt fram i en eldstad som är oval samt saknar ut tag för rökgaserna i eldstadens framkant. Rökgaserna tvingas istället tillbaka i eldstaden mot oljebrännaren som sedan går vidare ut i tuberna.Detta fungerar alldeles utmärkt för oljeeldning,men inte för pelletseldning.

Installerar du en pelletsbrännare till denna panna kommer lågorna från pelletsbrännaren att vända i eldstaden tillbaka mot brännarkoppen, precis som vid oljeeldning.Detta går inte..
Sedan har vi nästa problem,det är alldeles för liten eldstad som tidigare har sagts.

Samt att konvektionspartiet (Tuberna) i pannan är liggande. Detr blir stopp för rökgaserna ganska fort.

Lågorna från en pelletsbrännare får aldrig ha kontakt med kylda ytor i en pannas eldstad.Detta är också ett problem med denna panna.

Tyvärr ingen bra Pelletspanna......
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: Pellets i ren oljepanna - funkar det?

Inlägg av Mortel »

logaritmen skrev:Strunta i att förbrännings utrymmet är för litet.Det är ren katastrof!!
Denna panna är en sk. övertryckspanna renodlad för oljeeldning.
Vilken pelletsbrännare du än väljer kommer det inte att fungera.

Pga. Pannan är konstruerad för oljeeldning med mycket hög verkningsgrad med sk,tomfatsmodell.Alltså att lågorna från oljebrännaren brinner rakt fram i en eldstad som är oval samt saknar ut tag för rökgaserna i eldstadens framkant. Rökgaserna tvingas istället tillbaka i eldstaden mot oljebrännaren som sedan går vidare ut i tuberna.Detta fungerar alldeles utmärkt för oljeeldning,men inte för pelletseldning.

Det finns exempel när det verkar fungera i den här typen av pannor:

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/Viess.pdf
http://www.tunab.se/html/download/04_39 ... folder.pdf

En splitt ny panna med integrerad brännare är avgjort mycket bekvämare med tanke på askutrymme, tuber, och ev. automatsotning. Men smakar det så kostar det.
BlueFlame sedan -05
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Jag vet vad du menar,men jag har sett alldeles för många sådana pannor som eldas med pellets.Möjligen går det ett tag men det är ingenting att rekomendera.

Taget från verkliga livet..
Vilde
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:29

Inlägg av Vilde »

Väcker den här här tråden igen. Vad säger ni som är här nu?

Har en Baxi B25, alltså en mindre panna än trådskaparens. Funderar på en Viking B16 GL, http://www.bionordic.se/produkt_b16.html, pelletsbrännare. Baxi tycker själva så här om att sätta sin egen brännare (Eurofire) i den pannan (överst i listan): http://www.baxi.se/visa_panndatabas_detalj.asp?id=13

Pannan är nästan som ny. Vi flyttade hit sommaren 2010 och har kört på en 9 kW elpatron i pannan. Det blir för dyrt!

Det viktigaste är effektiviteten. Vi vill att nästa vinter ska bli billigare...

[img]http://www.baxi.se/includes/show_image2 ... _B_cut.jpg[/img]
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Hmm du har viserligen lite andra förutsättningar än TS som hade ett hyreshus med en förbrukning på 6kbm olja jag gissar att du ligger på knappt hälften 2-3kbm utifrån din utsaga med 9kw elpatron.

Pannan är fortfarande inte bra för pellets men testa och räkna med att byta ut den snart.
Grundprincipen är samma som i en Nibe City panna och det är vi flera här inne som kör, visserligen verkar vi ha en svag bevekelse för att tillbe sotguden ca en gång per vecka vintertid men hellre det än olja...

Satsa på en juste brännare som du vet kommer att funka i din nästa panna och kör.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Inlägg av croytos »

Synd skrota en nästan ny panna. Du är inte ensam för det säljs rätt många liknande tyska skräppannor som Viessman och Pulsonex på Blocket.
Själv har jag en trång oljepanna som många avrådit från att elda pellets i.
Din panna är nog ändå mer olämplig. Har bara bra erfarenheter av brännaren Viking 9990 som är samma som Viking B16 förutom att elektronisk fläktstyrning saknas på min brännare.
Om du bygger en utstosning så att bara utloppet från brännaren sticker in en centimeter innanför luckan så får du mer plats för askan.

Fördelen med brännaren är att den utan vidare går att köra på 8-10 kW effekt. Tror annars det blir svårt med de vanliga 20 kW brännarna.
Jag kör på 11 kW effekt och då fungerar det riktigt bra.

Tittar man på beskrivningen så verkar det vara riktigt enkelt att sota din panna. Rengöra rören med turbulatorerna och rengöra förbränningsrummet kommer du få göra kanske 2 gånger i veckan på vintern.

Pannan är en övertryckspanna skriver Vedprofilen. Då är det nog en fördel om du har en skorsten på 8-10 meter så att det blir ordentligt drag från den när du eldar.
Tror det kan bli problem att elda på sommaren då drag i skorstenen saknas.

Prova om det går att elda pellets. Går det inte så byt panna. Så tänkte jag.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Vill du prova så gör det. Men tror inte att du får ett system som du blir nöjd med. Kan du göra mesta jobbet själv så byt panna nu när det blir varmt.
Bra begagnade pelletspannor brukar inte vara så dyra på sommaren.
Beg. oljepannor finns ju också men de börjar alla bli för gamla för att installera.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är andra gången på kort tid som denna pannan dyker upp här på forumet. Pannan är en HS - Tarm från Danmark, som efter att detta företag gick ihop med Perifalpannan, bytte namn till Baxi. Den här pannan bör man inte elda pellets eftersom det är näst intill omöjligt att rengöra rökgångarna mellan förbränningsrummet och konvektorerna. Satsa hellre på en ny eller bättre begagnat panna. Baltic'en kan du sälja till någon som vill ha en panna för gaseldning där den vill vara suverän.

El är inget alternativ längre - tyvärr. Pelletspannor kommer i alla prisklasser, och det är en riktig djungel. Men skall su ha en panna som inte ger dig för mycket besvär, bör du välja en som är lätt att sota, har hyfasad asklåda och inte kostar skjortan.

Här är några exempel (fastän meningarna vill gå isär här på forumet om förträffligheten av strax den ena, strax den andra av dem):

http://www.effecta.se/index.php?option= ... 27&lang=sv
http://www.ctcvarme.se/web/Pelletspanna ... V-212.aspx
http://www.nibe.se/Produkter/Pellets/Pr ... t/PELLUX2/
http://www.biocomfort.se/download/Black ... -11-05.pdf
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?pro ... odukttyp=1
http://www.ariterm.se/78_Ariterm_Bionet
http://www.ariterm.se/76_KMP_Uno
http://www.vedsol.com/pelletspannor.php

Detta är ett litet urval av vad som finns på marknaden. Märk väl att vissa av dessa pannor är laddpannor som behöver acktank (de har under 100 liter pannvatten). Vad beträffar brännare, så ingår den på somliga av dessa pannorna, medan på andra lär man få välja en själv. Dessa pannor varierar också mycket i pris, från billiga pannor som Blackstar 16 och upp till dyrare pannor som CTC EcoFlex och Effecta Komplett, samt givetvis Ariterm Bionet - som inte hellre är direkt billig. Dessa pannor klarar alla av att värma en normalstor villa med normal isoleringsgrad. Ta sommaren till hjälp, sök information och inte minst: Sök även negativ information - alltså vilka installatörer man skall styra undan. Välj en så lagom panna som möjligt. Att ni klarat brasorna med 9 kW elpatron säger mig att ni inte behöver någon "monsterpanna". Låt beslutet få ta den tid det tar så att ni får rätt panna, rätt installatör och rätt pris :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar