Kostnad att bygga bulkförråd

Skriv svar
Air
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 16:54
Ort: Mellansverige

Kostnad att bygga bulkförråd

Inlägg av Air »

Hej,

Vad kostar det att bygga ett bulkförråd? Jag har en Mafa Mini som jag tänkte ha som mellanförråd och som pelletsen från bulkförrådet skall transporteras med luft eller skruv till.
Kollade på Mafas sida om skruvar och en flexskruv (art.nr. 3916) kostar ca 7000+moms. Vill man köpa styrning som sköter fyllandet av mellanförrådet så hamnar man på 11000kr + moms (Art.nr 3917 och EL201). Till detta behövs reglar, förrådsväggar, inblåskoppling och luftning.
Är mina siffror fel? Har jag kikat på fel lösning?

Räknar man sedan på mellanskillnaden på priset för bulkpellets och säckpellets så tar det lång tid att tjäna in byggkostnaden för förrådet.

Då återstår bara fördelen att man slipper släpa säck, men samtidigt får man nackdelen som många klagar på: spån i bulkpelletsen.

Kan någon motivera mig att bygga bulkförråd?

/Air
Nibe City med en Viking Bio
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Inblåskopplingen kan du köpa billigt på Odal/Granngården, jag vill minnas att jag betalade 130kr för min.
Varför ett mellanförråd? Det blir ju bara krångligt plus att du får en massa damm i pannrummet. Mata direkt in i pannan i stället, det blir både billigare och enklare.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Eller gör som jag, om du har närma mellan planerat bulkförråd och minisilon - ös manuellt mellan förråd och silo. Tar inte många minuter per vecka. För trots allt kostar ju matning m.m. en hel del slantar.
Glöm inte att täta ditt förråd rigoröst, och tejpa alla utvändiga dörrskarvar etc.
zeylon skrev:Inblåskopplingen kan du köpa billigt på Odal/Granngården, jag vill minnas att jag betalade 130kr för min.
Varför ett mellanförråd? Det blir ju bara krångligt plus att du får en massa damm i pannrummet. Mata direkt in i pannan i stället, det blir både billigare och enklare.
Då måste det varit REA. Jag betalade bortåt 600 kr för min + ytterligare 600 kr för en 90 gradersböj..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Beror ju på hur du bygger det.
Jag nyttjade 3 innerväggar....köpte 3 ark formplyfa och lite reglar.
Gick på under 2000kr....otroligt skönt när det är klart !

Skiljer mindre numera, när jag byggde var det ca 25% billigare med bulk.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Varför ett mellanförråd? Det blir ju bara krångligt plus att du får en massa damm i pannrummet. Mata direkt in i pannan i stället, det blir både billigare och enklare.
Jag tänker göra en liknande lösning, och jag ser ett par anledningar till detta:
  • - Många brännare (inkl. min) har ingen internmatning => ojämnförbränning vid lång matning
    - Jag tänker använda vacumtransport, då suger man in typ 10-20 kg åt gången.
    - Kan vara bra att kunna fylla på med tex. småsäck pga. pris eller problem med matningen från stora förrådet.
    - En doserare/cellmatare är dyr...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hejsan!
Kolla färdiga lösningar...Jag köpte ett Janfire Pellistore och satte ihop det själv....det är komplett med bottenskruv och styrning....förrådet är en dröm....bulk och inget arbete alls...och mycket billigare...
MVH
Ulf
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

GoForIt Pellets skrev:Då måste det varit REA. Jag betalade bortåt 600 kr för min + ytterligare 600 kr för en 90 gradersböj..
600 spänn??!! :shock: Det är ju rena rånet!

Kopplingarna/rören är precis samma saker som används för djurfoder. Pelletsbrännartillverkarna tar en sådan och skriver sitt namn på och vips så är den tre gånger så dyr....

Jag kollade Mafas prislista
http://www.mafa.se/pdf/Bestallningslist ... e_2005.pdf
- en 0.3m inblåsningskoppling kostar 373+moms= 466kr! Det är ju inte klokt!
Ring till närmaste försäljare av lantbruksprodukter så får du se att det är mycket billigare.
Jag köpte min på Odal i Norrköping för under 200:-.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

zeylon skrev:
GoForIt Pellets skrev:Då måste det varit REA. Jag betalade bortåt 600 kr för min + ytterligare 600 kr för en 90 gradersböj..
600 spänn??!! :shock: Det är ju rena rånet!

Kopplingarna/rören är precis samma saker som används för djurfoder. Pelletsbrännartillverkarna tar en sådan och skriver sitt namn på och vips så är den tre gånger så dyr....

Jag kollade Mafas prislista
http://www.mafa.se/pdf/Bestallningslist ... e_2005.pdf
- en 0.3m inblåsningskoppling kostar 373+moms= 466kr! Det är ju inte klokt!
Ring till närmaste försäljare av lantbruksprodukter så får du se att det är mycket billigare.
Jag köpte min på Odal i Norrköping för under 200:-.
Jag vet zeylon. Mina är MAFA:s prylar köpta på Granngården i Jönköping. Visserligen är röret med inblåskopllingen den långa vrianten, men uppenbarligen skiljer sig prissättningen häftigt!
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar