Behöver info om pellets.

Skriv svar
Patte
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 22:25

Behöver info om pellets.

Inlägg av Patte »

Hej.

Har några frågor angående pellets, är väldigt oinsatt i ämnet då jag i princip fram till idag hade bestämt mig för bergvärme, men nya uppgifter har fått mig att tveka :)

1. vad kostar ett helt nytt pelletssystem, brännare panna hela köret.

2.Bör man ha acctank?

3.Har en oljetank i pannrummet som kommer att gå bort, hade där tänkt ha ett pelletsförråd, men om detta finns på andra sidan utav pannrummet än där pannan står kan man då använda sig utav en skruv eller dylikt?

Vill ju ha ett så underhållsfritt system som möjligt .

4.Hur mycket oljud för en p brännare, jämfört med tex en gammal oljebrännare från 70 talet?



Tacksam för kommentarer av alla de slag.

Patte.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

svar 1. 65-80.000kr beror vad du tar för märke

svar 2 . Nej

svar 3 . Ja skruv eller typ sug.

svar 4 . Inget ljud beror vad för märke du köper och vars
pannrummet är ...
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kostnade då jag förmodar att skorsten finns ligger på ca hälften av bergvärme i investering + att du vet att det klarar att värma huset..
Det är bara att köpa en pelletspanna o du klarar dej utan tillskotts el utan att behöva tänka på framledningstemp mm.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patte
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 22:25

Inlägg av Patte »

Tack för svaren.

Det kostar inte mer alltså?

Pannrummet hur måste det vara utformat? Det ligger i källaren och väggarna är utav betong, men tak och dörrar är inte brandskyddade på något sätt, måste sånt åtgätdas också?

En sån sug variant kan man dra den i taket då?Om så hur stor diameter har den då ungefär?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det ska inte behöva bli dyrare.. :D

Det är ingen skillnad mot om det varit olje eldning gällande brandskydd men de är bara att slå en signal till din sotare då det är dom som besiktar pannrummet..

Då pelletsförrådet är i pannrummet så är det billigare/simplare med skruv till pelletsen.. Skruven kan va upp till 12 meter utan problem men jag vet av även 24 meter som gått utan problem i några år..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Brandsyn: då sotaren kom till den årliga sotning av min oljepanna meddelade jag honom att jag ämnade att snart montera en pelletsbrännare, om det var ett problem?

Han kollade och sa att det var helt OK och det var allt som var med det förutom att jag ringde till dom då det blev allvar och meddelade dom att nu var det pellets, de noterade det (2 sotningar/år med pellets, 1/år med olja).

Vad jag har sett är det en del dyrare att få BV än att få pellets, såklart beroende på vilken status man utgår ifrån, ska du bygga skorsten och pannrum lär pellets bli mycket dyrare men du har ju redan det "hela".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar