USEL pelletsförbränning! Exklusiva bilder!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

USEL pelletsförbränning! Exklusiva bilder!

Inlägg av kinokosmos »

Har ALVARLIGA problem med min Eurofira/Baxi. Har svårt att få den att leverara 20Kw som jag vill ha. Resultatet är mest en ENORM mängd aska, eller snarare förkolnade pellets. Vad kan vara fel??? HJÄLP!
I plugget fick jag lära mig att kol gör man genom att förbränna med undersott på syre. Ser ut som det är vad jag håller på med??
Börjar bli allt mer förvirrad. Har nu dokumenterat Eländet med flickvännens kompaktkamera. Bilden på brännarmynningen visar vad som återstår efter att brännaren gått i "vila" efter "renblåsning" Håll till godo:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

jo det behöver man ju inte ens vara högstadieelev för att se att luft förhållandet till bränslet är fel.
Sänk bränslet eller höj luften.
Antar att du har brun/ svart rök i skorstenen också eller ?
Topsi
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 28 jan, 2005 17:49
Ort: östra göinge

Inlägg av Topsi »

Gå tillbaka till fabriksinställningen som är:
Matning min 1.0 max 2.0
Fläkt min 220 max 230
Och börja där ifrån den är då inställd på ca 20kwh.Vid behov kan du ändra fläkten till du får en fin låga.Helst skulle du tagit kontakt med en installatör som kunnat justera in din brännare.
tmv focus compact 2000 med baxi eurofire brännare
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

Start:55
Dose2:12
Wait:40
Feed min:1.3
Feed max:2.7
Fan ign:222
Fan max:240

Photocell Limit:020

ja kolla man på värderna du har så tror jag att du matar in för mycket pellets det är min uppfattning.
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Problemet är att vid fabriksintällningar så blir det inte mycket sprutt. Känns som brännaren ger max 10Kw. Och askproblemet är detsamma bara lite mindre mängd.
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

Tilluft till pannrummet? Har du tillräckligt?
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Tillluften verkar vara helt ok. Har även prövat att köra med pannrumsdörren öppen till resten av lokalen. Ved och oljebränning har aldrig var nåt problem med. Någon oroade sig för att jag hade mycket rök i skorstenen, men det är ingen fara. Det ryker knappt något alls.
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

kinokosmos skrev:Tillluften verkar vara helt ok. Har även prövat att köra med pannrumsdörren öppen till resten av lokalen. Ved och oljebränning har aldrig var nåt problem med. Någon oroade sig för att jag hade mycket rök i skorstenen, men det är ingen fara. Det ryker knappt något alls.

Jag har fått en tanke på senare tid, eftersom jag till viss del upplever liknande problem. Jag tror det var andré som konstaterade att förbrukningen sjönk avsevärt när han tätade anslutningen mellan pannan och brännaren.

Skulle detta kunna skapa de resulat vi ser på bildern? dvs. underskott i förbränningen men ändå ingen svart rök i skortstenen...

Ville bara pröva teorin på er :).

(Tillagt). Vill även påpeka att min förra leverans Laxåpellets antagligen ökade på problemen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart är det underskott på syre..

kinokosmos du nämner att du tycker att det blir dålig effekt vid fabriksinställning o det blir det om du har luftöverskott oxå..
Sen hjälper det inte om du matar på pellets utav h-vete då det även krävs att rosterytan är tillräckligt stor oxå.. Din brännare klarar att förbränna max 4,2 kg pellets/tim då den är på 20 kW..

Kan medd att de blev stor skillnad på effekten då jag sänkte fläkten så co2 halten blev 12% mot tidigare 8,5% efter att bara justerat brännaren efter rök o lågan..
Då brännare gick med luftöverskott o co2 va på 8,5% så höjdes tempen i pannan från 72-80 grader o nu med 12% co2 72-82 grader.. Jag kör ju mot acktank så det va de första jag märkte sen laddas acktanken mycket snabbare jag ska kolla nu i afton mera exakt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Topsi
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 28 jan, 2005 17:49
Ort: östra göinge

Inlägg av Topsi »

Släck lampan i pannrummet och kolla runt brännaren om du ser elden ,om du gör det är det inte bra :D
tmv focus compact 2000 med baxi eurofire brännare
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

På dina "fina" bilder ser det ju ut som att pellets ramlar ut direkt ur brännaren utan att riktigt varit med i förbränningen.
Så där svart blir ju pelletsen av att bara ligga i botten på pannan.

Verkar nästan som du "blåser" ut pelletsen direkt.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Dåligt drag i skorstenen kanske kan vara en anledning. Alla spjäll fullt öppna? Vad har du för rökgastemperatur?

Om dina pellets ser ut så där, och det knappt ryker alls i skorstenen, som du nämner, var tar då röken vägen?

Thomas
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Kan bara inte fatta vad som står på. Det ryker inte i skorstenen. Draget varkar bra. Har även installerat draglucka. Har haft fem olika "experter" som tittat på skiten. Inget hjälper. Alla pillar bara på inställningarna hit och dit. Den ena tror det är för mycket luft, den andra för mycket pellets, den dredje tvärtom och så vidare. Resultatet är hela tiden densamma. Mängder av aska/kol. Och ganska dålig verkningsgrad. Har själv suttit bredvid brännaren i nära ett dygn och testat hur många inställningar som helst. Nu är jag mycket nära att ge upp och be och få oljebrännaren tillbaka. Det här pelletsäventyret har varit ett mycket mörkt kapitel i mitt värmeliv.
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Varför tar du inte dit någon med riktigt mätinstrument, så du kan justera in brännaren riktigt?
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

carpelux skrev:Varför tar du inte dit någon med riktigt mätinstrument, så du kan justera in brännaren riktigt?

Håller helt med! Man ska inte hålla på och fiffla för mycket med brännaren om du inte har ett instrument att gå efter. Du får alldrig in en förbränning optimalt utan rökgasinstrument. Då kan du även till viss del se var problemet ligger. Kom ihåg att försäkringar och garantier inte gäller om det skulle hända något. Ta dit en fackman istället för att strula för mycket. Det är just sådana här fall som skapar dåligt ryckte över branchen och produkterna. Folk tror att det bara är att stoppa in produkterna och elda. Sedan när det inte fungerar så svär man och säger att pelletseldning är skit, skulle ha köpt en värmepump istället. Återförsäljare skulle inte få sälja produkterna utan en medförande injustering och montering vid leveransen.
Skriv svar