Norm för avstånd pelletspanna/brännare och pelletsförråd

Skriv svar
Magnus Olofsson
Fröträd

Norm för avstånd pelletspanna/brännare och pelletsförråd

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej.

Står i startgroparna för att byta ut min gamla kombipanna, oljebrännare och oljetank på 3 m**2 mot ett nytt pelletssytem. Har tittat på produkterna från Janfire.

För att få ut mesta möjliga nyttig golvyta i källaren skulle jag vilja placera pelletsförrådet på den plats där min gamla oljetank stod, men då blir avståndet mellan pelletsförrådet och pannan väldigt litet, endast omkring 50 cm. Då har jag dessutom inte räknat med den utskjutande pelletsskruven.

Har för mig att jag har hört att det skall vara minst 1 m mellan brännaren och ev. brännbart material, t ex. pelletsförråd.

Stämmer det att det finns en sådan norm? Kan man påverka detta genom att exempelvis sätta en Minerit-skiva mellan pannan och pelletsförrådet?
Är det någon som har erfarenheter kring detta?
Vill ju inte äventyra bransäkerheten.

Tacksam för svar och kommentarer.
Magnus
Torgny Björk
Ungskog

Pelletsförråd i pannrum

Inlägg av Torgny Björk »

Personligen skulle jag aldrig ha ett pelletsförråd i brännbart material i samma rum som pannan, oavsett norm/regel, - oavsett vad andra tycker.....?

Lycka till med pelletsen, du gör helt rätt i att byta !
Torgny B Stockholm
Roslagsbrännare-panna Aquator från -64
Vämepump luft/luft
Danneman
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Pratade med en brandman om det, och enligt honom finns det inga bestämmelser om det. Min sotare tyckte dock att jag skulle sätta upp en playwoodskiva mellan pannan och mina pelletssäckar.
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Skriv svar