PELLETSBRIST ?

snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

PELLETSBRIST ?

Inlägg av snillet »

Jahaja... :lol:

Februari och början av mars har ätit lite mer på mina pelletsresurser än beräknat, så jag tänkte att jag skulle handla mig en halv pall till eller så för å klara mig inpå sommaren då priserna "vanligtvis" sjunker igen.

Nähä.

Finns inge pellets i hela norden, Laxåpellets pressar å skeppar direkt ut till kund.....

Va e de som händer ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Verkar som om man hade tur då, när jag beställde min pellets. Fick 4,65 tonför tre veckor sedan (en hel "klocka" på bulkbilen) fast det var best. 5 ton.

Nu verkar det som om de som beställer bara får halva mängden.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Låter inte bra.....illa också vad gäller prisbilden...jag vet att några stora tillverkare exporterar en hel del pellets.....hela fartyg....borde man inte gå samman och köpa upp kollektivt? Borde gynna både leveranser och priset....Hur är klubbel kostruerad? Någon som vet...Pris och kvalitet är ju avgörande för framgången med pelletseldningen. Kanske importera någon bra pellets....tex den norska...Vad tycker ni....?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:Verkar som om man hade tur då, när jag beställde min pellets. Fick 4,65 tonför tre veckor sedan (en hel "klocka" på bulkbilen) fast det var best. 5 ton.

Nu verkar det som om de som beställer bara får halva mängden.......
Jag beställde 3 ton men han blåste i 3,6 ton.. :D
Som det lät på chaffisen kör han bara ut lasten sen åker han hem o fyller på o fortsätter efter listan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

André skrev:
Roli skrev:Verkar som om man hade tur då, när jag beställde min pellets. Fick 4,65 tonför tre veckor sedan (en hel "klocka" på bulkbilen) fast det var best. 5 ton.

Nu verkar det som om de som beställer bara får halva mängden.......
Jag beställde 3 ton men han blåste i 3,6 ton.. :D
Som det lät på chaffisen kör han bara ut lasten sen åker han hem o fyller på o fortsätter efter listan..
:lol: :lol: :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev:Jag beställde 3 ton men han blåste i 3,6 ton.
Varför så lite, när du har så stort förråd???

Har själv aldrig fått mer än vad jag har beställt...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
lasse34
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:58
Ort: Örebro

Inlägg av lasse34 »

Kör med Laxå pellets och fortfarande inga pallar med pellets synts till, pelletsen är slut & jag får köra elpatron, men tänk dom som inte har nån backup, dom får nog frysa..
Comet + Viking
Bio
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Fråga är VARFÖR gör folk alltid köpa/beställa när det är precis är slut.
KÖPA/BESTÄLLA I GODTID innan deras är slut inom minst 2-3 veckor. Man måste kunna lära sig att beräkna förbrukning.
Ex 2 säckar per dygn x 10 dagar, vad har en pall, ja 52 säckar. Använda huvudet inte titta på :!:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
lasse34
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:58
Ort: Örebro

Laxå pellets

Inlägg av lasse34 »

Beställde för snart 3 veckor sen & vet exakt vad jag förbrukar, det finns säkert de som väntar till sista säcken, men hur ska jag kunna veta att Laxå pellets har leveransproblem, det sa han inte ett skit om när jag beställde...
Comet + Viking
Bio
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev:Jag beställde 3 ton men han blåste i 3,6 ton.
Varför så lite, när du har så stort förråd???

Har själv aldrig fått mer än vad jag har beställt...
Varför ta mer o få en jätte räkning då de räcker med en på 5328:-.. :wink:

Men de blir till o beställa snart igen för de gäller att ha förrådet helt fyllt innan nov då avtalet går ut så får man höra om nytt avtal på sommaren om de blir nå bättre pris..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

manin skrev:Fråga är VARFÖR gör folk alltid köpa/beställa när det är precis är slut.
KÖPA/BESTÄLLA I GODTID innan deras är slut inom minst 2-3 veckor. Man måste kunna lära sig att beräkna förbrukning.
Ex 2 säckar per dygn x 10 dagar, vad har en pall, ja 52 säckar. Använda huvudet inte titta på :!:
NU har ju jag inte slut 8) , var bara ute i "god tid" för att det inte skall ta slut inom ett par tre veckor sådär, går ju en del på nätterna just nu med kylan å den kommer tydligen att hålla i sig.

Döm om min förvåning när man ringer å "näää de e slut, har ringt runt till lettland å polen med men det är dåligt med pellets"

DET är lite skrämmande :!: , var Jörlandapellets i Jörlanda som sa detta till mig idag.

Fantastiskt hur det kan gå från välfyllda stora lager till SLUT.

Någonting måste ha varit tokigt på vägen här.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Har all pellets gått upp i rök? :shock: :lol: :lol:

Kanske inte så dumt att jag satsade på ved istället. Bidragspengarna har ju också gått upp i rök, så det kvittar ju att man inte fick något för biobränsle, om inte vedträna hoppar in i pannan av sig själva! :(
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) pell-panna finns ,sätter en ved panna brevid o kör ved när det behövs isåfall.
slut på pellets är bara trix för att kunna höja priserna,
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

manin skrev:Fråga är VARFÖR gör folk alltid köpa/beställa när det är precis är slut.
KÖPA/BESTÄLLA I GODTID innan deras är slut inom minst 2-3 veckor. Man måste kunna lära sig att beräkna förbrukning.
Ex 2 säckar per dygn x 10 dagar, vad har en pall, ja 52 säckar. Använda huvudet inte titta på :!:
Helt rätt Manin...
Tyvärr är det väl oxå en fråga om utrymme...vill man ha 4 pallar pellets under press på uppfarten om man hela tiden får gliringar från grannarna...
Jovisst, den bästa lösningen på problemet är att "ta bort" grannen men jag har nog med tingsrätten för närvarande...och jag tycker om min närmaste granne...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Förklaringen jag fått är att Laxåpellets haft stopp i produktionen i cirka en månad fram tills nyligen pga diverse driftsproblem.

Detta har medfört att alla kunder som köpt pellets från Laxå (alltså Laxåpellets / Sydpellets / Kronpellets / OKQ8 samt kanske någon mer) helt plötsligt köpt pellets från andra leverantörer under en månad vilket fått det hela ur balans.

Känslig marknad när en av de stora producenterna får problem detta :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar