Källarfönster i bulkförrådet

Skriv svar
FBKfan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 13:59
Ort: Svenljunga

Källarfönster i bulkförrådet

Inlägg av FBKfan »

Jag är på gång att bygga mig ett bulkförråd i källaren nu när oljetanken har åkt ut. :D
Förrådet kommer hamna så att ett källarfönster befinner sig mitt i förrådet.
Jag behöver förmodligen skydda detta fönster på något sätt.

Är bästa alternativet att sätta en plexiglas skiva framför? Hur tjock behöver den i så fall vara för att stå emot trycket när pelletsen blåser in i förrådet?
Aladåb
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 31 jan, 2006 15:42
Ort: pixbo

Inlägg av Aladåb »

Jag beställde ett härdat glas som jag monterad i förrådet framför fönstret. Bara att beställa hos glasmästaren. Nackdelen är man måste montera det skruvlöst eftersom det spricker om man gör hål i det. Annars blir det väldigt bra och snyggt.

/J
Jämä Nova S
Pellx (KMP) installerad dec 2002
bulk
nordlite
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 jul, 2005 22:36
Ort: Boda Glasbruk
Kontakt:

Källarfönster

Inlägg av nordlite »

Jag hakar bort fönstret vid tankning. Fönsteröppningen blir perfekt avluftningshål.
Bengt Pettersson
FBKfan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 13:59
Ort: Svenljunga

Inlägg av FBKfan »

Tack för svaren.

Lutar nog åt att jag sätter igen fönstret, tänkte använda ett annat källarfönster till avluftningen.

Härdat glas låter ju inte så dumt. Det lär väl inte bli statiskt uppladdat som en plexiskiva förmodligen blir.
Aladåb: Hur tjock är din glasskiva?
(Mitt fönster är nog drygt 60x35cm uppskattningsvis)
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

För mig blev det en spånskiva på insidan....som skall målas svart.
Har fungerat fint, blir ändå så dammigt att man inte kommer se ut eller in...då jag inte skulle orka putsa en glasskiva då fönstret är längst in i förrådet :-)
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Aladåb
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 31 jan, 2006 15:42
Ort: pixbo

Inlägg av Aladåb »

Kommer inte ihåg riktigt 3-4 mm tror jag. Om jag inte missminner mig så var det dessutom billigare med härdat glas än plexi.

Fördelen genom att ha fönster är ju att chauffören kan se in i förrådet när han fyller.

Har inte putsat glaset en enda gång och man ser fortfarande in efter 2 år. Fast det kanske inte skulle skada att putsa av det;)

/J
Jämä Nova S
Pellx (KMP) installerad dec 2002
bulk
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Aladåb skrev: Fördelen genom att ha fönster är ju att chauffören kan se in i förrådet när han fyller.
/J
Jo det kan ju vara bra, mitt fönster är dock på andra sidan huset lite avigt till. Mitt påfyllningsrör fick jag dra igenom huset till framsidan...6m stålpipa i källartaket.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Aladåb
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 31 jan, 2006 15:42
Ort: pixbo

Inlägg av Aladåb »

lp 75, jo det är klart ibland är det avig. Jag hade lyckligtvis pannrummet mot gatan och där fick jag plats med bulkförrådet också. blev väldigt praktiskt. Fast jag har små funderingar på att bygga förrådet utomhus framöver. får se hur det blir med det;)

(J
Jämä Nova S
Pellx (KMP) installerad dec 2002
bulk
Skriv svar