Skorstensluva

Skriv svar
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Skorstensluva

Inlägg av hajof70 »

Förra vintern tog Gudrun med sig min antenn tillsammans med skorsten. Ny skorsten murades av en hyfsat välrenomerad firma på "entreprenad" av försäkringsbolaget och den fick sig då också en ny och fin plåtluva. Till sommaren kommer jag att installera en pelletspanna och inför det hade jag sotaren hemma för att lista ut hur skorstenen mådde.

Han hade två synpunkter på "luvan", den första var att den måste bytas då det inte gick att sota skorstenen med den (trång och låg)!!

Det andra var att den befintliga luvan försämrade min ventilation (självdrag) något enormt, vid vindpustar så tröcks luften till och med ner i huset. Något han dock inte kunde ge svar på var hur en luva ska se ut för att det inte ska hända. Någon här som vet vad man ska tänka på!?
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Kan du beskriva hur det ser ut, så blir det lättare att kommentera.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Inlägg av hajof70 »

Sisomsåhär, plåttaket sitter väl kanske 15cm ovanför skorstenstoppen. Notera att den heller inte är demonterbar vilket ju sotaren inte uppskattar så värst mycket :wink:

Bild
walter
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 jan, 2006 18:32
Ort: Almunge/Uppland

Hatt...

Inlägg av walter »

Om jag nu inte minns fel från självsotningskursen som jag gick i höstas, så är detta med hattar på skorstenar en modenyck. Det har gått bra utan hattar i 1000-tals år... ;-)

Vid normal använding så är de tydligen onödiga eftersom det kommer ner mycket lite vatten i en skorsten även om det regnar mycket. Vanligtvis blir det dessutom bara lite blött någon meter ner från toppen.

Man ska dock se upp med att sätta igen kanaler som inte används, och i stället låta en ventil släppa in lite luft, men det är ju en annan fråga.

Så du kanske kan klippa/skruva loss hatten utan att funktionen blir sämre!? Men jag tar inte nåt ansvar... ;-)

Med reservation för att jag minns helt galet. Andra här i forumet har säkert mer info.

/Walter
Janfire Flex-a, CTC 265B 1967
Kånkat småsäck sedan 2005.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Går det inte att sätta på gångjärn på ena sidan
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Re: Hatt...

Inlägg av Joachim A »

walter skrev:Om jag nu inte minns fel från självsotningskursen som jag gick i höstas, så är detta med hattar på skorstenar en modenyck. Det har gått bra utan hattar i 1000-tals år... ;-)

Vid normal använding så är de tydligen onödiga eftersom det kommer ner mycket lite vatten i en skorsten även om det regnar mycket. Vanligtvis blir det dessutom bara lite blött någon meter ner från toppen.

Man ska dock se upp med att sätta igen kanaler som inte används, och i stället låta en ventil släppa in lite luft, men det är ju en annan fråga.

Så du kanske kan klippa/skruva loss hatten utan att funktionen blir sämre!? Men jag tar inte nåt ansvar... ;-)

Med reservation för att jag minns helt galet. Andra här i forumet har säkert mer info.

/Walter
Nu har vi ju inte eldat pellets i 1000-tals år :wink:
Thermia Biomatic 20+
Frippe
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 01:13
Ort: Tjörn (Bohuslän)

Inlägg av Frippe »

Flera av mina grannar har satt på huvar på sina skorstenar, de har varit på mig att jag oxå borde göra det.

"Annars vittrar skorstenen sönder" har de sagt.
Jag blev självklart orolig och frågade sotarn.

Han sa:

Hur ofta regnar det rakt uppifrån?...(dålig verkan med huv vid blåst)
Så länge du använder skorstenen är det ingen fara, det lilla vatten som kommer ner torkar snart.
Att rökgas temeraturen med pellets är relativt låg menade han inte spelade så stor roll.
Det som är viktigt är att det är lite drag i kanalerna för då torkar ev. fukt snabbt.

(Jag eldar pellets i pannan och lite ved i vedspisen.)

MVH Frippe
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Provade med huva på landet, för nån sade att man kunde få bättre drag då. Det fick jag inte. Får nog bygga på skorsten ett par lager i stället.
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Lelle
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 16 jun, 2005 21:44
Ort: Karlskoga

Inlägg av Lelle »

Har kikat på skorstenskydd till min skorsten som inte är i bästa skick. Elpatrondrift och värmepump är nog inte en skorstens bästa vänner när höstregnet växlar med iskalla frostnätter. Värmepumpar och el har inte funnits i 1000-tals år, så jag tror trots allt att de har ett berättigande.

Eftersom min skorsten är så stor (med många pipor) så ser en platt och fyrkantig säkert bättre ut än en rundad som troligtvis blir mer synlig och passar just mitt hus lite sämre estetiskt (eftersom det är ett kubiskt funkishus).
En annan fördel som jag ser med den är att man kan stoppa i en separat genomgång för rökgångar och slipper få röken ihop med ventilationsgångar.
Inbillar mig att det ger mindre risk för att rök ska tryckas ner i ventilationskanalerna vid viss vind eller väderlek. Räcker inte det till eller man får dåligt drag kan man säkert enkelt montera en "kråka" där istället.

Har sökt på nätet efter "skorstensskydd" och hittar ett flertal tillverkare. Dessutom en massa bilder som ger en fingervisning om hur huvar kan se ut både rundade och platta med gångjärn eller skjutbara, extrautrustade med och utan kajgaller och extrapipor.

Lite i dyraste laget kanske, men ska kolla med den lokala plåtslagaren vad han tar för något liknande.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Skriv svar