HJÄLP Min pelletsbränning är katastrof!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Pellets har 4,8KWh/Kg, Vestmarka har 4,88 vilket ju är ganska liten skillnad (1,7%) så räkna med 4,8KWh/Kg
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

kinokosmos skrev:Oki Här kommer mina värden:

Start:55
Dose2:12
Wait:40
Feed min:1.3
Feed max:2.7
Fan ign:222
Fan max:240

Photocell Limit:020

Ambitionen är att bränaren ska ge ca 20Kw (Jag behöver så mkt)
Som det käns spontant så ger den nu ca: 15 Kw
Askan har blivit något finare och är som ett slaggs tunt grått grus/sand. Inte så svart och sotig egentligen. Pannans väggar får ganska snabbt nån sorts brunaktig heltäckningsmatta-liknande beläggning.
TACK SNÄLLA FÖR ALLA KOMMENTARER: Detta tär på mitt psyke och husfrid!



Att du har dubbelt så höga värden som vi andra kan ju ha sin orsak till ett o annat eller vad tror ni andra om detta jag vet inte men jag har mina aningar om vissa saker här på denna dråden i alla fall....

(men jag vet inte jag är bara en lite man nä det gäller denna sortens eldare) ps har inga förut fattade meningar om nåt.men jag älskar pellets hehehe
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
T.N
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 01:38

Inlägg av T.N »

Ja, rent spontant så kan man ju säga att du "skyfflar" in en hel DEL pellets. Jag tycker att det börjar redan med start dosen å sen genom hela programmet. Men för att få ett slut på gissnings lekarna så vänd dig till nån som känner sig hemma med Baxi`s grejer å som förfogar över rökgas mätutrustning. Å"vi" har väl inte sån tur att vi skulle bo i närheten utav varandra, för då skulle jag kunnat titta på det. Vill du inte skylta med var du bor, så kan du ju skicka ett PM till mig. Mvh. T.N
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

kinokosmos skrev
Ambitionen är att bränaren ska ge ca 20Kw (Jag behöver så mkt)
Som det käns spontant så ger den nu ca: 15 Kw
Askan har blivit något finare och är som ett slaggs tunt grått grus/sand. Inte så svart och sotig egentligen. Pannans väggar får ganska snabbt nån sorts brunaktig heltäckningsmatta-liknande beläggning.
TACK SNÄLLA FÖR ALLA KOMMENTARER: Detta tär på mitt psyke och husfrid!
Hur vet du att du behöver 20 kW eller för att va lite tydligare hur har du räknat ut att du behöver 20 kW.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Man kan faktiskt tro att den här tråden är ett "troll".
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

kinokosmos

Jag tycker att du faktiskt ger dålig respons på alla de förslag, frågor och synpunkter som kommer in till dig.

Önskar följande:
Du måste tala om, om du tänker prova ett förslag eller inte. Om du inte vill prova så bör du tala om varför. Om du provar så måste du återkomma med hur du gjort och vilket resultat du fick.

Samma sak om du får en fråga. Du måste besvara frågan.

Som det är nu så blir det rena gissningsleken och med den tekniken så blir det rena lotteriet om du kann finna någon lösning
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Oki.
1. Jag har provat i stort sätt samtliga förslag som kommit här på forumet utom att sätta brännarplåten på rätt köl. Den är tydligen tillskuren/modifierad att passa min panna på den här ledden, men jag kanske provar det åxå snart.
Har som jag sagt tidigare själv och med experthjälp provat alla tänkbara förhållanden mellan luft och pellets. Har provat nu 3 olika sorters pellets.
Har mätt rökgaserna. (Se bild)
Inget har hjälp och alla förståsigpåare/experter/installatörer sett eländet (5-10L aska /24h) skakar på huvudet.
2. Att jag behöver 20Kw vet jag genom att min oljebrännare var på 22Kw och det var lagom. När det var superkalt ute så gick den 70% och vilade 30% ungefär.
3. Har även frågat hjälp i denna tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 31b6652388
4. Idag har jag fått en Iwabo installerad på prov för att se om det är ngn skillnad. Håll tummarna!

Bild
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

kinokosmos skrev.
2. Att jag behöver 20Kw vet jag genom att min oljebrännare var på 22Kw och det var lagom. När det var superkalt ute så gick den 70% och vilade 30% ungefär.
utdrag från inergifirman.com
Ett bra riktvärde för att bedöma vilken värmeeffekt din värmekälla behöver ha för att klara uppvärmning och varmvatten, är 70 W/m2 uppvärmd yta. Har huset flera våningar så räknar man itsället med 70 W/m2 per våning. Resten, som står ovanpå eller finns under, räknas med 30W/m2. Då klarar huset en utomhustemperatur på -30 grader och en medelvind på 30 meter per sekund.
Vilken medeleffekt som sedan används beror på var i landet man bor. Den här bedömningen har stor betydelse då du ska välja panna och eldningsutrustning.

Du värmer upp ca: 300 m3 med andra ord.
Det var den storleken jag reagerade på.
Men det blir lite gissningslek eftersom du inte ger all information.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

kinokosmos skrev:Oki.
2. Att jag behöver 20Kw vet jag genom att min oljebrännare var på 22Kw och det var lagom. När det var superkalt ute så gick den 70% och vilade 30% ungefär.

Ja med andra ord så behöver du bara 15-16 kW!!!!!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

MP skrev:
utdrag från inergifirman.com
Ett bra riktvärde för att bedöma vilken värmeeffekt din värmekälla behöver ha för att klara uppvärmning och varmvatten, är 70 W/m2 uppvärmd yta. Har huset flera våningar så räknar man itsället med 70 W/m2 per våning. Resten, som står ovanpå eller finns under, räknas med 30W/m2. Då klarar huset en utomhustemperatur på -30 grader och en medelvind på 30 meter per sekund.
Vilken medeleffekt som sedan används beror på var i landet man bor. Den här bedömningen har stor betydelse då du ska välja panna och eldningsutrustning.

Du värmer upp ca: 300 m3 med andra ord.
Det var den storleken jag reagerade på.
Men det blir lite gissningslek eftersom du inte ger all information.
Fränt.. Jag kollade för nån helg sedan radiator effekten, Jag räknade på dt50 o fick fram att totala radiatoreffekten vid 70 gradigt vatten skulle bli 9700W..
Ser man till hur energifirman räknar så skulle det krävas 11150 W till mitt hus så de verkar stämma bra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

André skrev:
MP skrev:
utdrag från inergifirman.com
Ett bra riktvärde för att bedöma vilken värmeeffekt din värmekälla behöver ha för att klara uppvärmning och varmvatten, är 70 W/m2 uppvärmd yta. Har huset flera våningar så räknar man itsället med 70 W/m2 per våning. Resten, som står ovanpå eller finns under, räknas med 30W/m2. Då klarar huset en utomhustemperatur på -30 grader och en medelvind på 30 meter per sekund.
Vilken medeleffekt som sedan används beror på var i landet man bor. Den här bedömningen har stor betydelse då du ska välja panna och eldningsutrustning.

Du värmer upp ca: 300 m3 med andra ord.
Det var den storleken jag reagerade på.
Men det blir lite gissningslek eftersom du inte ger all information.
Fränt.. Jag kollade för nån helg sedan radiator effekten, Jag räknade på dt50 o fick fram att totala radiatoreffekten vid 70 gradigt vatten skulle bli 9700W..
Ser man till hur energifirman räknar så skulle det krävas 11150 W till mitt hus så de verkar stämma bra..
Men det är ju trots allt riktvärden för att dimentionera totaleffekten på hela anläggningen så man kan väl inte träffa så där mitt i prick.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

MP skrev:
Men det är ju trots allt riktvärden för att dimentionera totaleffekten på hela anläggningen så man kan väl inte träffa så där mitt i prick.
Det är klart men man får ju en hum om vad huset kan behöva iaf.. Verkar hellre som siffrorna ligger i överkant men de är nog ändå många som blir förvånade över hur "lite" effekt deras hus behöver..

Kan nämna att jag fått en fråga om de skulle räcka med en 30 kW brännare/panna el om de behövdes en 50 kW:are till deras hus på 150 m2.. :shock: :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Räknar jag på mitt hus och ser på status från då det var -20°C ute behöver jag max 9,2KW och jag vet att brännaren de dagar låg på 7,3KW så talen passar ju riktigt bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

ÄNTLIGEN!
Just när jag var så nära att ge upp...
Nya brännaren gjorde mirakel! Som natt och dag.
De två Baxi/Eurofirebrännarna var identiska vad gäller koltillverkning, men med den nya brännaren är det andra bullar. Nu fattar jag pelletsgrejen. En tekopp fint pulver per dygn. Vilken jävla befrielse!

TACK ALLA FÖR STÖDET OCH TIPSEN!

Bild
Bild
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
Skriv svar