Pelletsleverantörer / tillverkare MONOPOL ?

Skriv svar
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Pelletsleverantörer / tillverkare MONOPOL ?

Inlägg av bamyl »

Hej hopp alla !

Jag undrar varför alla pelletstillverkare har i stort sett samma pris på pellets, oavsett vart man bor, eller tillverkarens förutsättningar.

ÄR inte detta monopol, eller oligopol-oroande ?

Jag menar kostnad för att tillverka 1 ton pellets:

Råvara, sågspån, restprodukt = 10 kr i diesel för traktorn.
Inköp av press 200k kr. = Har nog betalat sig vid detta laget.
El: 4 kwh = 4 kr, säkert lägre då sågverken har bra energiavtal ;)
Förpackning = 1 kr/säck med administration, = 52 kr (gäller ej vid bulk..)

Ev transport till återförsäljare: 1000 kr /för ca 15 ton.


Enkel matte: Borde vara billigare !


Jag förstår ju att de vill tjäna´så mycket pengar som möjligt, men priset är ju lite löjligt..... <---fint rim. ;)


MVh
Bamyl
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Re: Pelletsleverantörer / tillverkare MONOPOL ?

Inlägg av Thomas »

bamyl skrev:Jag förstår ju att de vill tjäna´så mycket pengar som möjligt, men priset är ju lite löjligt..... <---fint rim. ;)
MVh
Bamyl
När vi pratar priser med försäljarna är det väl upp till oss att framföra att om priserna verkar orimligt höga så handlar vi inte av dem utan vänder oss till annan leverantör med mer rimliga priser...
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pelletsleverantörer / tillverkare MONOPOL ?

Inlägg av GoForIt Pellets »

bamyl skrev:Hej hopp alla !

Jag undrar varför alla pelletstillverkare har i stort sett samma pris på pellets, oavsett vart man bor, eller tillverkarens förutsättningar.

ÄR inte detta monopol, eller oligopol-oroande ?

Jag menar kostnad för att tillverka 1 ton pellets:

Råvara, sågspån, restprodukt = 10 kr i diesel för traktorn.
Inköp av press 200k kr. = Har nog betalat sig vid detta laget.
El: 4 kwh = 4 kr, säkert lägre då sågverken har bra energiavtal ;)
Förpackning = 1 kr/säck med administration, = 52 kr (gäller ej vid bulk..)

Ev transport till återförsäljare: 1000 kr /för ca 15 ton.


Enkel matte: Borde vara billigare !


Jag förstår ju att de vill tjäna´så mycket pengar som möjligt, men priset är ju lite löjligt..... <---fint rim. ;)


MVh
Bamyl
Jag håller med dig om att det borde finnas rejäla förtjänster på tillverkningen av pellets, men jag tror inte det är i denna nivå, för då skulle jag dra igång idag.

Råvaran är visserligen billig, men sedan skall den lastas och transporteras och i vissa fall flisas av en dyr jäkla maskin som slurpar i sig massor av diesel i timmen, och lastas och transpoteras på nytt.

De stora pelletspressarna är inte billiga i underhåll. Lager och liknande har mycket korta bytesintervaller (under 1000 timmar ibland).

Och ström går det åt. Pressarna har motorer på 300-500 kW. En större press tillverkar cirka 10 ton per timme. Visserligen köper tillverkarna säkert eleln billigare än vi gör privat, men då skall den troligen också transformeras etc. ocksdå som kräver ytterligare utrustning.

Maskiner för förpackning av pellets är inte billiga i inköp heller. Och sedan skall det till någon som kör maskinen. Såvida den inte är helautomatisk. Men då kostar den ju ändå mer..

Transporter är nog en stor post. Jag tror inte en ny bulkbil som kostar flera miljoner rullar runt och lossar på en massa ställen för så lite som 200 kr per ställe. Det torde inte ens täcka chauffören som kör tror jag. Kostnaden här är nog betydligt högre. Skulle vara roligt att veta hur mycket, om någon har insikt.

Men visst är det så att de få, riktigt stora leverantörerna bestämmer hur marknaden skall se ut. Och de legotillverkar till höger och vänster.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Inlägg av henricnystrom »

Håller med till 100%!!!
Pelletsen är alldeles för dyr.
Skulle vara intresant att få tag på en utländsk tillverkare. Pellets ökar i Europa så kvaliteten skall det inte vara något problem med. Det är nog tyvärr det enda sättet att få ned priset på pellets. Jag köper helst Svenskt men inte när någon skall åka Ferrari tack vare mina pengar!
En återförsäljare har uttalat sig så här en gång: Marknaden har inte varit mogen för en prishöjning men är nog det snart... :evil:

//Henric
Pellets känns ok.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pelletsleverantörer / tillverkare MONOPOL ?

Inlägg av André »

bamyl skrev:
Jag menar kostnad för att tillverka 1 ton pellets:

Råvara, sågspån, restprodukt

El: 4 kwh = 4 kr, säkert lägre då sågverken har bra energiavtal ;)



MVh
Bamyl
Nu vet jag inte vad pelletstillverkarna betalar för råvaran (sågspån) men bönderna betalar 50:-/m3

Tillverkningsindustrin har ingen energiskatt på el o olja..

T.ex foderfabriken som lantmännen har i Holmsund skulle inte löna sej att byta panna till spannmål/pellets fast dom skulle kunna köra mycket spillfoder (fuktskadat) då dom har skattefri diesel/eldningsolja...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Vid vilken kostnad tycker ni smärtgränsen är nådd för pellets/ton?
Själv tycker jag pelletsen inte får bli mycke dyrare än nu..De är ju trots allt ett mer jobb iallafall me säckarna :roll:
Nä går de upp mycke mer än nu överväger ja att gå över till vedeldning :evil:
Hälsn.Gustav :wink:
Jan-fire i pelluxpanna
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Priser

Inlägg av Lunboy »

Nu är det ju så att det inte bara görs pellets av allt spån, pellets fabrikerna skall ju ha otroliga mängder spån, spånskivefabrikerna skall ha, många värmeverk eldas på spån. det har stundtals vart brist på spån som driver upp priserna.

Att bonden kommer ner med sitt släp och hämtar 4 m3 för 200:- är en piss i oceanen, från Vidas sågverk i Borgstena går det väl ut en 24 meters lastbil var 10 minut på vintern.

Räkna på 50:- m2, lastbilen kostar 2 mille drygt (och skall skrivas av på 3 år), chauffören kostar åkeriet ca 200 i timmen med alla avgifter, det tar 5 minuter att lasta bilen av en lastmaskin som kostar 2,5 mille (och skall skrivas av ni vet) han som kör lastaren skall oxå ha lön, lastbilen drar fullastad 8-10 liter per mil, lastaren 15-20 liter i timmen, skatten på lastbilen skall vi inte ens prata om.
Den skall lastas av och tas emot av en lastare som lastar in det pelletspressen som kostar åtskilliga millar i den storleken som behövs för att man skall få lönsamhet i det, den skall underhållas och skötas, byggnaden till pelletspressen kostar ju med pengar, likaså garage til lastbil och lastare, lagerhus till pelletsen ( vi vill ju inte att de lagrar den ute), packmaskinen till påsarna kostar ca. 5 mille, för den som vill köpa en kan jag fixa den.

För att inte tala om all administrativ personal som skall ha lön.

Men så är det i alla brancher, det är bara staten som skor sig i sista
änden.

Jag tycker oxå att den är för dyr men sen skall ju återförsäljare ha sitt, och det är väl ingen som tror att Statoil och Q8 ger sig in i något utan att tjäna en hacka skulle kunna tänka mej att de sista 5-600 på pallpriset ramlar ner till dem.

Det är som vanligt, det är försäljare som tjänar mest utan arbete, tillverkaren kommer med det till byggaffären,dom lägger på en slant och vi kommer och hämtar det, affären gör inget förutom att tjäna pengar.

Skulle vara kul att ringa till Såbi direkt och fråga vad de skall ha för 2 lastbilar fulla med pall.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
d.persson
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 06 jan, 2006 03:13
Ort: IGGESUND

Inlägg av d.persson »

jag vet att mellan skog tar 1500 kr/ton om 3 ton hämt pris och det är där i från nimapellets tar sitt och nima tar 1790 kr/ton Bulk leverans min 3 ton/tillfälle
Fri transport inom 200 km
och jag skulle tro att de har bätre pris från mellan skog efter som köper betyligt mer än 3 ton
biona i nibe city vx. i iggesund
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Priser

Inlägg av André »

Lunboy skrev:
Att bonden kommer ner med sitt släp och hämtar 4 m3 för 200:- är en piss i oceanen

Räkna på 50:- m2,
lastbilen drar fullastad 8-10 liter per mil, lastaren 15-20 liter i timmen, skatten på lastbilen skall vi inte ens prata om.
Min kompis (bonde) betalar 50:-/m3 då han tar 120 m3/gång = lastbil med släp..

Det går 4-5 spånbilar på en pelletsbil o jag tror inte dom betalar 50:-/m3

En bulkbil drar ca 5 liter/mil o skatten låg kring 150000:-/år för nått år sen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Där jag hämtar pellets, i södermanland, betalar jag 1550:- /pall 832 kg.

Det är ett sågverk, som endast ett fåtal gånger måste köpa in spån från grannen. Enl dem, är det en BRA förtjänst på varje säck de säljer.
Då de nästan inte har några andra kostnader än själva press-proccessen.


Men att det MÅSTE vara billigare i tex Polen, där IKEA har sina stora möbelfabriker. De har alltid ett överflöd av sågspån, men pressar mest värmelogs och briketter.

Anledningen till att de inte pressar pellets, är framförallt den varierande kvalitén på sågspånen, som ibland är jättefin, men ibland väldigt grov.
Beroende på vad som tillverkas just denna måndad tydligen...

Har kontakt med en kille i Lettland som skall kolla upp priser, kvalité och leverans-villkor.

Men tillverkaren av briketter levererar ju redan till svenska återförsäljare med ett unikt bra samarbete.

Så summa sumarum, kommer det med största sannorlikhet bli
öst-stats-pellets för oss här uppe i norr.... ;)
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Till Bamyl: Det låter ju ok ,vart köper du någonstans om du nu vill säga det? kruxet är väl vikten, Lastbil antar jag man behöver.
Bor ju själv i S-manland.
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror också att de här mindre sågverken med egen pelletspress, som Bamyl beskriver tjänar bra med pengar. Där är det bara för en lastmaskin att flytta pelletsen från en spånbod till en silo för pressen, typ.
Problemet blir när den storskaliga driften skall till med alla transporter.
Då rusar kostnaderna med en gång. Dessutom har det lilla sågverket kanske bara leverans i säckar = Inga kostnader för bulkbilar etc.

Jag är principiellt emot import av pellets, med tanke på all skogsråvara vi har i Sverige. Vi måste bara bli bättre på att ta hand om den, och lösa alla "logistiska" problem på vägen från skogen till brännaren.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

GoForIt Pellets skrev:Jag tror också att de här mindre sågverken med egen pelletspress, som Bamyl beskriver tjänar bra med pengar. Där är det bara för en lastmaskin att flytta pelletsen från en spånbod till en silo för pressen, typ.
Problemet blir när den storskaliga driften skall till med alla transporter.
Då rusar kostnaderna med en gång. Dessutom har det lilla sågverket kanske bara leverans i säckar = Inga kostnader för bulkbilar etc.

Jag är principiellt emot import av pellets, med tanke på all skogsråvara vi har i Sverige. Vi måste bara bli bättre på att ta hand om den, och lösa alla "logistiska" problem på vägen från skogen till brännaren.
Vad som är vanligt är ju att de stora drakarna köper upp all pellets som små sågverk och andra träindustrier producerar. För det lilla sågverket säkrar man upp att allt pellets blir såld och man behöver bara ha en motpart. Nackdelen för oss konsumenter blir ju att de blir färre och färre leverantörer av pellets och konkurrensen sätts ur spel. Som jag ser det är importpelletsen det ända säkra sättet att få en prispress.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Hehe, kolla gärna denna tråden:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... d6c93eba09


Se sedan min uträkning, lite längre ner på sidan :=)

Mvh

Bamyl
Skriv svar