Idé förrådsluftning

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Idé förrådsluftning

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Är i planeringsstadiet för ett bulkförråd i pannrummet där oljetanken stog tidigare. Funderade lite kring avluftning av förrådet i samband med fyllning och tyckte att det kändes onödigt att ha en luftkanal genom ytterväggen för pannan och en till för förrådet. Kom då på följande idé. Lufta förrådet ut i pannrummet via en dammsammlare á la snickarverkstans spånsug. Luften tar sedan vägen ut ur rummet genom tilluftkanalen för pannan.

Ville bara höra vad ni har för tankar om den iden här i forumet och särskilt om ni med erfarenhet ser några nackdelar?

Hejsvejs

Thomas
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Idé förrådsluftning

Inlägg av Roli »

thomasx skrev:Hejsan

Är i planeringsstadiet för ett bulkförråd i pannrummet där oljetanken stog tidigare. Funderade lite kring avluftning av förrådet i samband med fyllning och tyckte att det kändes onödigt att ha en luftkanal genom ytterväggen för pannan och en till för förrådet. Kom då på följande idé. Lufta förrådet ut i pannrummet via en dammsammlare á la snickarverkstans spånsug. Luften tar sedan vägen ut ur rummet genom tilluftkanalen för pannan.

Ville bara höra vad ni har för tankar om den iden här i forumet och särskilt om ni med erfarenhet ser några nackdelar?

Hejsvejs

Thomas
Snickarverkstadens spånsug kommer inte att klara det fina dammet som bildas vid inblåsningen. Tror tyvärr att du kommer få pannrummet fullt av det fina dammet.

Dessutom är det mycket luft som skall bort från pannrummet vid inblåsning, tror inte din panna kommer att svälja dem luftmängden. Minimi öppningarna i pelletsförråden är ett rör med diameter 160-200 mm. Så stor luftöppning har väl inte din panna?? Möjligen om du öppnar en lucka vid inblåsningen....... inte bra.

Tror nog att du skall skippa denna lösning och göra enligt beskrivningarna, dvs öppning genom ytterväggen. Klart bästa lösningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Om jag har förstått saken rätt, så försöker man sätta avluftningen på samma gavel som påfyllningsröret, för att undvika att det täpps till av inströmmande pellets. Är det så du har tänkt?
Annars gäller det väl bara att den nuvarande luftkanalen till pannan motsvarar 200 mm i diameter, som avluftningsröret skall vara, eller att luften kan ta en annan väg ut ur pannrummet.
Såg att någon använde ett påslakan som filter, här gäller det väl bara att knyta fast det ordentligt, annars blir det nog en del städning!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Tanken är inte att luften skall gå via pannan/skorstenen. Min panna tar sin förbränningsluft via pannrummet, det lär väl din och alla andras också göra. För att det skall funka finns ju en ventil genom ytterväggen in i pannrummet så att brännaren den vägen får fri tillgång till förbränningsluft.

Min tanke var att luften från förrådet kunde ta den vägen ut så jag slipper ta upp ännu ett hål i min närmare metertjocka granitgrund. Luften kommer alltså att gå ut via en öppning i ytterväggen, men via pannrummet. Kruxet är då att få till en dammavskiljare som funkar utan för stort motstånd.

Jag skulle ev. kunna dela upp friskluftventilen i två kanaler. Den är ju 300x300mm, så det räcker den till. Det kanske är ett bättre alternativ, kom på det nu. Då återstår bara att ta hand om dammet på utsidan istället.

Hejhej

Thomas
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

thomasx skrev:Hejsan

Tanken är inte att luften skall gå via pannan/skorstenen. Min panna tar sin förbränningsluft via pannrummet, det lär väl din och alla andras också göra. För att det skall funka finns ju en ventil genom ytterväggen in i pannrummet så att brännaren den vägen får fri tillgång till förbränningsluft.

Min tanke var att luften från förrådet kunde ta den vägen ut så jag slipper ta upp ännu ett hål i min närmare metertjocka granitgrund. Luften kommer alltså att gå ut via en öppning i ytterväggen, men via pannrummet. Kruxet är då att få till en dammavskiljare som funkar utan för stort motstånd.

Jag skulle ev. kunna dela upp friskluftventilen i två kanaler. Den är ju 300x300mm, så det räcker den till. Det kanske är ett bättre alternativ, kom på det nu. Då återstår bara att ta hand om dammet på utsidan istället.

Hejhej

Thomas
Missförstod dig nog lite i ditt första inlägg.

Tror det är en bättre idé om du kan dela din ventkanal om det inte stör pannans luftbehov.

Det är alltid svårt att ta hand om fint damm inomhus.

Jag har ingen dammavskilljning på mitt luftutblås utan skickar det "rakt ut". Om man är hemma vid fyllning så får man en indikering på pelletsens "renhet". Lite damm i utblåsluften = bra pellets. Mycket damm = överväga att reklammera leveransen...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
petero
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 08:03
Ort: St Mellby

Inlägg av petero »

Kan du inte använda ventilen med ett demonterbart rör som du kopplar genom ventilen och till förrådet vid fyllning?
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

petero skrev:Kan du inte använda ventilen med ett demonterbart rör som du kopplar genom ventilen och till förrådet vid fyllning?
Hmm, bra ide. Skulle vara ypperligt för påfyllningsröret. Då slipper jag ta upp hål för det. Fast å andra sidan är det en snäv 90-gradare den vägen. Så det hålet får jag nog ta upp ändå. Luftningen kan jag lika gärna göra fast, ventilen är stor så det räcker och blir över.


Thomas
Skriv svar