Framkomlighet vid bulkleverans

Skriv svar
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Framkomlighet vid bulkleverans

Inlägg av ThomasLindgren »

Sitter och planerar lite inför framtida bulkleveranser. Läser i ett blad från SBE att vägbredden måste vara 3.5 meter vilket vi inte har till vårt hus. Har först och främst en brant backe med en sväng mitt i och sen en liten rakare väg fram till huset. Har inte mätt backen eller vägen men det är inte 3 meter åtminstone. Ändra framme vid huset är det nog bara 2.30 men så långt behöver inte bilen åka som tur är.
Någon som haft detta bekymmer? Hur flexibla är de?
Fick en vedleverans med en stor lastbil och den hade inga större problem att ta sig fram till huset, på den större delen av vägen, borde ju funka även med en bulkbil då tycker jag.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Vägbredd

Inlägg av Håkan S »

Vet inte vad som gäller just för bulk men har kört lasbil själv tidigare.Bilen är 2,50 bred så det krävs 2,7 för att komma fram.Om det är riktigt snäva kurvor går det åt de 3,5 som talas om.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Klarade en timmerbil att ta sej fram så gör bulkbilen de oxå.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

André skrev:Klarade en timmerbil att ta sej fram så gör bulkbilen de oxå.. :wink:
Var iofs ingen timmerbil, men en hyfsat stor lastbil, 2.50-2.60 bred.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

gäller väll kanske främst om dom hade tänkt köra med släp..? dvs långtradare.. Går ju att beställa så att dom kommer utan släp..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Per-Erik skrev:gäller väll kanske främst om dom hade tänkt köra med släp..? dvs långtradare.. Går ju att beställa så att dom kommer utan släp..
Ja släp finns inte en chans att det går att komma fram med.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Kommer chaffisen som vi på jobber kallar för back-allergikern så räcker det inte med en väg bred som en fotbollsplan, i alla fall inte om han ska backa...
Blir det pristillägg om man beställer att han måste komma utan släp?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Har för mig att det är samma regler som gäller för oljebilar, så har inte de bråkat så bör det vara OK.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Juggernaut skrev:Blir det pristillägg om man beställer att han måste komma utan släp?
Nej. Har själv aldrig sagt något om att det inte går att komma in med släp. Tror inte att någon ens provar med släp i villaområden. Det är nog alldeles för stor risk att de skall "fastna".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Bulkbilarna har oftast växelflak. Med jämna mellanrum står de utanför mig, ställer släpet, åker och tömmer bilen kommer tillbaka och växlar container.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Juggernaut skrev:Blir det pristillägg om man beställer att han måste komma utan släp?
Nej. Har själv aldrig sagt något om att det inte går att komma in med släp. Tror inte att någon ens provar med släp i villaområden. Det är nog alldeles för stor risk att de skall "fastna".
Jodå här kommer dom längst gatan med släp.. :D

Det kan nog hända att det kommer att bli släp rabbat även på pellets, På foder har det varit länge..
Första gången dom levererar med bulk så ser ju chaffisen om det går köra dit med släp o då läggs det in under din kund info hos leveratören.. Så funkar det då i norrland så jag sa till direkt första gången jag beställde att det går bra o ta sej fram med släp o att jag gärna tog en kruka på släpen för att slippa få omblåst pellets.. Dom senaste leveranserna har jag fått via blåsbil som kenhje nämner med växelflak..

Kan man inte ta med släp så räkna med att ni får omblåst pellets eftersom att 23-28 ton ( av totalt 40 ton) ligger på släpen då dom lämnar fabriken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar