Pellets matning

Skriv svar
Göran.J
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 30 apr, 2005 19:52

Pellets matning

Inlägg av Göran.J »

Har läst att hel del har problem med ojämn matning.Själv har jag haft det nu i 1år,Har en Greenenergy brännare där man ställer tider för matningen.Men vad hjälper det att ställa tider när man har ojämn matning.Började med ny pellets för ett par dagar sen,krävdes små justeringar.Kollade även startdosen med liters mått,min start dos skall ligga på ca 4-5dl.Körde ca 20gg det visade att det var en skillnad från 3dl till 6,5dl.Under 4dl är risken för tändfel stor,med så stor skillnad som jag har så vågar man nästan inte lämna huset för då stannar väl brännaren.
Det blir ju detsamma när den är i drift, stora mängder ibland och nästan inga pellets ibland.Tömmde skruven på pellets när jag bytte till ny pellets,
där var väl en del spån men inte överdrivet mycket.Har varit i kontakt med både min levrantör och tillverkare för pelletsbrännaren.Fått olika råd såsom öka tider, höj skruven, töm skruven,med andra ord där skall inte vara något fel det skall bara fungera.Men tyvärr så gör inte det.
Är det någon som har haft samma problem och hittat en lösning skriv inlägg fort som möjligt.dom övriga i familjen tycker att jag kan flytta ner i pannrummet.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Vad har du för vinkel på skruven?
En alltför brant vinkel kan göra att matningen blir ojämn.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Inlägg av Thomas »

TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Visst, visst, visst... men va sjutton - man ska väl inte behöva KÖPA TILL en massa grejer för att det ska fungera!
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Visst, visst, visst... men va sjutton - man ska väl inte behöva KÖPA TILL en massa grejer för att det ska fungera!


De flesta pelletsbrännare är såna löjliga hobbymeck så det är alldeles obegripligt, dessutom kostar de som en trekvarts småbil.
Snacka om taskigt utvecklad marknad.

Om vi återgår till ditt problem så finns det brännare som är byggda på ett genomtänkt sätt. Interförråd och internskruv är lösningen, inga löjliga nedfallande pelletsar från 1,5 meters höjd som studsar ur brännaren i ojämn takt
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

elvis skrev:Interförråd och internskruv är lösningen, inga löjliga nedfallande pelletsar från 1,5 meters höjd som studsar ur brännaren i ojämn takt
Nu är det här inte min tråd... men för min egen del är det inte det som är problemet, alltså att pelletsen studsar ut ur brännaren, snarare att skruven matar ojämt, dvs ibland mycket, ibland mindre, ibland två pellets, ibland ingenting... så brännaren får brist på bränsle och sen helt plötsligt får den ett överskott... lär väl inte brinna så optimalt med den matningen.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Jag har en Pellxbrännare från -01. Den matar ju minst sagt ojämnt, men jag har aldrig uppfattat det som ett problem. Den bara tuffar på. Om man ställt startdosen litet lågt, försöker den en eller två gånger till genom att mata in litet mera pellets. Till skillnad från Viking Bio-ägare kan jag inte se lågan, vilket gjort att jag varit tämligen obekymrad över den ojämna matningen. (Det man inte vet har man inte ont av.)
Om (eller snarare när) pannan havererar kommer jag dock att köpa en anläggning med en mer sofistikerad brännare (Thermia Biomatic t. ex.)
Senast redigerad av Allan den lör 04 mar, 2006 19:03, redigerad totalt 2 gång.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

tolvan: jag tror inte heller att de utfallande pelletsarna är något större problem. problemet är den ojämna matningen vilket ger ojämn förbränning. En matarskruv med stor motor matar driftsäkert med inte särskilt exakt utan en ordentlig växellåda. En klen skruvmotor kanske matar mer exakt men inte särskilt driftsäkert.
En icke optimal konstruktion helt enkelt, möjligen kostnadseffektiv.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Jag tror att en stor del till den ojämna matningen beror på hur skruven är gängad. Huvuddelen av pelletsen som matas ut under ett varv med skruven kommer vid ett tillfälle. Då man kör startdosen kan man alltså ha otur och kanske starta precis efter att huvuddelen av förra varvet levererades ner i brännaren och sluta strax innan en annan leverans. Det borde ge hygglig skillnad i doseringen. Har dock inte mätt själv.
Lösningen borde vara en skruv som matar mindre per varv och som då får snurra lite mer.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: Pellets matning

Inlägg av apersson850 »

Göran.J skrev:De övriga i familjen tycker att jag kan flytta ner i pannrummet.
Har du problem med det, eller? :lol:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar