Efterbrännkammare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av snillet »

maanma skrev:
Om ni vill se vad har gjort i finska forumen klicka för att se bilderna http://www.pellettikeskustelu.net/kesku ... .php?t=785
Jag kan inte finska men jag ser att det händer saker där :D , den där varianten med turbulator inuti EBK:n känns rent spontant som en vinnare. Lågan ut ur min EBK är lite "flimsig" å fladdrar både till högre och vänster, med dom där små vingarna borde blandningen bli mer fokuserad och lågan mer framåtriktad i EBK:n.

Här skall sevtsas 8) :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Får se om jag tar mig tid nu till helgen och färdigställer mitt ebk försök. Skall alltså monteras på min KMP-pellx, hoppas att ni med bionor inte tar illa upp att jag skriver här, men just "snillet" verkar ju vara den som provat detta med EBK mest/längst! "Mitt" rör är 170mm invändigt och ~250mm långt. Är även jag lite inne på att montera turbulatorer i röret liknande dom på bildlänkarna nedan. Antar att det var dom som "snillet" menade. Man kan även se på bilden att det verkar vara någon form av tratt längst fram. Eller vad tror ni det är? Verkar ju vara rätt så avancerad modell det där. Uppbyggd i sektioner med spalter. Eller är det av "Kajsa Warg" modell=man tager vad man haver! :lol:

Förändras förbränningen av detta med EBK så pass att man bör göra en ny injustering av brännaren med ett instrument, Det verkar ju som om resultatet med en EBK är en stabilare och mer fullständig förbränning? Erfarenhet?

http://img176.imageshack.us/my.php?imag ... 002tx1.jpg

http://img324.imageshack.us/my.php?imag ... 006ij3.jpg


//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Jag gjorde min samtidigt som någon med en biosolpanna här på forumet skrev om att stockbroverken började leverera DEM med en EBK, samt att jag såg 2 oljepannor med såna och blev nyfiken.

Har nu monterat turbulatorer på nästan samma sätt som bilderna samt förlängt ebk:n lite. Den verkar ha blivit något väl lång dock så det får jag kapa ned lite igen :oops: , men flamman stabiliserade sig lite samt att man riktigt kan se de glödande partiklar som kommer ur lågan flyga tillbaka runt ebk:n å in i lågan igen mycket kraftigare ny,

Uppenbarligen blev det kraftigare "ejektor" verkan med turbulatorerna.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Snillet, om ditt projekt faller väl ut så kanske du kan klösa ihop nån till om du vill sälja... Om inte ebk:n styrs allt för mycket av hur stor brännkammare man har, draget, pelletskvalitén mm.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Swefred skrev:Snillet, om ditt projekt faller väl ut så kanske du kan klösa ihop nån till om du vill sälja... Om inte ebk:n styrs allt för mycket av hur stor brännkammare man har, draget, pelletskvalitén mm.
Hmm, en idé det där. Måste kollas upp.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Hur går det Snillet :?:
Har du loggat med pelconfig och sett om kurvorna skiljer?
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Ja nu har man kört med EBK några dagar då. Har inte provat med något testinstrument än dock. Men huset står ju kvar i alla fall så man får väl vara nöjd! :D Inte lika mycket oförbrända pelletsar i botten på pannan nu verkar det som. Sitter inte några turbulatorer i ännu.

Får man ställa några direkta frågor till Snillet?
Vilken innerdiameter har du på ditt rör? Mitt är ~170mm.
Vilken längd är det på röret? Mitt är ~200mm långt.
Hur långt framför eller bakom brännarröret sitter EBK´n? Min sitter knappt 10mm framför brännarrörets slut.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Min ebk är cirka 150mm diam, tidigare var den cirka 150mm lång också men för ett litet tag sedan förlängde jag den till cirka 250mm, snedskuren längst fram man 4 st "vingar" invändigt som skall rotera gasmassan i EBK:n så blandningen blir ännu bättre och ejektorverkan kraftigare.

Mitt brännarrör sticker in cirka 30-40mm in i EBK:n.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Inlägg av Martin Sköld »

skulle man kunna få en bild där man ser ebk:n i förhållande till brännaren?
nu ser man den ju bara i pannan. -tack! :D
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Martin Sköld skrev:skulle man kunna få en bild där man ser ebk:n i förhållande till brännaren?
nu ser man den ju bara i pannan. -tack! :D
Huga, svårt å få till :? .....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar