pellets brist

Bösen
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:13
Ort: Veddige (Varberg)

Inlägg av Bösen »

Läste här http://www.pelletsbranschen.se/litiumin ... tination=4 att om bara spån från snickeriindustrin i europa togs tillvara så motsvarar det spån till 20 ggr mer pellets än vad sverige förbrukar idag...
Men dock borde det gå att tugga ner sådant som inte går att göra virke av...som aldrig når sågverken.
Ni måste inse att pelletsproduktion inte är ända lösneingen för företagen.

Jag jobbar själv på Södra Timber i väröbacka utanför varber (värösågen).
Vi tilleverkar ej pellets, men vi ska börja tillverka briketter (värmelogs). Varför??: Ganska så enkelt, Bättre betalt!! Ett företag bygger upp en anläggning för att ta tillvara på hyvelspån och kommer att tillverka balar med kutterspån till hästar, husdjur med mera + briketter av spånet som blir. Dom kommer att sköta all logistik m.m.

Men dock borde det gå att tugga ner sådant som inte går att göra virke av...som aldrig når sågverken.
det blir aldeles för dyrt, och antagligen dålig kvalité. Det som inte når sågverken blir pappersmassa och då menar jag allt. Massapriserna ligge ganska högt uppe nu och då är det absolut inte intressant att tillverka pellets.
Tegelvilla på 83m2 med källare - CTC 260 -62 Viking Bio!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

per pellet skrev:Jag beställde 4 pallar Såbi-pellets den 7:e februari. Två pallar fick jag efter en vecka. De andra två pallarna väntar jag på fortfarande.
Jag har pellets kvar för några dagars eldning nu, så det börjar bli kritiskt.
Mer än 10 veckors leveranstid på säckad pellets kallar i alla fall jag för "pelletsbrist"
Ring din återförsäljare, eller SÅBI direkt och berätta situationen.
Det vore då skam om de inte kan fixa till det åt dig..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Bösen skrev:Det som inte når sågverken blir pappersmassa och då menar jag allt. Massapriserna ligge ganska högt uppe nu och då är det absolut inte intressant att tillverka pellets.
Riktigt så såg det ju inte ut sist jag var med motorsågen i skogen...
Det blir ju en hel del kvar i skogen, och i synnerhet efter stormen Gudruns härjningar då massaved som var kortare än 4 meter lämnades kvar på väldigt många platser. Och även i vanliga fall lämnas ju allt under 3 meter om ingen tar om hand det som ved.

Med tanke på de förtjänstnivåer som det enligt flera rapporter finns för pelletstillverkning så vill jag bestämt påstå att det borde vara både intressant och lönsamt att tillverka.

Problemet vi sitter fast i idag är att de stora tillverkarna hittills har varit så enkelspårigt inriktade på att bara använda sågspån som bas. Men jag ser att ändring är på gång även här, eftersom de väl med senaste vinterns bristproblem och försäljningsutveckling av brännare, har insett att det inte håller.

Fullt utvecklad, enkel teknik som klarar att pelletera råvara med hög fukthalt är också en liten flaskhals fortfarande.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Det som sker nu att många går över till pellets är ju bra på ett sätt men en fara för alla som sedan sitter fast i pelletsen. Efterfrågan på pellets kommer att driva upp priset framöver. Då tillräckligt många sitter med sin pelletsanläggning så kommer politikerna med energiskatten. Så hur blir det framöver måntro. Redan runt 2000 kr per ton är enormt bra betalt för denna enkla tillverkningsprocess med spillmaterial som tidigare inte gick att använda. Vad tycker Ni!
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Lager skrev:
Sedan att sågverken i Europa producerar 20ggr mera spån än vad Sverige går av med är inte speciellt betryggande

Men dock borde det gå att tugga ner sådant som inte går att göra virke av...som aldrig når sågverken.
Den spånen är det som dumpas/blir över efter övrig tillverkning som spånskivor mm..

Bark mm tas redan tillvara o görs pellets av men därimot bör värmeverken börja elda med flis mm istället för pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Jag såg en artikel för någon månad sedan om att man nu hittat en metod att ta vara på ligninget i svartlut vid massatillverkning för pelletstillverkning. Kan bli ytterligare en pelletskälla som borde kunna ha bra hållfasthetsegenskaper och jämn kvalitet :)
Dröjer dock säkert några år innan vi konsumenter ser det :( .


/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror att även de stora tillverkarna inser att man måste klara den förväntade ökningen av brännare på ett acceptabelt sätt för att behålla sitt förtroende. Jag läste nyligen att ex. SÅBI planerar rejäla (fördubbling eller mer) produktionsökningar på flera av sina anläggningar.

Jag tror (och hoppas) att priserna har stabiliserat sig. Visst kommer det mindre "indexartade" ökningar, men jag tror inte på mer. Däremot tror jag vi kommer att få se kraftigare säsongsvariationer - billigare sommartid och dyrare när vintern är som värst. Så planering gäller även för oss konsumenter. Ladda förrådet på sommaren, med andra ord..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
per pellet
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av per pellet »

GoForIt Pellets skrev:
per pellet skrev:Jag beställde 4 pallar Såbi-pellets den 7:e februari. Två pallar fick jag efter en vecka. De andra två pallarna väntar jag på fortfarande.
Jag har pellets kvar för några dagars eldning nu, så det börjar bli kritiskt.
Mer än 10 veckors leveranstid på säckad pellets kallar i alla fall jag för "pelletsbrist"
Ring din återförsäljare, eller SÅBI direkt och berätta situationen.
Det vore då skam om de inte kan fixa till det åt dig..
Jag har pratat med återförsäljaren 3 gånger de senaste tre veckorna - senast per mail igår. Jag upplever det som att han gör så gott han kan men att Såbi helt enkelt inte kan leverera. Återförsäljaren brukar ha ett eget lager med "nödsäckar" för att täppa till glapp i leveranserna, men det har tagit slut och han får själv ingen leverans för att fylla på det. Senaste budet är att jag ska få mina pallar någon gång under nästa vecka. Jag har varit ute och handlat 5 säckar idag för att klara mig tills dess. Vi får väl se om det håller. Det är tur att vårvärmen har kommit.
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
Ralf
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 15:37

fabrikör begär dispans av tillverkning av pellets.

Inlägg av Ralf »

här i halland på derome sågen och som har investerat 100 mille i en pellets anläggning och som
har 2 packnings/press maskiner, men har ansökt om dispans för ytterligare en eftersom efterfrågan är så stark på pellets.
50 000 ton och utökning med ytterligare 30 000 ton. Om miljön tillåter.
och detta innan produktionen är satt igång för första gången.

så det är verkligen drag i galoscherna efter alternativ bränslet pellets.
ny installerat comet och värmebaronens pellets brännare.
Silkemannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 09:49
Ort: Munkedal

Inlägg av Silkemannen »

Ulf Rasmusson skrev:Hej!
Det som sker nu att många går över till pellets är ju bra på ett sätt men en fara för alla som sedan sitter fast i pelletsen. Efterfrågan på pellets kommer att driva upp priset framöver. Då tillräckligt många sitter med sin pelletsanläggning så kommer politikerna med energiskatten. Så hur blir det framöver måntro. Redan runt 2000 kr per ton är enormt bra betalt för denna enkla tillverkningsprocess med spillmaterial som tidigare inte gick att använda. Vad tycker Ni!
MVH
Ulf
Tycker jag känner igen detta resonemang sedan tidigare. Tänker bla. på oljeskatter samt beskattning för värmepumpar osv. Tänker då på energiskatt på el och fastighetsskatt för ökad bekvämlighet.
Ju fler som dumpar oljebrännaren desto fler skattekronor tappas där.
Vad vore lämpligare än att beskatta alternativa bränslen också?!
Självklart är detta ett bra sätt att klämma ut mer skatt ur oss arma skattebetalare.
Vete f-n om pelletsbrist är hela sanningen, som branschen säger. Tycker mig ana en liten trevare för om marknaden är "mogen" för en prishöjning...
Om folk blir desperata i sin pelletsbrist så kan ju detta vara så gott som något för en prisökning. Betalar man så får man sin pellets, men till betydligt högre pris än nu.

Så Ulf har nog någon form av realism i sitt resonemang här ovan.
____s_i_l_k_e_m_a_n_n_e_n____
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Nja.Skulle tro att skatt på biobränslen som inte räknas som co2 ökande är svåra att beskatta detta var väl ett av punkterna i kyoto avtalet..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Annars finns det ju alltid havre. :lol:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej
Håller med Ulf och Silkemannen ,Plus att de behöver ju
inte ha så hög kvalite pga av pelletsbristen? Kanske dom
tänker vad vet jag Vi ska ju bara vara tacksamma.Bara
en tanke

Wepe :roll:
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Silkemannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 09:49
Ort: Munkedal

Inlägg av Silkemannen »

Andreas Hansson skrev:Nja.Skulle tro att skatt på biobränslen som inte räknas som co2 ökande är svåra att beskatta detta var väl ett av punkterna i kyoto avtalet..
Det finns säkert något kryphål för våra kära byråkrater. Det brukar ju vara så att det man förlorar på gungorna, det tar man igen på karusellerna...
____s_i_l_k_e_m_a_n_n_e_n____
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Silkemannen skrev:
Andreas Hansson skrev:Nja.Skulle tro att skatt på biobränslen som inte räknas som co2 ökande är svåra att beskatta detta var väl ett av punkterna i kyoto avtalet..
Det finns säkert något kryphål för våra kära byråkrater. Det brukar ju vara så att det man förlorar på gungorna, det tar man igen på karusellerna...
Jodå de lär nog tas igen o förmodligen blir det som vanligt bilismen som får betala.. Även kommer vi nog få se högre elskatt oxå..
Så inte är det några problem att ta igen dessa utan att beskatta pelletsen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar