Oljebrännaren ska ut! Vad ska in tycker ni?

andstr
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 08 mar, 2006 20:34
Ort: Huddinge

Oljebrännaren ska ut! Vad ska in tycker ni?

Inlägg av andstr »

Hej! Det här var ett fantastiskt forum med en enormt massa information . Jag har läst massor med inlägg men tyvärr har jag inte blivit klok på vilken brännare jag ska sätta in i pannan. Jag har en CTC Family 1100 från år 2000 som det sitter en Bentone brännare i. Oljan tog slut häromdagen och jag känner att det är dags att slänga ut brännare och tank. Vad jag har förstått är att man måste ha en brännare som eldar framåt och inte uppåt i denna panna då förbränningsutrymmet är litet.
Vilka brännare kan tänkas passa till denna panna då?
Jag tycker att det är många inlägg på forumet om problem med brännarna. Måste man räkna med att det krånglar en massa?
Sedan undrar jag hur det är med röklukt mm i pannrummet när man kör med pellets. Nu är pannrummet också tvättstuga och det funkar bra. Absolut ingen oljelukt och varmt och torrt. Kommer det att fungera att ha tvättstuga i ett pannrum som man eldar pellets i?
Hoppas på lite svar från er // Anders
CTC 1100 Family från 2000
Roslagsbrännare för villa från 2006.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Hej,
Angående din panna så finns det ett flertal bra brännare som antingen brinner framåt direkt eller som gör det efter montering av en lågriktare.
Ett tips är att montera brännaren med en distansplåt så att den kommer längre ut. Detta gör att du kan tillgodogöra dig en större del av förbränningsutrymmet till aska.
Jag har vid två tillfällen haft röklukt i källaren, bägge gångerna var när jag körde med underhållslåga istället för eltändning mellan uppstarterna.
Sedan dess har det aldrig hänt. Dock är det viktigt att man har bra drag i skorstenen för att undvika inrykning. Har man inte det kan man montera ett insatsrör i skorstenens hela längd. Passa på att montera en draglucka som håller draget konstant.

lycka till
Bengt olsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 11:56
Ort: Tjörn

Inlägg av Bengt olsson »

Hej jag har en ctc 2200 panna det är samma olje del som i din panna,har köpt en tb-mini till min panna som snart skall installeras.Har kollat på många lika brännare men fastnade för denna pga.

Bra pris 16500 med skruv finns en special modell till din panna 500 dyrare.

Har inte hört någon som har haft några problem.

Enkel att ställa in, ingen onödig elekronik.

Inga problem när man ringer till torsbybrännaren och har frågor. :roll:
CTC 2200-01.
Tb-mini-06
Två acc
12kvm sol
Laddomat 10
Draglucka
gretalisa
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 19:25

Inlägg av gretalisa »

Hej,
Har just startat upp en CTC1100 med en Blueflame. Kostar betydligt mer än Torsbyn, 38000:- med skruv &förråd&installation.
Avancerad styrning via IT-DUC. Innan besökte jag några som hade motsvarande inst. och som var nöjda- vi får se , den har gått ett dygn nu.
So far so good.

Greta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har en Janfire NH och är mycket nöjd (men kanske inte helt opartisk).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Välkommen till forumet!
Vad beträffar "trånga" pannor bör man först och främst se till att man har ett bra undertryck i pannan. Min förra installatör gjorde misstaget att inte mäta undertrycket vilket ledde till att jag fick ett rökskadat hem till slut...detta var med Biona-brännaren.
Se till att du har skriftlig garanti från installatören att det verkligen ska fungera med den brännare du nu kommer välja och se till att installatören verkligen gör en ordentlig analys av din nuvarande panna/skorsten innan du godkänner någon offert. Jag har tyvärr dåliga erfarenheter som "dum" konsument inom pelletsbrännar-branschen och ska till tingsrätten för att reda upp en del av problemen.
VARNING!!!!
Ha inget med FORCO att göra!
VARNING!!!!

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
mbqmbq
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 09:52
Ort: Herrängen, Stockholm

Inlägg av mbqmbq »

Hej!

Jag har precis petat i en Viking Bio med CTC-1100 monteringssatsen. Det gjorde jag själv men sedan kom de från Hudding Rör och drog igång samt justerade.

Varför Viking Bio?
*Lucka som passar till pannan
*Kombinationen testad hos Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut (SP)
*Värmebaronen är en beprövad leverantör som säker kommer finnas kvar i många år
*Relativt enkel konstruktion.

Har jag haft några problem?
Pga av att jag inte förankrade skruven i mitt hemgjorda förråd så ändrades vinkeln och då fick jag startproblem. Nu är vinkeln korrekt och brännaren tuffar på.

Jag tycker att en komplettering med en luft-luft värmepump är praktisk. Varför?
*Samma eller lägre uppvärmningskostnad som pellets.
*Inget kånkande av pelletssäckar eller sotningar.

Jag tycker oxå att en komplettering med solfångare är praktisk. Varför?
*Jag kan stänga av pelletsbrännaren under 6 månader
*Jag känner att jag gör något för miljön

/Magnus
CTC 1100, Viking Bio med veckoförråd, ERA shuntautomatik, Toshiba RAS10 L/L värmepump
mbqmbq
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 09:52
Ort: Herrängen, Stockholm

Inlägg av mbqmbq »

Hej!

Jag har precis petat i en Viking Bio med CTC-1100 monteringssatsen. Det gjorde jag själv men sedan kom de från Hudding Rör och drog igång samt justerade.

Varför Viking Bio?
*Lucka som passar till pannan
*Kombinationen testad hos Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut (SP)
*Värmebaronen är en beprövad leverantör som säkert kommer finnas kvar i många år
*Relativt enkel konstruktion.

Har jag haft några problem?
Pga av att jag inte förankrade skruven i mitt hemgjorda förråd så ändrades vinkeln och då fick jag startproblem. Nu är vinkeln korrekt och brännaren tuffar på.

Jag tycker att en komplettering med en luft-luft värmepump är praktisk. Varför?
*Samma eller lägre uppvärmningskostnad som pellets.
*Inget kånkande av pelletssäckar eller sotningar.

Jag tycker oxå att en komplettering med solfångare är praktisk. Varför?
*Jag kan stänga av pelletsbrännaren under 6 månader
*Jag känner att jag gör något för miljön

/Magnus
Senast redigerad av mbqmbq den tor 09 mar, 2006 12:15, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100, Viking Bio med veckoförråd, ERA shuntautomatik, Toshiba RAS10 L/L värmepump
mbqmbq
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 09:52
Ort: Herrängen, Stockholm

Inlägg av mbqmbq »

Glöm inte att kolla att du har bra rökgångar. Har du för trångt så kan du bli tvingad att köpa en rökgasfläkt och det brukar man sällan ta med i budgeten.

/Magnus
CTC 1100, Viking Bio med veckoförråd, ERA shuntautomatik, Toshiba RAS10 L/L värmepump
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

mbqmbq skrev:Hej!

Jag har precis petat i en Viking Bio med CTC-1100 monteringssatsen. Det gjorde jag själv men sedan kom de från Hudding Rör och drog igång samt justerade.

Varför Viking Bio?
*Lucka som passar till pannan
*Kombinationen testad hos Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut (SP)
*Värmebaronen är en beprövad leverantör som säker kommer finnas kvar i många år
*Relativt enkel konstruktion.

Har jag haft några problem?
Pga av att jag inte förankrade skruven i mitt hemgjorda förråd så ändrades vinkeln och då fick jag startproblem. Nu är vinkeln korrekt och brännaren tuffar på.

/Magnus
Jag håller med vad mbqmbq skrev.

Klart att du ska väck oljebrännare och köpa ny pelletsbrännare och kör den felfri i två år så har du fått "gratis pelletsbrännare" Tack vara halv kostnader på bränsle motsvara oljaeldning.

Värmebaronen är ett bra företag och snabb service. Samt har erfarent med CTC-panna.

Ni som har läst här forum som många har råkat felet på sin vikingbion är upp till hur andra har installerat. Det är viktig att installatör ska ha kunning och justera rätt. Vilka många som gör det själv blir lite otur. och med några vikingbio´s ägarna hade sönder på sina inre brännrör innebär fel installerad så att det blev för het och rosten samma sak att se till noga placera rätt.

Min vikingbio har gått nu 14 månader förutom första månad hade problem med fläkten störning och fick service snabbt. och har inga en stopp drift senast. Därför att jag hade röris var proffs och väl inforemarad hur man göra så och si. Så löd jag och välvård och aktsam. Så har den brännare gått strålande. Men imorgon vet man aldrig.

Övriga brännare som ligger under 20 000 kr är lika bra som vikingbio.
Bara man ska bör ha erfarent installatör att justering och mäta upp så att allt är i sin rätt. Kostar är värt att lägga till för injustering och du går på spara penga och tid.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Oljebrännaren skall ut.

Inlägg av Håkan S »

Jag har pelletsförådet(225 L) i tvättstugan och dörren till panrummet öppen på vintern för att få varmt och gott i källaren. Luktar faktiskt bättre än med oljan, lite lukt av virke från pelletsen är bara positivt.Kör TB mini, enkel och billig, finns specialmodell som passar direkt i din panna.
nola
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 11:24
Ort: Värmland

Inlägg av nola »

Jag kör en TB-mini i min CTC 1100-panna sen den 3 februari.
Har fungerat felfritt ända tills i lördags då en spole eller nåt på skruvmotorn gick sönder.
Så jag ringde Torsby-Ugnen så dom kom och bytte ut den på måndag, inga problem så inte. I och för sig så bor jag ju i Torsby så det är väl ganska enkelt att åka ut till en kund så nära.

Men jag kan rekommendera TB-mini. Enkel att installera, gjorde hela installationen själv, det är i stort sett bara att plocka bort olje brännaren och sätta dit pellets-brännaren för den passar direkt på pannan och koppla in strömen.
Nackdelen med 1100-pannan är ju att man måste sota pannan lite oftare. Jag har sotat en gång i veckan nu när det har varit kallt.
CTC 1100 -94 med en TB Mini -06
Jp
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 16:01
Ort: Växjö

Inlägg av Jp »

Sedan undrar jag hur det är med röklukt mm i pannrummet när man kör med pellets. Nu är pannrummet också tvättstuga och det funkar bra. Absolut ingen oljelukt och varmt och torrt. Kommer det att fungera att ha tvättstuga i ett pannrum som man eldar pellets i?

Pelletsdamm och lite skit vid sotning och uraskning kan vara svårt att alltid unvika. Inget att rekomendera att ha den vita tvätten hängande där, risk för gräl :lol:
Ecotec A4, CTC1100 Miljö med 7 turbolatorer, Draglucka, 200-litersföråd, säckpellets från SBF, 200 kvm hus från 1959
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Kör med Värmebaronens Viking Bio i min CTC 1100 , funkar bra ingen röklukt i pannrum, däremot kan det bli lite sot när man sotar, men du behöver ju inte sota när vittvätten hänger uppe. Nackdelar, ja man får ju sota pannan en gång i veckan nu på vintern,+ aska ur . Installatören är av stor betydelse. Bra installatör= inga bekymmer, o tvärt om.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Kör med Värmebaronens Viking Bio i min CTC 1100 , funkar bra ingen röklukt i pannrum, däremot kan det bli lite sot när man sotar, men du behöver ju inte sota när vittvätten hänger uppe. Nackdelar, ja man får ju sota pannan en gång i veckan nu på vintern,+ aska ur . Installatören är av stor betydelse. Bra installatör= inga bekymmer, o tvärt om.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar