besiktning av sotarmästare?
besiktning av sotarmästare?
En fråga? Måste man ta dit sotaren för besiktning innan man kör igång med pelletseldningen?
Ja: Om man byter hela pannan för att kolla anslutning mot skorstenen.
Nej: Om man bara byter brännare.
Kanske: Om sotaren bedömer det, jag ringde och frågade för att vara säker. Kolla även byggnadsnämnden om man måste meddela eller söka bygglov.
Sotaren måste meddelas om bytet eftersom sotningsintervallet ändras.
Nej: Om man bara byter brännare.
Kanske: Om sotaren bedömer det, jag ringde och frågade för att vara säker. Kolla även byggnadsnämnden om man måste meddela eller söka bygglov.
Sotaren måste meddelas om bytet eftersom sotningsintervallet ändras.
Nibe City med en Viking Bio
Ja, jag hade sotarn hos mig i tisdags efter det att jag kört med pellets i ca 1 månad. Man skall ju lämna in en bygganmälan till fastighetskontoret och där krävs det bl.a. att anläggningen skall besiktigas av en kvalificerad.
Han kollad endast så att anläggningen uppfyllde brandsäkerhetskraven.
Sedan skall jag få ett utskrivet protokoll som jag i sin tur skall skicka vidare till fastighetskontoret. Jag fick backning, eftersom jag inte hade en dörr som skillde av pannrummet från övriga källaren. Den skall även vara klädd med typ en gipsskiva på sidan mot pannrummet.
Detta gäller i alla fall i Malmö där jag bor.
Han kollad endast så att anläggningen uppfyllde brandsäkerhetskraven.
Sedan skall jag få ett utskrivet protokoll som jag i sin tur skall skicka vidare till fastighetskontoret. Jag fick backning, eftersom jag inte hade en dörr som skillde av pannrummet från övriga källaren. Den skall även vara klädd med typ en gipsskiva på sidan mot pannrummet.
Detta gäller i alla fall i Malmö där jag bor.
Någon bygganmälan behövdes inte hos mig.
Men sotarn hade synpunkter på att min dörr saknades.
Men jag skyllde på att den var borta för att förrådet skulle få plats i öppningen. Men någon gipsskiva sades det inget om.
Konstigt att ingen har sagt något om det förut. Tycker det borde ha gällt även om man eldat med olja också.
Men sotarn hade synpunkter på att min dörr saknades.
Men jag skyllde på att den var borta för att förrådet skulle få plats i öppningen. Men någon gipsskiva sades det inget om.
Konstigt att ingen har sagt något om det förut. Tycker det borde ha gällt även om man eldat med olja också.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
350m2
Jag hade sotaren här ett par veckor innan jag fick pelletsbrännaren, jag frågade honom om det fanns något jag skulle ta hänsyn till då jag ville börja med pellets och han sa att allt var helt OK.
Jag har sedan ringt och meddelat bytet av sotningsintervall-hänsyn. Ingen har sagt något och sotaren vet hur det är.
Jag har inte lämnat in något till kommunen heller, man ska ju inte väcka den bjärv som sover! och det behövs inte heller efter vad jag förstod på sotarn.
Jag har sedan ringt och meddelat bytet av sotningsintervall-hänsyn. Ingen har sagt något och sotaren vet hur det är.
Jag har inte lämnat in något till kommunen heller, man ska ju inte väcka den bjärv som sover! och det behövs inte heller efter vad jag förstod på sotarn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Gipsskivan gäller bara om dörren inte är brandklassad.ollew skrev: Jag fick backning, eftersom jag inte hade en dörr som skillde av pannrummet från övriga källaren. Den skall även vara klädd med typ en gipsskiva på sidan mot pannrummet.
Minst 30 minuter skall dörren klara, har jag för mig att det stod i föreskrifterna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Enligt min sotare räcker det med att dörren är av solitt trä, så är det OK. De gamla brädlappsdörrarna som hänger på trekvart i min källre var OK, men dörren från grannrummet till huset var fel, den skulle kläs med tex en plåt då detta nu också var pannrum (jag har förrådet i detta rum och vips blev det också pannrum).Roli skrev: Gipsskivan gäller bara om dörren inte är brandklassad.
Minst 30 minuter skall dörren klara, har jag för mig att det stod i föreskrifterna.
Jag behövde bara anmäla till sotaren då jag satte in pelletsbrännare i min oljepanna. Behövde ingen bygganmälan, men ett skrotningsintyg för den gamla oljetanken fick jag skicka in.
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets