Storlek på småsäck

Skriv svar
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Storlek på småsäck

Inlägg av nissetib »

Är det någon vänlig själ som har måtten på Såbis 8 mm pellets säckar (16kg alltså)???

Gärna längd, bredd och givetvis tjocklek.

I väntan på den nya pannan så tänkte jag roa mig med att räkna ut hur många säckar jag kommer å få plats med i mitt pannrum där oljetanken stod tidigare....därav frågan... :lol:
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Det bästa är nog och ta volymmåttet för en hel pall 1200x800xhöjd.
Då får du nog en bra kubikmetermått när säckarna är staplade som du sen kan omvandla till dina tankmått

Risken med att mäta enstaka säckar att det blir några procent fel

Om ingen hinner skicka detta mått under eftermiddagen ska jag mäta det i kväll och publicera.

Mvh Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Jo det kanske det vore, men problemet är, att det tanken stått tidigare är inte ett helt fyrkantigt utrymme utan det är bredare på halva ena kortsidan. Så jag tänkte stapla på ett "smart" sätt för att få plats med så mycket som möjligt.

Så, som sagt, gärna ett mått på en säck....så blir jag :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Hejsan

En höftning på säckmått är 800x300x150 (En säck är nämligen lika lång som en pall är bred, och en säckbredd + en säcklängd = längden på en pall. En pall med 13 lager säckar är ca 2m hög.)

Fast jag måste nog ändå hålla med föregående talare och säga att du ska utgå från volymmåttet på en pall. Dela det med 52 så får du volymen på en säck. Räkna ut volymen på ditt utrymme och dela med säckvolymen, så får du antal säckar.

Ett udda sätt att stapla säckar på som kan vara lämpligt ibland är att ställa dem upp. Man kan ställa flera lager på varandra, men man bör sticka hål i varje säck så luften kan pysa ut. Dom tar mindre utrymme så.

Hejhej

Thomas
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

thomasx skrev:En höftning på säckmått är 800x300x150 (En säck är nämligen lika lång som en pall är bred, och en säckbredd + en säcklängd = längden på en pall. En pall med 13 lager säckar är ca 2m hög.)
Med dessa mått får jag en volym på 36 liter per säck. Men säcken är ju inte helt rak längs hela längden och bredden, och det är väl därför jag får 27,6 liter per säck i min stapel med 80 säckar... då har jag räknat med måtten (LBH) 1300x850x2000 mm på hela stapeln där det är 5 säckar x 16 lager = 80 st (har ingen pall under).

EDIT: OJ! Det blir alltså 30% mer volym att räkna med enbart måtten på en säck som Thomasx gjorde mot min stapel med 80 säckar....
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Tolvan skrev: Med dessa mått får jag en volym på 36 liter per säck. Men säcken är ju inte helt rak längs hela längden och bredden, och det är väl därför jag får 27,6 liter per säck i min stapel med 80 säckar... då har jag räknat med måtten (LBH) 1300x850x2000 mm på hela stapeln där det är 5 säckar x 16 lager = 80 st (har ingen pall under).

EDIT: OJ! Det blir alltså 30% mer volym att räkna med enbart måtten på en säck som Thomasx gjorde mot min stapel med 80 säckar....
Viktigt att notera några saker. Säcken har ju inte formen av en låda, så några 36 liter innehåller den inte. Mina mått var dessutom teoretiska så till vida att jag räknade ut dem vid skrivbordet baserade på storleken av en EU-pall. Det går att packa tätare än 4/lager på en EU-pall, vilket även kan noteras av dina uppgifter. Jag lägger också 5/lager och har en EU-pall i botten, men då sticker det ut lite på sidorna.

Som du säger blir det säkert större fel att räkna /säck, men det intressanta är ju att det inte var det jag gjorde. Mina mått är framtagna utifrån storleken på en full pall. Skillnaden på 30% kommer nog delvis av att du packar tätare men kanske mest av att jag sa att en pall med 13 lager är två meter, medan du säger att det går in 16 lager på 2 meter. Du har nog rätt, jag tog nog i lite med 2-meter för 13 lager.

Hejhej

Thomas
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Har precis burit ner en pall Såbi i källaren, så jag passade på att mäta en säck.

Ca 800*300*110mm, den är ju inte helt kantig så det är svårt att säga exakt.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Glöm inte att hur noga du än travar kommer du heller aldrig att få det helt perfekt, det blir lite luft emellan säckarna.
Jag tycker du ska räkna med volymen på en pall, räkna ut medelvolymen på en säck, kolla hur stor volymen är i ditt utrymme, och dela med medelvolymen på säckarna så får du ju hur många säckar du får in. Du kanske kan packa det bättre än det är på pallen, men första gången kan du ju se det som en bonus, andra gången vet du om hur mycket extra det blir och då kan du ju ev beställa en pall extra om du vill...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Okej...Tack alla för Ert engagemang. Skall nog prova lite med att mäta mig fram, så får jag se hur det blir. Kan ju vara kul att jämföra med verkligheten oxå.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Mina SÅBI kommer inte på Europa-pall utan på nån sorts engångspall som är lite mindre. Har inte reflekterat över detta förrän jag skaffade några pallkragar för att förvara ved i och dessa var ca 5-6 centimeter längre än själva pallen.

Så ett lager staplade pellets på pall (dvs en tvärställd och 3 längsställda) är ca 75 cm långt.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Skriv svar