Är det SÅ stor skillnad på pellets och pellets??

Skriv svar
larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Är det SÅ stor skillnad på pellets och pellets??

Inlägg av larbo5 »

Har för 10 dagar sedan startat en Blue-Flame brännare i en 10 år gammal Diom. Tyckte allt fungerade fint och låg på ca 16 kg förbrukning/dygn med sydpellets i småsäck.
Tyvärr fick jag inte tag på mer av denna pelletstyp och började för 3 dagar sedan köra SÅBI. Dröm om min förvåning när jag (vid oförändrad utomhustemp) noterar 3-4 kg högre förbrukning/dag!!

Är helt enkelt SÅBI usla pellets??
Beror det på brännarens intsällningar dvs kan förbrukningen gå ner igen om jag bara ändrar brännarens inställningar?

Tacksam svar!
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Om du tar ett struket 2 liters mått o väger pelletsen på en Bra hushållsvåg får det inte skilja mer än 5-6 % i vikt, annars kan du behöva justera brännaren igen. Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: Är det SÅ stor skillnad på pellets och pellets??

Inlägg av Mortel »

larbo5 skrev:Har för 10 dagar sedan startat en Blue-Flame brännare i en 10 år gammal Diom. Tyckte allt fungerade fint och låg på ca 16 kg förbrukning/dygn med sydpellets i småsäck.
Tyvärr fick jag inte tag på mer av denna pelletstyp och började för 3 dagar sedan köra SÅBI. Dröm om min förvåning när jag (vid oförändrad utomhustemp) noterar 3-4 kg högre förbrukning/dag!!

Är helt enkelt SÅBI usla pellets??
Beror det på brännarens intsällningar dvs kan förbrukningen gå ner igen om jag bara ändrar brännarens inställningar?

Tacksam svar!

Det kan definitivt skilja så pass mycket. I värsta fall mellan leveranser från samma tillverkare. Öppna upp och kolla om det har sintrat hårt eller om det ligger mycket oförbrända pellets inne i pannan. Om densiteten skiljer mycket går det även bra att med hjälp av IT-DUCen kalibrera om matningen med avseende på densiteten (absolut nödvändigt med norska brunpellets vad jag förstått). Min Blueflame har hittills gått bra på SoLett, SBE och OKQ8 pellets utan några omställningar. Med tanke på brännarkonstruktionen är en hög asksmälttemperatur en förutsättning för bra drift. Kolla http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... alitet.pdf
för vad som gällde 2004... SÅBIs från Österbymo i den testen är nog ganska olämplig till en brännare som BlueFlame. Vad jag läst på forumet här så köper nu pelletstillverkarna av varann så det är svårt att veta vad det verkligen är för något i säcken. Även kvaliten verkar generellt ha gått ner tillfälligt iaf. på fabrikerna i södra Sverige.
BlueFlame sedan -05
larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Inlägg av larbo5 »

Tack för svar!

Mortel - hur kalibrear man om IT-Duc:en för pellets med annan vikt? Detta gjorde installatören för mig och detta finns inte i ordinarie bruksanvisning.

Hälsningar!
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
Skriv svar