Elförbrukning solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Elförbrukning solfångare

Inlägg av Anders G »

Jag köpte en enfas el-mätare på ClasOhlson, och då jag förfärats färdigt över frysboxar och datorer pluggade jag in den i solfångarsystemet och glömde bort den. Jag hittade den igen, och läste av efter 2400h (exakt 100 dygn alltså). 70kWh hade det gått åt till pumpar och reglersystem, dvs allt.

Slutresultat: 0,7kWh/dygn under sommarsäsongen 2004. Försumbart.

Det gamla frysskåpet åker till återvinngsgården nu. 5kWh/dygn!!!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Synd att "värmemätarna" är så dyra annars hade varit intresant att se hur mycket värmeenergi man hade fått för 70 kWh solfångarestyrningsenergi.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Övertro på värmemätare

Inlägg av Anders G »

Man skall inte betala dyrt för sånt. Gymnasiefysiken räcker långt.

Vad har man för flöde? I mitt fall 6 l/min.
Temperaturdifferens? Över ett driftdygn uppskattar jag min genomsnittliga dT till 15°C.
Drifttid? Solig dag 10h, mulen dag 5h, regnig dag 0h. Genomsnitt ca 5h.
Drifttid per år? i mitt fall ca 7,5 månader =225 dygn á 5h = 1125h= 67500min.

Att värma 1 l vatten 1°C (jaja, K om man skall vara petnoga) kostar 4,18kJ (0,001161kWh) Lite multiplikation av ovanstående siffror ger... nähä... oj då... nämen det var väl själva f-n... det här skall jag kunna...
(räknar febrilt)... 3400kWh. 1 kr/kWh = 3400 spänn sisådär.

Om man nu får varmvatten så det räcker behöver man inte veta noggrannare än så.

3400kWh värme / 150 kWh el = 22kWh värme / kWh el
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

beror på

Inlägg av snillet »

Det beror på hur intresserad man är av att veta de exakta siffrorna.

Energimätare kostar runt 2500:- men då får man också reda på den EXAKTA energimängden.

Jag kollade för ett tag sedan vad dessa apparater betingar i pris men då gjorde jag det i första hand för att kunna mäta radiatorsystemets förbrukning.

Alla har vi våra små funderingar inte sant :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

OK — såhär då:

Inlägg av Anders G »

Om man känner flödet, det bör ju vara i stort sett konstant, torde det räcka med att bara logga dT mellan upp- och nergående vatten. På Intab har de trevliga och lättarbetade temploggningssystem.
www.intab.se
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Anders G:

Att räkna med din formel går ju bra om man vet flödet. Har man en reglerutrustning som reglerar pumpens flöde så är formeln inget att ha. Återstår endast "värmemätare" som mäter momentant direkt på ledningen och summerar.

Men minst 2,5 lakarn tycker jag är lite för dyrt för att få veta det exakta energitillskottet som solfångarna ger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Inlägg av Jolle »

Anders G:

Med risk för att starta en djup disskussion i ämnet(vilket iofs brukar vara fruktsamt) vill jag inflika att din formel missar att ta hänsyn till flera faktorer.

1. Jag antar att du inte kör rent vatten i din solkrets. Glykolblandningar har annan värmekapacitivitet.

2. Värmekapacitiviteten ändras med temperaturen.

3. Flödet som du mätt upp och sedan håller för konstant är troligen mätt med upp till 10% mätfel med en enkel flödesmätare.

4. Värmebärarens viskositet ändras med temperaturen. Detta påverkar i sin tur flödet.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

intressant

Inlägg av snillet »

Jo de där e rätt intressant för om jag inte minns fel så blir glykolblandningar mer lättflytande när de är varma. Alltså har man en viss liten självreglerande effekt som motsvarar varvtalsstyrning av pump(arna) :D.

Inte mycke.... men lite *leende*
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Nej Nej Nej Nej!

Inlägg av Anders G »

Nej, det är INTE intressant! :evil:
Varför skall man krångla till det? Det skall vara billigt och roligt! :D :D :D :D

Klart som XVII att man har mätfel i enkla flödesmätare. Men man kan inte sätta in utrustning som på SP ( www.sp.se ) hemma hos var och en, utan man får göra vettiga approximationer för att kunna berätta för reaktorkramarna hur mycket energi man får.

Reglersystem som varierar varvtalet? Jo hejsan, hoppas ni inte betalt något extra för den funktionen! Jag har en mackapär som slår av/på efter temperaturdifferens absorbator/tankbotten. Förutom de fasta mätarna på panelernas vätskematning har jag lånat en flödesmätare för värmeväxlarens tanksida, och markerat upp flöden på en strypventil där. Detta tycker jag ger tillräcklig koll på flödena, för husbehov.

En uppmaning till alla Upfinnar-Jockar: Låt bli att utveckla exakta värmemätare, för då kommer de att bli obligatoriska och sen blir det skatt på solvärmen också...
Senast redigerad av Anders G den mån 10 jan, 2005 15:26, redigerad totalt 2 gång.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

antagande

Inlägg av snillet »

Jag antar att du har glykol i solfångarna ? :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Glykol och glykol...

Inlägg av Anders G »

Det är ju vattnet man värmer, därför räknar jag på det. Det blir så kletigt att duscha i glykol...
Och ja, de sex minutlitrarna är även uppmätta på vvxl tanksida. Puh. Att ni orkar! Ut och trava ved efter stormen!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Glykol och glykol...

Inlägg av Roli »

Anders G skrev:Puh. Att ni orkar! Ut och trava ved efter stormen!
Har ingen ved att trava därför orkar jag skriva här...........

Reglercentralen som reglerar varvtalet kostade 1980:- och den kan också välja mellan två olika solslingor i acktanken. Eftersom min tank nu har det.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
hjobo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 16:05
Kontakt:

Inlägg av hjobo »

Jag har gjort det enkelt. En elmätare för 290:- mäter strömförbrukningen på pump och reglercentral. En enkel beräkning gör då att jag får en uppfattning av hur mycket energi som laddas ner. Statistik från 2002 finns här http://user.tninet.se/~ees519v/energi/s ... /index.htm
hjobo
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

hjobo skrev:Jag har gjort det enkelt. En elmätare för 290:- mäter strömförbrukningen på pump och reglercentral. En enkel beräkning gör då att jag får en uppfattning av hur mycket energi som laddas ner. Statistik från 2002 finns här http://user.tninet.se/~ees519v/energi/s ... /index.htm
Det lät intressant, hur gjorde du rent praktiskt för att få fram sambandet mellan strömförbrukningen hos "pump och reglercentral" och "hur mycket energi som laddas ner"?

(Länken för statistik för 2004 fungerar ej.)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

oexakt...

Inlägg av snillet »

Det blir lite oexakt med energiberäkning då man inte enkelt kan räkna på de olika temperaturer som är morgon/kväll eller när de e lite molnigt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar