Automatisk shuntstyrning????

Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Automatisk shuntstyrning????

Inlägg av Turbo »

Hej!

Är det några som har installerat automatisk shuntstyrning? Märkte ni någon skillnad på förbrukningen när ni gjorde detta?

Är det värt 2000 - 3000kr, tjänar man in dessa ganska snabbt?

Tacksam för info och tips samt erfarenheter!

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej,

Vi satte in en Termomatic CBJ i höstas. Svårbedömt hur mycker det kan ha påverkat förbrukningen, eftersom vintern har varit lång och kall.

Stora vinsten ser jag i jämnare värme, samt att man slipper springa och shunta manuellt. Det senare är ju också en fördel när man inte är hemma..

Dock skulle jag velat ha möjlighet att ställa in en minimitemperatur på CBJ:n eftersom jag har värme till ett garage där det finns vattenledningar i en yttervägg.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Automatisk shuntstyrning????

Inlägg av Barsk »

Turbo skrev:Hej!

Är det några som har installerat automatisk shuntstyrning? Märkte ni någon skillnad på förbrukningen när ni gjorde detta?

Är det värt 2000 - 3000kr, tjänar man in dessa ganska snabbt?
Jag har automatisk shuntstyrning på min gamla panna. Shuntstyrningen fungerar ju så att den ökar temperaturen på ratiatorvattnet efter behov. I mitt hus har jag inga termostater på nedervåningen utan shunten styr helt temperaturen på nedervåningen via en rumsgivare. Fungerar finfint. Och när det blir varmare, t.ex via solinstrålning så stryps shunten helt eller delvis.

Det borde rimligvis bli förluster i rören om du shuntar ut 60-gradigt vatten till elementen även om termostaterna stänger. Det är väl anledningen till att man har en shunt antar jag. Om du INTE har termostater i alla element, ja då borde du elda kraftigt för kråkorna utan shuntstyrning.

Några exakta pengavärden hur mycket det sparar har jag inte, men är det ett normalt hus med sin rördragning så gissar jag att du tjänar in dom rimligtvis snabbt. Sen är det ju en komfortgrej också - att elementen inte drar på mer än nödvändigt. Bekvämt att slippa ratta själv också.

Jag ska byta panna snart och ska absolut ha automatik även i nya pannan. Kosta vad det kosta vill.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Kolla på Ageröds bioenergi där står det en hel del om fördelen med automatschunt.

http://www.agerods-bioenergi.se/
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Inlägg av Giggegubb »

Har en ERA10 som funkar bra!
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

De måste minst vara värt 2000 spänn å slipp springa å justera sjunten hela tiden. Fick ständigt göra det när jag eldade med olja. Då var automatstyrningen kass. :D
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Det beror på hur lång tid du ser på det. 1 år i normalvilla ? Nej 2 år ?Nej 3 år ? tja, det beror på vad du hade inan som sagts tidigare.
10 år ? Du har sannoligen besparat investeringen och sluppit bry dig om du eldar får kråkorna eller ej. För det gör du ju inte :D
Tompamannen
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 21:36

Inlägg av Tompamannen »

Jag kör med Automix, fungerar okej.
http://www.acaso.se/svensk/automix20.htm
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hur funkar cjb:s shuntstyrning? Sätter man termostaterna på elementen fullt öppna då, för att sedan strypa lite i de rum som man vill ha det svalare?

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Kör med Automix 20 här också, funkar skitbra. Kör fortfarande med ved men shuntstyrningen har gjort att det krävs mycket mindre arbete, mindre att elda för kråkorna och inte ens två ilägg varje dag längre. Och det med en lastgammal panna och bara 500 liter acc-tank.
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Inlägg av Giggegubb »

Skillnaden mot autoshunt är att du med manuell styrning hela tiden ligger på minst säg 18 grader, ofta lite mer, 19 eller tom 20 när vårsolen ligger på. Det du kan klara är att (oftast) att hålla den på minst en viss temp.

Med autoshunt får du just precis 18 grader, inte 18 grader plus. Och där ligger inbesparingen. Just med marssolen som värmer som 17 och med utenatt-temp på minus 10 grader så är ju autoshunten suverän

Det är min erfarenhet iaf.
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Turbo skrev:Hur funkar cjb:s shuntstyrning? Sätter man termostaterna på elementen fullt öppna då, för att sedan strypa lite i de rum som man vill ha det svalare?

Mvh Daniel
Den funkar mycket bra..

Innegivaren sätter du i ett rum på norrsidan el källaren (kallaste rumet) fullt öppna termostater sen stryper du där de blir för varmt.. Om du har bra termostater så kan du ställa dom så dom stryper vid övertemp i t.ex kök, rum i söder.. Om du vill hålla 21 grader så stryper termostaten vid t.ex 22 grader..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev: Innegivaren sätter du i ett rum på norrsidan el källaren (kallaste rumet) fullt öppna termostater sen stryper du där de blir för varmt..
Måste det vara på norrsidan? Är det inte risk att det blir för varmt i rummen på sydsidan när solen ligger på. Kanske en placering mitt i huset skulle göra att det (i snitt) blir minimal skillnad från inställt värde?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Är det inte risk att det blir för varmt i rummen på sydsidan när solen ligger på.
Där kan termostaterna få vara kvar men inställda så att dom stryper vid nån grads övertemp mot vad man vill ha.. Då är dom öppna tills man får övertemp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Stugsittaren skrev:
André skrev: Innegivaren sätter du i ett rum på norrsidan el källaren (kallaste rumet) fullt öppna termostater sen stryper du där de blir för varmt..
Måste det vara på norrsidan? Är det inte risk att det blir för varmt i rummen på sydsidan när solen ligger på. Kanske en placering mitt i huset skulle göra att det (i snitt) blir minimal skillnad från inställt värde?
Jag har min innegivare i vardagsrummet.
Funkar jätte bra.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar