Fungerar bäst med ENERGIRIK pellets.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Fungerar bäst med ENERGIRIK pellets.

Inlägg av snillet »

En slutsats jag egentligen drog när jag provade barkpellets var att brännaren jobbade suveränt mycket bättre på dessa utan att egetligen vara säker på varför.

Nu kör jag Vestmarka pellets som också skall innehålla mer energi per kilo, och kan konstatera att jag ser samma sak !.

Personligen anser jag mig ha fastslagit att bionan fungerar bäst med pellets som har högt energivärde.

Någon mer som märkt detta ?

Det är väldigt stor skillnad på loggningarna. Inte bara att matningen pga energivärdet och den jämna storleken lägger sig på cirka 32%, det är på ett "hår" cirka 10% lägre än på sydpellets.

De är dessutom ruskigt jämna.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Tjenixen

Jag har ju iofs byggt om min matning rätt ordentligt men jag ser att matningen är väldigt låg med westmarka pelletsen.

Jag måste nästan bygga om det igen så inte skruven får så hög fyllnadsgrad. (Den får ju problem att reglera om den är tokfull)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

ÄNNU MER

Inlägg av snillet »

Ok, nu kör jag Gausdal pellets...

6mm norsk, EJ KOKAD som westmarka.

Matningen sjönk ännu mer :lol: ,ligger mellan 18% och 23% i full drift.

Men jisses så fint det brinner. Känns nästan lika fint som "på den tiden" när man kunde få tag i den urpsrungliga kronpelletsen, den som var ljus å fin å luktade slöjdsal, innan dom slog "påsarna" (hahaha) ihop med sydpellets.

Tydligen inte så lätt å få tag i dock.....dom har visst bara kapacitet till 5 pall om dagen i fabriken :mrgreen:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Ändrar du parameterfil när du kör Vestmarka pellets?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Min parameterfil är inte MBIOS egen 8) ,den är mer utprovad för min egen anläggning.

Jag har alltid uppstarten ,oavsett pelletskvalitet, i stort sett lika som MBIO:s vestmarka fil. Med startdos och mängd varmluft menar jag då. Har säkra stabila uppstarter genomgående då.

Enda jag ändrar när jag kör vestmarka är att jag sänker min matningen till 15%, annars blir den för hög.

Nu på Gausdal fick jag sänka till 10% :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag har ändrat min matningen..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar