Verkningsgrad på befintlig panna med pellets.....

Skriv svar
Montana
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 21:07

Verkningsgrad på befintlig panna med pellets.....

Inlägg av Montana »

Det man funderar på med installation av pelletsbrännare på en befintlig panna är ju verkningsgraden på pannan med en pelletsbrännare.

Låt oss säga att man har en kombipanna som man kör med olja. Alla säger att dunka dit en pelletsbrännare och spara massor av pengar. Men det man aldrig hör säljarna säga är vilken verkningsgrad man får. Läste att en bra pelletsanläggning har e verkningsgard runt 80-90%. Vad har då en gammal panna som man kört med olja i tio år?

Känns som många bara hakar på tåget och tror att man kommer tjäna massor på det men i verkligheten så kanske det inte blir så mycket...eller är jag helt ute och cyklar?
gretalisa
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 19:25

Inlägg av gretalisa »

Hej,
Mätte just upp pannan med instrument och fick en beräknad verkningsgrad på 94.7%, CO halt 12 ppm så man är ju miljövänlig åxå. Har då en CTC 1100 från 1992 med en Blueflame i som nu gått en månad.
Verkar landa på ca 800 kg första månaden som då varit riktigt kall (Stockholm) under mars, betyder att det kanske går åt 7-8 ton/år dvs ca 16000:- mot ca 35000:- för oljan- tja vi verkar nog spara en slant.
Greta
Montana
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 21:07

Låter bra det...

Inlägg av Montana »

Hur mycket olja förbrukade ni per år innan bytet?
gretalisa
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 19:25

Inlägg av gretalisa »

Hej,
Det gick 3,5 kubik

/ Greta
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Mätte just upp pannan med instrument och fick en beräknad verkningsgrad på 94.7%, CO halt 12 ppm så man är ju miljövänlig åxå. Har då en CTC 1100 från 1992 med en Blueflame i som nu gått en månad.
Du kan säkert få bra förbränningsverkningsgrad men den verkliga verkningsgraden är betydligt lägre eftersom du har andra förluster och att det förloras värme genom skorstenen även när pannan inte går.

Så en totalverkningsgrad på 65-80% är nog mycket närmare verkligheten, osäkerheten är ganska stor här... beror på många faktorer
- Förbränningsverkningsgrad under en hel cykel.
- Strålningsvärmeförluster (värst på sommaren)
- Pannvärme som sticker ut i skorstenen
- Pannrumsluft som förbrukas (uppvärmd luft) via skorstenen
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Danne
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 25 feb, 2005 23:38
Ort: Stockholm/Huddinge

Re: Verkningsgrad på befintlig panna med pellets.....

Inlägg av Danne »

Montana skrev:Det man funderar på med installation av pelletsbrännare på en befintlig panna är ju verkningsgraden på pannan med en pelletsbrännare.

Låt oss säga att man har en kombipanna som man kör med olja. Alla säger att dunka dit en pelletsbrännare och spara massor av pengar. Men det man aldrig hör säljarna säga är vilken verkningsgrad man får. Läste att en bra pelletsanläggning har e verkningsgard runt 80-90%. Vad har då en gammal panna som man kört med olja i tio år?

Känns som många bara hakar på tåget och tror att man kommer tjäna massor på det men i verkligheten så kanske det inte blir så mycket...eller är jag helt ute och cyklar?
Varför skulle verkningsgraden bli sämre med en ny pelletsbrännare än med en gammal oljebrännare i samma panna?

Jag har nu kört nästan ett år med pellets i min gamla panna.
Förbrukning 8,8 ton pellets, oljeförbrukning året innan 4,2 m3
Dvs 2,1 ton pellets per m3 olja - det visar väl inte på någon skillnad i verkningsgrad.

Besparingen är verkligen inga småpengar :D
Thermia Bequem 15D, ERYL DP -64, Bulkförråd
Aladåb
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 31 jan, 2006 15:42
Ort: pixbo

verkningsgrad....

Inlägg av Aladåb »

det är som sagt många faktorer som gör skillnad mellan en pelletsbrännare och en oljebrännar i en oljepanna. Jag tycker också att systemverkningsgraden är den intressanta att relateara men svår att komma åt.

*förbränningen blir annorlunda med pellets, kräver längre tid för att nå optimal förbränning. Eftersom förbränningen kräver mer luft blir ofta en panna optimerad för olja inte optimal.

*oljebrännare har också funktionen att stänga tilluften så att pannan inte kyls ner av luft som strömmar igenom pannan. Jag vet nte om det gäller alla pelletsbrännare men definitivt brännare av typ kmp, gordic.

ändå gör man en rejäl vinst att gå över till pellets jämfört med olja. Jag kalkylerade med ungefär halva kostnaden för uppvärming med pellets jmfr olja. Det visade sig vara en ganska bra uppskattning, beror lite på om man kör bulk eller säck.
Jämä Nova S
Pellx (KMP) installerad dec 2002
bulk
christer72
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 13:32
Ort: Kristinehamn

Inlägg av christer72 »

Vi satte in en px21 i en ctc 265-86 i måndags och fick verkningsgraden uppmätt till 89%. :D
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Förbränningsverkningsgraden tar enbart hänsyn till rökgasförlusterna.
Förbränningsverkningsgraden är ett mått på förbränningens effektivitet och bör ligga på 90% och uppåt. På en väl intrimmad pellets anläggning.

Pannverkningsgraden tar hänsyn till såväl rökgasförluster samt strålningsförluster och ger en uppfattning om värmeanläggningens effektivitet vid kontinuerlig drift.Blir ofta något lägre än ovan stående verkningsgrad.

Årsmedelverkningsgraden tar hänsyn till samtliga förluster,alltså även genomströmningsförluster vid stillestånd.För att kunna bestämma storleken på genomströmmningsförlusterna måste man känna till brännarens drifttider under hela året.Årsmedelverkningsgraden är det bästa begreppet för att ange effektiviteten hos en pannanläggning.
Den är betydligt lägre än förbränning resp pannverkningsgraden och kan ligga på 60-80%

Jag påstår att en ny panna kommer att klara bättre verkningsgrader än en gammal panna. Enl.ovanstående text.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej
Att du kommer att tjäna på det är nog ingen tvekan om Har
nog halverat min kostnad .Ang verkningsgrad håller jag
med logaritmen.Plus att modernare pelletsbrännare, och pannor
som är gjorda för pellets kräver mindre underhåll.Inga
problem för min del tycker inte det är hela världen att
sota en gång i veckan. :)
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
TomasN
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 22 jan, 2006 21:07

Inlägg av TomasN »

Hejsan!
Du måste ha en väldigt dålig verkningsgrad om det inte ska löna sig att byta från olja till pellets.
Har själv en gammal gustavsbergspanna som nog inte är direkt lämplig som pelletspanna men om än jag bränner upp nåt ton extra så kommer jag ju aldrig upp till vad kostnaden för olja är. Har aldrig mätt verkningsgraden men jag tror inte den är allt för bra för jag har väldigt höga rökgaser rätt upp i skorstenen. (fåglarna blir glada i alla fall).
Jag eldar upp pellets för 15 000-16 000 per år mot om jag skulle elda med olja över 40 000:-.
Man sparar en hel del! :D
Mvh Tomas
Skriv svar