Utveckling av pelletspriset

Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

På längre sikt...

Inlägg av Sfinx »

...Kan det bli god tillgång på pellets.
Vid tillverkning av etanol från cellulosa är en av biprodukterna ligninpellets med 30% högre värmeinnehåll än vanlig träpellets.
Kommer produktionen av etanol igång i stor skala kommer tillgången att öka. Det borde sänka priset
Av 100 kg torr ved erhålls ca 20-25 kg etanol, 20 kg koldioxid och 45 kg ligninpellets.
Mer info för oss "gravt" intresserade:
www.etek.se
http://www.baff.info/production_processes.cfm
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Appropå pelletsprisets utveckling.

Finns det någon statistik på detta att hitta på internet? Jag såg att Äfab har någon form av diagram på sin hemsida, men finns det fler källor till denna information?
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Med de förtjänster som finns enligt rapporter om pelletstillverkningen, så tror jag vi kommer att få se ett flertal stora aktörer med hög investeringsförmåga att ge sig in och börja tillverka. Det vi ser just nu är summan av ett antal olika faktorer, bl.a. att tillverkningen idag är allt för fokuserad på enbart spånråvara, brist på teknikutveckling och skenande logistikkostnader.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Sarastro
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 12:57
Kontakt:

Inlägg av Sarastro »

Ok, HåkanR,

Medger att jag i den enkla kalkylen antagligen underskattat anläggningskostnaden för en pelletsanläggning i de fall då man måste byta även pannan. Men min huvudpunkt var det där med att kapitalkostnaden för värmepumpssystem som ska funka även vid sträng kyla är grovt räknat 1 1/2 gånger elförbrukningen för värmepumpen om huset är sådär 150 kvadratmeter och om man inte slösar med varmvattnet ..

Fast huvudslälet till varför vi valde VP och inte pellets när vi slängde den 40 åriga oljepannan 2004 var nog att jag kände olust med att släppa ut rökgaser i ett tättbebyggt område. Ett annat skä var tveksamhet över hur pelletsanläggningar funkar vid dellast (5-10 grader t ex).

Om man bor i glesbygd tror jag att det där med reservvärme vid elavbrott kan vara ett skäl att köra med pellets (om man inte har kakelugnar e.dyl). För ström till en pelletsanläggning kan man kanske skaka fram ur ett besindrivet kraftverk (att effekten räcker gissar jag), men bergvärmen kräver sina 3 kW (plus startström) om det är -15 ute och patronen inte är igång.
Hus nära Göteborg. 145 m2 + lite källare . Värmepump Varmitek 8 .Normalår 6000 kwh/år, Total el 10500 kWh.
Skriv svar