USEL pelletsförbränning! Exklusiva bilder!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Ska skaffa en vettig våg bara så ska jag väga upp vad skruven ger per 1h. Det är ju som ni säger lite intressant. Återkommer när jag genomfört bravaden.
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

kinokosmos skrev:
MP skrev:
En sak som slår mig när jag läser denna förfärliga tråd. Vet du med säkerhet (alltså helt säker genom upprepade mätningar) vilken effekt brännaren är inställd på?
Det är ju något som du själv absolut kan göra.
Har inte sett att du redovisat någon mätning. Har du gjort den?
Datumet blev tydligen fel, men jag såg när den printades ut.
Bild
Ditt svar tyder på att du inte gjort hemläxan när det gäller skruven/skruvinstallationen.

Det är inte rökgasmätning jag pratar om utan vad skruven ger för pelletsmängd per timme (alltså brännarens verkliga inställda effekt). Man lossar pelletsslangen från brännaren och tvångskör matningen i förslagsvis 15 minuter och låter pelletsen hamna i exvis en hink. Sedan väger du denna pellets och multiplicerar med 4 så får du inmatade kg/ per timme. Sedan multiplicerar du det med 4,8 (eller vad som står på din pelletspåse). Resultatet blir det verkliga kW tal som brännaren arbetar med.
Om sen det inställda värde i brännarens PLC är detsamma så är ju allt frid och fröjd.

Denna mätning bör du upprepa ett antal gånger så att du ser att skruven varje gång ger lika mängd. Om inte så har du fel i din skruv eller skruvinstallation.

Om inte skruven/skruvinstallationen fungerar så spelar det ingen roll hur många brännare du byter, det blir fel i alla fall.

Det är förvånande att det inte står i manualen något om att dessa kontroller behöver göras. Brukar göra det.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

André
Var lite snabbare än mig. Men nu blev det verkligen understuket att det är en viktig kontroll.
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Ska som sagt skaffa en bra hushållsvåg och testa. Annars har jag mätt upp stardos och den blev ca 3 dl. Har låtit skruven mata i en hink också och det kändes som den gav någorlunda jämna doser. Det största problemet är ju inte den exakta effekt brännaren ger utan att det blir så oändligt mycket aska, eller snarade kol.
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

kinokosmos skrev: Det största problemet är ju inte den exakta effekt brännaren ger utan att det blir så oändligt mycket aska, eller snarade kol.
Jo jag anser att det i detta fall är mycket viktigt att veta hur mycket effekt du matar in.
Om brännaren som i det här fallet är dim för max 20 kW så är det mycket troligt att den inte går helt perfekt i 20 kW. Men om du kör den på 15-16 kW så kommer den förmodligen att gå optimalt.
Om jag hade din brännare så skulle jag inte kosta på en rökgasanalys men brännaren inställd 20 kW utan ställa om den till 15 kW och göra en analys och fininställning.

Om det skulle visa sig att du matar in 20-25 kW effekt så anser jag att det blir "skit". Och resultatet tror jag blir som du fått (har ej provat).
Alltså extremt viktigt att veta inmatad effekt och att skruven matar samma mängd varje gång.


Hur hanterar du detta med nivån av pellets i förrådet när du håller på att testa och ställa om. Jag anser att du måste ha förrådet minst halvfullt för att få ovan tester tillförlitliga. Om du exvis har kört slut och fyller på så måste skruven ha gått ett tag innan pelletsen packar sig i skruvröret. Nu pratar vi förmodligen timmar.

Har själv råkat ut för driftstörningar som jag helt kan återknyta till låg pelletsnivå i förrådet. Jag kan när som helt återskapa problemet med att köra ned pelletsnivån i förrådet till ca 1-2 decimeter från botten. Då får jag driftstörningar som slutar med stopp trots att förrådet inte är tomt.

Jag gjorde en mätning och konsterade att skruven gav endast 10-12 kW med ca 1 dm pellets kvar ovan skruvspiralen. Skruven var inställd på att ge 37 kW så vid den låga nivån gav skruven bara lite mer än en dryg fjärdedel av inställt värde.

Därför är det viktigt att du har fylld och packad skruv när du gör dina mätningar. Ingen ide att mäta om inte skruven är packad. Då får du bara nya konstiga resultat.
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

ÄNTLIGEN!
Just när jag var så nära att ge upp...
Nya brännaren gjorde mirakel! Som natt och dag.
De två Baxi/Eurofirebrännarna var identiska vad gäller koltillverkning, men med den nya brännaren är det andra bullar. Nu fattar jag pelletsgrejen. En tekopp fint pulver per dygn. Vilken jävla befrielse!

TACK ALLA FÖR STÖDET OCH TIPSEN!

Bild
Bild
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Vad är det för brännare ?
Känner inte igen den.
Påminner om Iwabo,men...
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

elvis skrev:Vad är det för brännare ?
Känner inte igen den.
Påminner om Iwabo,men...
Brännaren heter PV Compact 20, vet inte så mycket mer om den mer än att den ska vara helt ny på marknaden och funkar skitbra! :-D
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

Är det ingen som vet vad det var för fel på dom andra brännarna. jag menar jag har en eurofire o har inga problem med min har ställt in den själv kört i snart 6 månader funkar klockrent.
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

sunkman skrev:Är det ingen som vet vad det var för fel på dom andra brännarna. jag menar jag har en eurofire o har inga problem med min har ställt in den själv kört i snart 6 månader funkar klockrent.
Desvärre har ingen kunnat hitta felet. Kanske att den inte passade min panna. Eller att den installerats fel i luckan. Det är och förblir ett mysterium. Den nya brännaren passade i samma fläns som oljebrännaren.
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

kinokosmos skrev:
elvis skrev:Vad är det för brännare ?
Känner inte igen den.
Påminner om Iwabo,men...
Brännaren heter PV Compact 20, vet inte så mycket mer om den mer än att den ska vara helt ny på marknaden och funkar skitbra! :-D
De som säljer denna brännare, har dom någon hemsida eller adress?
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

MP skrev: De som säljer denna brännare, har dom någon hemsida eller adress?
Bild
http://www.esbe.ee
Den är tydligenhelt nyutvecklad så de har inte lagt upp så mkt info verkar det som, men den ska tydligen ha gjort succé på någon byggmässa.
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Har du köpt den i Estland ?
Vem har monterat den åt dig ?
Någon estnisk firma eller svensk ?
Finns det svensk åf ?

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar