Gammal Diom-panna

Skriv svar
Silkemannen
Gallringsobjekt

Gammal Diom-panna

Inlägg av Silkemannen »

Jag har en gammal Diom från 1974, kombinerad olja/ved.

Tänkte konvertera till pelletseldning man hittar ingen info. om huruvida min panna är lämplig till detta.
Vem är återförsäljare till Diom-pannorna idag?
Var hittar jag info. om pannan?

Hoppas på hjälp då det är en riktig djungel att bana sin väg igenom...
elbe
Gallringsobjekt

Inlägg av elbe »

Jag har en Diom el/olja från 1987. Jag monterade in pelletsbrännaren infraheat 2000 för ett tag sedan. Tillverkaren (biomatec) anpassade brännaren så att den skulle passa just min panna. Jag monterade den själv på två timmar (och då är jag inte speciellt händig) och den fungerade perfekt från start. Behövde inte göra några justeringar alls(kanske hade tur...). Det går åt 1 säck pellets per dygn.

Hör av dig om du vill ha mer info eller bilder på min installation.
Diom el/olja 1987, Infraheat 2000 installerad 2006, Mafa miniförråd. KW dragbegränsare. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.
Bor i Halland.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Kolla den här sidan. Dom har åtminstone reservdelsförsäljingen nu.

http://www.lohr.se

Har oxå en Diom panna. En Diom Topp från 1989. Den sprack i förra året. Fick hjälp av en röris att svetsa den. Han rekommenderade mig att byta så fort det bara gick, för han trodde inte det skulle hålla. Dock valde jag att chansa, för jag hade precis fyllt på tanken med 2 kubik olja. Måste ju köra slut på det först.

Det har jag nu :lol: På måndag kommer det en annan röris och skall installera min nyinköpta CTC Ecoflex. Ska bli mig ett sant nöje att få kasta ut min gamla Diom panna.

Just hur Din panna är i skicket när den är från -74, vet ju inte jag. Men hade jag varit Du så hade jag köpt nytt.

Glöm inte att nu finns det ju konverteringsbidrag oxå. Så det är bara att slå till.

/Johan
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
NisseE
Gallringsobjekt

Inlägg av NisseE »

Hej nissetib, blir intressant att få höra dina första erfarenheter av EcoFlexen. Väntar själv på en installation om någon vecka och är väldigt nyfiken på hur den ska vara. Låt oss hålla lite "EcoFlex" kontakt, å lycka till på Måndag.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej,
Diom finns inte längre.
Jag har en Diom ELOVED från -81 för el olja och ved.
Den funkar prima och är en mycket bra pellets panna enligt flertalet kunniga installatörer.
Om du har samma panna som jag så är oljeeldstad och vedeldstad samma eldstad. Har du tre luckor på den ?

Mvh
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Jag kör idag på en Diom DT20K från 1970.
Jag har satte en Bequem 15 i den nedre vedluckan, fick göra lite åverkan på luckan och gänga i ett par pinnbult, sedan var det bara att skruva fast brännaren. Dessutom fick jag ta vinkelslipen och kapa ner gjutjärnsrostret för ved som satt mitt i där brännaren skulle sitta. Detta för att kunna få ut rostret.

Jag har kört i lite över en månad, och har askat ut en gång, då var det ändå ingen panik. Totalförbrukning denna månad var 1 pall småsäck.

Förbrukningen just nu ligger på ca 1,5 - 2 16kg säckar om dagen, då är det temperaturer på ca -10 grader ute. Rökgaserna ligger på ca 230-250 C, jag har stoppat i ett veckat spikband i den korta rökgången för att få lite bättre verkningsgrad. Det sänkte temperaturen med över 50 grader från 300+.

Boytan är på 200 kvadrat + ett garage där jag håller ca 15 grader. Jag har en T&A shuntstyrning.

I det stora hela är jag nöjd, men eftersom jag fått tag på en sprillans ny Biomatic kommer jag ändå att byta pannan när det blir varmare ute.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
spyrius
Prima virke

Inlägg av spyrius »

hej jag körde diom olja ved ed bionordic b16 utan problem den var från 75 dockade den iolje delen ovanför oljebrännaren lite bökig att sota ur men man hadde ett rejält askutrymme så det spelade ingen rll
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
Silkemannen
Gallringsobjekt

Inlägg av Silkemannen »

Jag kikade lite närmre på "skrotet i källaren". Modellbeteckningen på pannan är DT 20 B och pannan är från 1975, inte -74... :oops:

Nåja, jag har hört av flera "förståsigpåare" att min panna skulle fungera bra med pelletsbrännare, men jag är skeptisk till att behålla den.
Man vet ju aldrig när det är dags för pannan att kansta in handduken. Visserligen har den gått fint hittills (förbrukar drygt 2 m3 olja per år jämte eldning i kakelugn under vintermånaderna, boyta ca 100 m2).
Har inte eldats med ved de senaste 10-12 åren vad jag vet.

Att jämför en kostnad för brännare och lite annat omkring på ca 30000:- med ett komplett paket med panna och brännare osv. på ca 75000:-.
Det är det som är frågan.

Enklaste och bekvämaste är ju ett komplett paket där det bara är att tuta och köra, men kostnaden avskräcker lite. Det som talar emot att konvertera den befintliga pannan är väl att det kostar en del det också, samt att man aldrig vet hur länge pannan hänger med och att det blir sämre verkningsgrad med "gammal" utrustning. Jag får för mig att det trots allt blir billigare att byta allt, eftersom driftkostnaden så att säga sjunker med nya grejor trots kapitalkostnaden. Alltså en nyinvestering kostar med en gång, medan en gammal utrustning blir billigare initialt men med sämre/högre uppvärmningskostnad.
Rätta mig om jag har fel... :wink:
per-ole
Gallringsobjekt

Inlägg av per-ole »

Om du går in på http://www.agerods-bioenergi.m.se och tittar under "pannregister" så kommer du att hitta din panna och att man installerat Janfire i din panntyp. Dock så går det inte där att se vilka åtgärder man fått göra vid installationen. Nu har ju inte alla brännartillverkare/försäljare ett sådant register men du kan ju söka på forumet också i ditt sök efter brännare.
Byta panna eller inte ? Utan att veta hur länge en panna håller så är ju investeringen idag intjänad på relativt kort tid, mindre än två år vanligtvis. Jag tycker inte att det är självklart att man skall kasta ut en fungerande panna och det är inte alltid så att gammal panna är lika med utsliten panna och nyare tvärtom. Lycka till i ditt val, men välj åtminstone pellets.
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
Magnus
Entusiast!

Inlägg av Magnus »

Ett sätt är ju att dela upp investeringen i flera steg. Börja med en brännare som du vet funkar i en ny panna, men köp pannan längre fram.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Jag har lite funderingar på att köpa en ny brännare, så att jag har hela "kitet" nytt när jag byter. Det kanske skulle kunna vara intressant att köpa min brännare, då får du ju en monteringsfärdig enhet (om luckan är samma, vilket den borde vara)
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

NisseE skrev:Hej nissetib, blir intressant att få höra dina första erfarenheter av EcoFlexen. Väntar själv på en installation om någon vecka och är väldigt nyfiken på hur den ska vara. Låt oss hålla lite "EcoFlex" kontakt, å lycka till på Måndag.
Tack. Givetvis kan jag skriva lite här om mina nya erfarenheter vad det gäller Ecoflexen.

Startar en ny tråd när jag har kört igång.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skriv svar