Prisskillnad bulk/småsäck ?

Skriv svar
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Prisskillnad bulk/småsäck ?

Inlägg av Doc »

Jag tröttnar på att släpa pelletssäckar och går i tankar att bygga ett bulkförråd. Har inte plats inomhus och planerar ett utebygge.

Det som jag fundera över är prisskillnaden småsäck/bulk. Kan man motivera investeringen ekonomiskt?
De pelletsprisar jag hittar är oftast samma pris för 800kg i småsäck eller 1 ton bulk. Jag räknar med en årsförbrukning på ca. 7 ton och vill bygger så det räcker med en fyllning per år och hoppas att kunna utnyttja prissvängningar på ett fördelaktig sätt.
Tillbaka till min fråga: Hur stor är prisskillnaden bulk/ småsäck?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart ska du försöka fixa så du får ett bulkförråd.. :wink:

Det är runt 3-400:-/ton billigare med bulk här iaf så då skulle de göra ca 2500:-/år för din del.. Kanske mer om du kan förhandla till ett bättre pris med hela årslev. på sommaren..

Hur som helst så får du ett riktigt bekvämt pellets eldande vilket är värt lite oxå.. Bekvämlighet kostar.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Precis som André skriver, så är det bekvämligheten det handlar om.
Samtidigt så skall ju förrådet kunna göras rent praktiskt. Bulkbilen skall kunna komma till etc.

Förra vintern var det så pass mycket priskrig på småsäck här att det inte skiljde särskilt mycket mot bulk. Men den prisjakten har uteblivit i år. Antagligen p g a bristen på pellets.

Att fylla hela årsbehovet på en gång går ju, men 7 ton är en hel del m3. Dessutom binder det ju kapital också, om man tar hänsyn till det.. :)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

GoForIt Pellets skrev:
Att fylla hela årsbehovet på en gång går ju, men 7 ton är en hel del m3. Dessutom binder det ju kapital också, om man tar hänsyn till det.. :)
Med skellefteå kraft kan man få det räntefritt uppdelat på 6/12 månader men får man inte de så måste man få bra pris vid t.ex sommarrabbat/mängd rabbat för att det ska bära sej..

Ett förråd för 7 ton bör va på 11-13 m3 beroende på utförande o om de går fylla helt.. En trefila säck går att fylla istort sätt hellt full..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

GoForIt Pellets skrev:
Att fylla hela årsbehovet på en gång går ju, men 7 ton är en hel del m3. Dessutom binder det ju kapital också, om man tar hänsyn till det.. :)
Visst binder man kapital, men får man pelletsen på sommaren med -10% så är det i alla fall lönsamt med dagens räntor. Jag skulle inte behöver bryr mig mitt på vintern när älla andra beställer och priset skjuter iväg. :P

Andre: Du har ju en förråd i den aviserade storleksording. Går det bra att pruta på sommaren när man i alla fall beställer en ordentligt mängd?

Dessutom ä det på sommaren ju ingen problem att vänta några veckor tills man får ett bra offert. :D
Borde även för leverantören vara fördelaktig att kunna planera i förväg...
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Prisskillnad bulk/småsäck ?

Inlägg av manin »

Doc skrev:Jag tröttnar på att släpa pelletssäckar och går i tankar att bygga ett bulkförråd.
Ja jag förstår dig att du är tröttnade på med säckar. att hyrsläp eller har egen. och köra bil fram och pålasta och hem och avlasta samt ta mycket tid.

Varför kan man inte beställa hemleverans mycket enkel. Jag gjorde beställa var toppen. Det kostar lika mycket att köra och hyrsläp + bensin + arbetstid.

Jag beställde (sept. 2005) det kostade 1700 kr/pall ingår hemleverans och chaffis avlastade till min garage. mot vad mina närmaste affär finns 3 olika kostade mellan 1500-1800 kr/ton. Använda huvudet och inte titta på :!:

Just nu tänker jag köpa snart så jag skall beställa pallar med hemleverans
Inte med bil+släpvagn nej tack, så har jag mer tid med annan.

EDIT: Tillägg vill jag skriva. Just jag kollade nu min närmast affär ex beställa med lev. hem från såbi tar 1838kr/pall (hämtpris 1700 kr), Näsum tar 1890 kr/pall (hämtpris 1722 kr), Laxå 1700 kr/pall (hämtpris 1544kr)

Då är bara omkring 150 kr/pall skillnad x 3 pallar = 450 kr, vad kostar att köra bil + hyrsläp + tid förlora. då är det väl lönt att beställa med hemleveran. Klart billigare med bulk om man har lust eller råd att bygga upp en ny bulk och avtal några år så har du mån om att spara mer än småsäckar.
Senast redigerad av manin den tis 07 mar, 2006 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Doc skrev: Andre: Du har ju en förråd i den aviserade storleksording. Går det bra att pruta på sommaren när man i alla fall beställer en ordentligt mängd?
Jag prövade inte att få nån sommar rabbat då jag fick mitt avtalpå 1480:-/ton i november -04..

En av anledningarna att jag byggde ett stort förråd va att luleåenergi har bättre pris för var 3:e ton man tar (ett pris 3-5999 kg o från 6-8999 kg osv) men jag fick bättre pris på solett fast man bara tar 3 ton varje gång..
Räknade med att de troligen kan komma att bli så hos övriga leverantörer oxå då en kompis som kör foder på bulk sa att de är så med foder oxå..
Bättre att blåsa av en lasbil med släp (32-40 ton) på 5-6 ställen mot 3 ton på 11-13 ställen då det då blir att betala för att dom ska koppla/dra slang hela tiden..

Men jag tror säkert att man kan fixa bättre pris om man tog hem 1 g/år o bara på sommaren då dom har betydligt mindre körning/leveranser..

Värmeverken är dom stora pellets kunderna på sommaren som ja tror är för att dom får bättre pris på pellets då..
Vintern kör dom mest med bark/flis som är billigare sa en kompis som kör pellets/bark/flis till västerås ibland från skellefteå trakten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

Det är det jag hoppas på. Om man sedan har 5-6 kompisar med stort förråd då kan man begär ett pris för en hel bil vilken vecka som helst under sommaren. Det MÅSTE på tok vara betydligt billigare än t ex just nu när alla skriker efter ett paar ton pellets åt gången, flera gånger om året. O sen är det alltid bråttom... :roll:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Doc skrev:Det är det jag hoppas på. Om man sedan har 5-6 kompisar med stort förråd då kan man begär ett pris för en hel bil vilken vecka som helst under sommaren. Det MÅSTE på tok vara betydligt billigare än t ex just nu när alla skriker efter ett paar ton pellets åt gången, flera gånger om året. O sen är det alltid bråttom... :roll:
De har du rätt i o vem vet hur det ser ut om nått år till.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar