Såbi....

Skriv svar
kingofmetal
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 11:16

Såbi....

Inlägg av kingofmetal »

Som jag har förstått det är det många som är missnöjda med kvaliten på Såbis pellets. Känner igen många av dom problem som beskrivs med stora hårda kakor i rostret och mycket aska. Har även haft 2 driftavbrott sedan jag fick brännaren och pannan installerad V.7. Misstänker att även detta har med Såbis pellets att göra.


Någon som kan tipsa om företag som har en bättre kvalite på sin pellets? Någon som har något att säga om tex Bionorr?

MVH Johan
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Såbi har haft bra kvalitet och jag har varit helnöjd. Jag förbrukar ca 9 ton /år så det har hunnit gå en del genom brännaren. Men leveransen i oktober så har varit riktigt kass med grus och sand i mängder som bildar kakor och hindrar luftflödet genom brännaren vilket ger dålig förbränning och verkningsgrad. Jag hoppas att denna svacka hos Såbi bara var tillfällig, svårt att tänka mig att de skulle leverera sån skit medvetet i längden. Jag tror de har kört skogsavfall direkt, det virket som denna pelletsen är gjord av har definitivt inte gått genom ett sågverk eller hyvleri. Då hade virkesleverantörenblivit strypt, det ligger centimerstora stenar i pelletsen och det gillar inte sågklingor och hyvelkuttrar.
Skriv svar