Sänkt rökgastemperatur + driftstopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
bjorou
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 12:19
Ort: Spånga

Sänkt rökgastemperatur + driftstopp

Inlägg av bjorou »

Hej,

Fattar ingenting, min brännare har gått jättefint ett bra tag nu. Helt plötsligt så sjunker rökgastempen från ca 150 till 100 grader vid högeffekt, och dessutom börjar jag få driftstopp.
Driftstoppen beror på att pelletsen samlas i slangen mellan brännare och skruv, och tillslut så blir det stopp där. Jag hade inte gjort några förändringar på brännarens inställning, så jag fattar inte vad som går fel..
Jag har provat olika vinklar på skruven, så det är inte det som är fel tror jag. Om man bara "manuellt" testar att skicka ner pellets, så går det hur fint som helst.. Det känns ju som att något har hänt eftersom rökgastempen dessutom har sjunkit så pass mycket.. Har testat att sota osv osv, men det hjälper inte.
Någon som känner igen dessa symptom och som kan komma med lite råd här??
/Björn
Nibe city -95 + Vikingbio -05
Bor i Spånga
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Det kan ju vara så enkelt att rökgastempen sjunker pga av att den får mindre pellets samt brinner sämre om det "fastnar" pellets i slangen.
Låter ju mkt märkligt om inget är förändrat att pelletsen helt plötsligt börjar fastna. Du har inte förändrat vinkeln på slangen eller dylikt?
Det kan inte vara så att vippluckan kärvar?

/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Hej,
har råkat ut för att pelletsen har fastnat i fallröret 2 ggr. Bägge ggr i samband med pelletsbyte och att jag inte direkt har justerat brännaren :oops: . Båda ggr har brännaren fått för mycket pellets så den har inte hunnit att förbrännas med stopp fallröret som följd.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, det inträffar för mig också att det blir ett driftsstopp rätt vad det är, och pelletsen står upp i fallröret. Jag har trots anteckningar om förhållanden vid stoppen inte kunnat finna någon logik/samband i varför det uppstår. Jag tror det är ett problem man får leva med. Den ojämna matningen är naturligtvis en faktor som spelar in. Sedan tror jag temperatur och vind ute spelar in, och påverkar skorstenens drag mycket.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar