Tillverkningskostnad på pellets !!

goman
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 16:50
Ort: BOR

Tillverkningskostnad på pellets !!

Inlägg av goman »

Hade llite tid över på jobbet i natt och hittade två studier som gjorts på pellets tillverkning.
Dom är visseligen från 2002 den norska och 2003 den svenska.

Det ser ut som det finns viss lönsamhet i tillverkningen !!
Visseligen så tillkommer det ju deras förtjänst, moms och återförsäljarnas förtjänst men men.......

Den svenska studien beskriver olika tillverknings sätt och och är intressant läsning för den som vill veta mer. Priserna hittar ni på sidan 84.

http://www.svebio.se/Publikationer/Pell ... studie.PDF


På sidan 85 i den norska så ser ni den uppskattade tillvekningskostnaden.

http://www.nobio.no/fileupl/hovedoppgave_final.pdf


Jag har ju svårt att se motivering med att höja priserna när jag läst detta.
Även om det ju är några år gamla priser så kan ju kostnaderna inte vara så väldigt mycket större nu ?

Ha det bra

Christer
Värmebaronen Star med Viking Bio.
Mafa mini föråd och 2,5 meters skruv.
VIDA pellets o TermOmatic CBJ
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Det som har hänt nu vad jag förstår är att det råder allmän pellets brist..

En del har haft tekniska problem (nima, kronpellets).. o en del har haft brand(såbi).. samt en del har för mycket ordrar så dom hinner helt enkelt inte med..

För att minska efterfrågan har man då helt enkel höjt priset.. (min gissning)

Om pelletsbristen forsätter kommer priset också öka.. För hoppningsvis så gör detta att flera aktörer kommer på marknade samt även dom som redan finns öppnar flera fabriker.. Då bör även priset sjunka.. Dock så är det ju fler o fler som går över till pellets.. undrar om tillverkarna hinner med.. verkar inte så. :? :!:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Mycket intressant läsning!
Helgen är räddad.. :lol: :lol: :lol:
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Japps ! Där ser man !

Då de tillverkare jag köper av i södermanland, får sin råvara gratis, så blir det alltså:

747-545 = 202 kr /ton

Dagspris: 1750 kr /ton

Ger en vinst på: 1548 kr / ton

Enl dem själva producerar de 50.000 ton pellets / år

Vilket ger: 50.000 x 1548 = 77,4 milj. kr.

Ingen dålig vinst, för att vara "vid sidan av-verksamhet" ?


Mvh
Bamyl
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

bamyl skrev:Japps ! Där ser man !

Då de tillverkare jag köper av i södermanland, får sin råvara gratis, så blir det alltså:

747-545 = 202 kr /ton

Dagspris: 1750 kr /ton

Ger en vinst på: 1548 kr / ton

Enl dem själva producerar de 50.000 ton pellets / år

Vilket ger: 50.000 x 1548 = 77,4 milj. kr.

Ingen dålig vinst, för att vara "vid sidan av-verksamhet" ?


Mvh
Bamyl
Utveckla dina beräkningar..
Stämmer de, så skall jag börja tillverka pellets imorgon!
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

Väldigt interessant! En tillverkningspris kring 600 SEK/ ton. Visst får mellanhänder åxå käna pengar men, men.
De pelletspriser vi ser i dag lär vara fram för allt marknadspriser.

En höjning av slutpriset med 200 SEK/ ton motsvarar ju en hel tredjedel av tillverkningskostnader. :shock:

Det som är lungnande att läsa i rapporten att de storskaliga förbrukare har alla möjligtheter att går över till alternativt bränsle med stort tillgångspotential vid redan måttliga prishöjningar. Då blir de fina grad 1 pelletsen kvar för oss småeldare. :wink:
Som sagt det krävs endast prishöjningar på ett paar hundralappar per ton i tillverkningspris (10% av slutpriset)!
Detta antagande bortser visserliggen från marknadskrafter som kan utgöra betydligt större prisskillnader på kort tid. Råder det brist (som det verkar vara just nu) så betalas det hur mycket som helst för att man ska slippa frysa. :?
I alla fall ser jag betydligt lägre prishöjningar fram för oss pelletseldare än för användare av andra energislag.
Min slutsats är: Spån finns det gott om för att värma upp småhus. Om råvaruprisen stiger kommer storförbrukare att vända sig till andra gångbara alternativ. :!:

Kommentarer :?:
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

GoForIt Pellets skrev: Utveckla dina beräkningar..
Stämmer de, så skall jag börja tillverka pellets imorgon!
Go for it !: :!: :!: jag köper för 1200 /ton. Då har du mycket kvar :shock: :lol: :
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Frågan är hur mycket pelletstillverkarna får betala för råvaran för nog tror jag sågverken försöker ta ut max pris för spånet.. :roll:

Om dom får betala lika mycket som om man själv köper ett långtradar last 50:-/m3 + moms (120 m3) så kostar råvaran 200-250:- + moms till 1 m3/700kg pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hefa
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 21:20
Ort: Gråbo
Kontakt:

Pelletstillverkning är lönsamt

Inlägg av Hefa »

8)

Det är helt klart så att pelletspriset styrs inte av vad det kostar att tillverka pellets utan det har att göra med hur stor efterfrågan är på pellets.

Man ska däremot inte räkna med att sågverken/hyvlerierna har gratis råvara utan de kan i bra fall få ungefär 500 kr/ton för sitt spån om de finns nära en pelletsfabrik. Trots detta blir dock kalkylen ganska bra och det är i princip tjänstefel av hyvlerierna att inte börja tillverka pellets.
Focus Eko Optima och Ep-brännaren hemgjort veckoförråd
Hefa
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 21:20
Ort: Gråbo
Kontakt:

Tillverkar föreningar

Inlägg av Hefa »

:idea:

En intressant variant skulle vara att man går ihop i ekonomiska föreningar och tillverkar sin egen pellets. Det som behövs är tillgång till torr råvara samt en press. Sedan är det bara att anställa en skötare och tillverka pellets till självkostnadspris.
Focus Eko Optima och Ep-brännaren hemgjort veckoförråd
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Minipell ?

Inlägg av Pellfan »

Hej,
Är det någon vet någon som tillverkar pellets med "minipell" i liten skala.
Lite info på minipell.com

//P
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Tillverkning av pellets borde ge mest vinst om man har tillgång till torr råvara. Ska man torka spån efter sågning så kostar torkning en del, virkestorkning är en av flaskhalsarna på sågverken så att de börjar torka spån har jag svårt att tro.

Har man däremot ett hyvleri så är ju spånen redan torr och då borde det vara bra förtjänst att göra pellets, men det är inte alla sågverk som hyvlar.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

En fråga jag går och gnolar på är hur torr råvaran faktiskt måste vara?
Räcker det med "torr vednivå"?

Jag tror att man måste försöka skala bort en hel del moment i dagens moderna pelletstillverkning för att kunna få ner priserna, och ge mer småskaliga tillverkningsmöjlighter, som bättre kan ta tillvara lokal råvara.

I princip skulle jag vilja använda restavfall direkt från skogen. Torkat utan tillförande av energi, som sedan flisas och pressas. Eventuellt kanske det krävs eftertorkning också. Men den skall i så fall ske utan tillförande av energi också. Visst, denna pellets kommer aldrig uppnå samma fina värden som dagens fabriksproducerade. Men är priset det rätta, så har det ju ingen betydelse om jag förbrukar x antal fler ton än jag gör idag med undantag för transport och hantering. Även när det gäller hanteringen så måste vi sträva efter nya lösningar. Bulkbilar är på tok för dyra att driva. Avancerade automatiska säckmaskiner likaså.

Sedan skall ju naturligtvis miljön in i bilden också. Det måste kunna uppnås en vetig förbränning. Kanske är det så att brännaren måste startas på fabriksproducerad pellets, för att sedan övergå till enklare varianter när rätt temperatur uppnåtts.

Det blev mycket tankar, men ämnet intresserar mig mycket.. :)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Hefa
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 21:20
Ort: Gråbo
Kontakt:

Fukthalt på råvaran

Inlägg av Hefa »

Det går inte att göra pellets om råvaran har högre fukthalt än 15%. Matrialet binder inte ihop vid högre fukthalt.
Väl torkad ved borde ha rätt nivå på fukthalt.
Focus Eko Optima och Ep-brännaren hemgjort veckoförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Fukthalt på råvaran

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hefa skrev:Det går inte att göra pellets om råvaran har högre fukthalt än 15%. Matrialet binder inte ihop vid högre fukthalt.
Väl torkad ved borde ha rätt nivå på fukthalt.
Jag läste i rapporten om den italenska tillverkaren KEMYX, som tydligen klarar pelletering med fukthalter upp till 50%, och ändå få en slutprodukt med 8-10% fukthalt. Här behövs ytterligare teknikutveckling..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar