HJÄLP Min pelletsbränning är katastrof!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Larsevert
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 13 mar, 2006 23:16
Ort: Storvreta

Inlägg av Larsevert »

Det här var lite intressant, eftersom jag installerade en eurofire(baxi) feb-01. Enligt min erfarenhet ser det ut som du kör brännaren med för hög matning, till min brännare finns ingen plc utan jag får trimma resp funktion med en pot.

Mina inställningar är startd 2,5dl och matning strax under 2 sekunder, fläkten på ca 40%.

Jag gissar att det både ryker svart och osar när du eldar, justera ner värdena så du bara ser lite grå rök och så behöver nog pannan en ordentlig sotning inte bara uraskning, min askmängd för hela vintern ryms i en ordinär förnicklad sophink.
säckbärare.. Eldar med eurofire från 01 i en egor duplomat 1980.
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Har varit "out of town" så jag har inte själv haft möjlighet att kolla värden och annat. Nån sorts pelletsproffs var och tittade och mätte litet på min installation idag. Han sa tydligen att draget i skorstenen var i överkant och han ska installera en draglucka på fredag. Han pillade även på PLCn och sa att det var för mycket av både pellets och fläckt tror jag. (Stämmer med era funderingar här åxå) Det kommer annars ingen synlig rök ur skorstenen. Pelletsen verkar trilla ned obehindrat och jämt. Tilläggas kan åxå att det gått ca 2m3 pellets på 10 dagar och det verkar ju abnormt!? Askmängden på bilden var efter 5 dagars drift...
Tacksam för alla kommentarer!
Återkommer med inställningsvärden.
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

kinokosmos skrev: Tilläggas kan åxå att det gått ca 2m3 pellets på 10 dagar och det verkar ju abnormt!? Askmängden på bilden var efter 5 dagars drift...
Tacksam för alla kommentarer!
Återkommer med inställningsvärden.
Hur stort hus har du??

2m3 på 10 dagar... :shock:
Då har du en månadsförbukning på knappt 4 ton så jag hoppas det blir bättre nu den fått tillsyn..

En brännare på 20 kW förbrukar 4,15 kg pellets/tim o om den gått dygnet runt i 10 dygn så ska det max gått 1 ton pellets med energiinnehåll 4,8 kWh/kg.. Om det gått 2m3 hos dej så motsvara det ca 1300-1350 kg på 10 dygn vilket gör att din brännare skulle ha en inmatad effekt på 26,5 kW om den gått dygnet runt..
Då kan det nog förklara både askmängd o pelletsförbrukning.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

1m3 Olja räckte tidigare runt en månad kallaste årstiden. Det ska väl motsvara 2,5m3 Pellets. Så här är nåt knas helt klart. :-(
Samtidigt känns det som att Pelletsbrännaren ger mindre effekt än oljebrännaren som var 20Kw
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

1m3 olja motsvara 2,1 ton/ca 3,1m3 pellets..

Är brännaren helt fel justerad så kan förbrukningen bli hög o effekten dålig så det kanske blir bättre nu..

Går brännaren hela tiden el stannar den ibland??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

kinokosmos skrev:1m3 Olja räckte tidigare runt en månad kallaste årstiden. Det ska väl motsvara 2,5m3 Pellets. Så här är nåt knas helt klart. :-(
Samtidigt känns det som att Pelletsbrännaren ger mindre effekt än oljebrännaren som var 20Kw
Det är nog inte så lustigt att du tycker att den värmer sämre matar man in så mycket pellets i brännaren som din värkar vara inställd på så tror ju jag att den kvärver elden, tycker bara att det är konstigt att inte brännare har stannat, skulle tro att det är gränsfall att den bara har brunnit överhuvud taget.och i u med denna matning så har du alla pellets som trillar över o ner i askutrymmet, skulle jag tror har likadan brännare och inga pelletsar som trillar över...... :?

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2017

titta här så ser du vad vi har våra brännare inställt på sen kan du ju lägga ut din värden oxo om du vill.
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Kan man få fråga vad dessa värden är för något?
Du kan väl inte mena att ni går efter dessa!
Varje anläggning där du har innstallerat en brännare i en panna, och det kan vara exakt samma panna och brännare kan skilja sig rätt mycket.
Det enda du kan gå på som riktlinjer är startdosen som du får mäta upp, annars så skall en anläggning alltid justeras med ett rökgasinstrument för att fungera optimalt.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag kan inget om just denna brännarmärke men jag ser att brännaren får för mycket pellets eller så får den för lite luft ..mest troligt att den får för mycket pellets med tanke på hur skorsten ser ut samt mängden aska du får samt lågans färg du beskriver ..detta med vinkel på skruv ska väl vara så nära 45 grader som möjligt om man nu lyssnar på dom som levererar skruvar ..och slangens längd tror jag inte har någon betydelse på hur förbränningen blir ..jag har sett flera slangar på uppåt 1- 1.5 meter utan att man fått driftproblem ..kan man minska pelletsmängd manuellt på brännaren så tycker jag att du ska prova med det och se om du får en bättre färg på lågan.

ps: finns det tillräckligt med luft i pannrummet ?
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
T.N
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 01:38

Inlägg av T.N »

Alldeles riktigt att man får de OPTiMALA värderna med mät instrument, men värderna på PLC`en är ju en finger visning. Angående skruvens lutning så kan jag bara tala om egen erfarenhet å då bara för Baxis grejer. Så vid montage så eftersträvar jag en lutning på 25-35 grader men att det går att sätta skruven UPPTILL 45 grader. Å anledningen är att det på de lite "äldre" skruvmotorerna så har/hade (inte alltid,eller alla) de en tendens att sakta gå baklänges imellan inmatnings intervallerna. Vilket resulterade i att den mängd pellets som skulle matats in inte blev korrekt. Så med mindre lutning så blir inte belastningen så stor på skruvmotorn, som oxå har funktionen att hålla emot när den inte går.
Tilläggas kan ju jag oxå säg att på de "äldre" skruvarna så är skruv/fjäder-stålet fastsatt på axeln i botten med clips å bult. Där lägger sig finfraktionen å efter en tid (inte alltid) så kan det bli så mycket damm att skruven trögar. Vilket resulterar i att skruven börjar "hacka" allt eftersom motorn drar å skruven släpper stötvis i botten. ( Lite svår formulerat det här) Men på de "nya" skruvarna så skruvståls-ämnet svetsat på axeln. Mvh. T.N
Senast redigerad av T.N den tor 16 mar, 2006 18:20, redigerad totalt 1 gånger.
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

Karla1 skrev:Kan man få fråga vad dessa värden är för något?
Du kan väl inte mena att ni går efter dessa!
Varje anläggning där du har innstallerat en brännare i en panna, och det kan vara exakt samma panna och brännare kan skilja sig rätt mycket.
Det enda du kan gå på som riktlinjer är startdosen som du får mäta upp, annars så skall en anläggning alltid justeras med ett rökgasinstrument för att fungera optimalt.

jo så är det men om du kollar på våra värden så skiljer dom sig inte så enormt mycket.
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Oki Här kommer mina värden:

Start:55
Dose2:12
Wait:40
Feed min:1.3
Feed max:2.7
Fan ign:222
Fan max:240

Photocell Limit:020

Ambitionen är att bränaren ska ge ca 20Kw (Jag behöver så mkt)
Som det käns spontant så ger den nu ca: 15 Kw
Askan har blivit något finare och är som ett slaggs tunt grått grus/sand. Inte så svart och sotig egentligen. Pannans väggar får ganska snabbt nån sorts brunaktig heltäckningsmatta-liknande beläggning.
TACK SNÄLLA FÖR ALLA KOMMENTARER: Detta tär på mitt psyke och husfrid!
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

kinokosmos skrev:
Ambitionen är att bränaren ska ge ca 20Kw (Jag behöver så mkt)
Då ska den dra ca 4150 gram/timme..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Topsi
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 28 jan, 2005 17:49
Ort: östra göinge

Inlägg av Topsi »

Jag tycker du ska köra en simulerad drift av skruven och väga upp pelletsen så ser du vilken effekt du kör med.Jag får 20kwh vid ca 2,0 på maxmatningen.
tmv focus compact 2000 med baxi eurofire brännare
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Topsi skrev:Jag tycker du ska köra en simulerad drift av skruven och väga upp pelletsen så ser du vilken effekt du kör med.Jag får 20kwh vid ca 2,0 på maxmatningen.
Hur vet du att du får 20kwh vid ca 2,0 på maxmatning?

menar hur räknar du ut det när du väger pelletsen osv? hade varit trevligt att se hur många kwh man har på sin brännare just nu.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det är känt hur många kWh som ett kg pellets motsvarar. Har man då även kännedom om verkningsgraden vid eldning, är det lätt att räkna ut effekten, om man vet hur många kg det går på en timme, eller hur länge ett kg räcker.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar