Tändelementet går konstant?!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
surmasen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 17 sep, 2005 01:21
Ort: Falun

Tändelementet går konstant?!

Inlägg av surmasen »

Imorse tyckte jag att brännaren surrade lite konstigt, den fungerade som den skulle, så jag tänkte att det kanske var något temporärt. Problemet kvarstår dock ikväll när jag kommit hem!

Svårt att säga vad som surrar, dock avtar surrande under tändning det blir då tyst en stund sedan surrar det och så häller det på tills det brinner och då slutar det surra.

När det sedan brunnit klart börjar surrandet omedelbart efter avkylningsfasen.

Verkar sitta en löstagbar plåt under brännaren, denna plåt blir varmare och varmare ju länge tid brännaren inte varit igång.

Har slagit av strömmen till brännaren (cirkulationspumpen ligger på samma), då när jag kollar strömförbrukningen på denna gruppen sjunker den sjunker den med ca 2,5 A, vilket känns som om det skulle kunna vara tändelementet som går konstant.

Vad tror ni, har någon annan råkat ut får något liknande?
Viking Bio, matas med SÅBI pellets
ERYL DP-69
Timmerhus, ca 230m2
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vanligaste felen med tändelement är att det blir avbrott eller kortslutning (brukar märkas rättt snabbt när säkringarna smäller), men visst kan det vara en "begränsad" kortslutning, 2.5A är ju inga jättesiffror i och för sig.

Men om det går konstant så är det nog inte själva elementet eftersom brännaren styr matningen och om den går konstant så borde det vara där det spökar, antar att där sitter ett relä om det inte är elektroniskt styrt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Hej surmasen.

Kan du inte ringa och prata med Värmebaronen teknik/service. Patrik är bra person att prata med. Och beskrivning för honom vad som är problem, så han kan hjälpa dig bland nyersätt eller nån problemlösning.
Passar på gör det nu innan din garanti går ut.

Du hade haft problem oxå "felaktig start"
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
surmasen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 17 sep, 2005 01:21
Ort: Falun

Inlägg av surmasen »

Tack för svaren, har mailat värmebaronen, men gör nog som du säger Manin, tar och ringer dem. Felaktiga starter och ojämna gången har jag kommit tillrätta med som tur är.

När det gäller hur mkt strömmen sjunker så sjunker den inte 2,5 A när jag slår av brännaren :oops: vet inte vart jag fick det ifrån, strömmen sjunker dryga 1 A endast, men det är endast brännaren och panntermostaten på denna grupp, inte cirkulationspumpen, så 1A känns ändå lite väl när brännaren står stilla.

Som sagt ringer värmebaronen imorgon :!:
Viking Bio, matas med SÅBI pellets
ERYL DP-69
Timmerhus, ca 230m2
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

surmasen skrev:Tack för svaren, har mailat värmebaronen, men gör nog som du säger Manin, tar och ringer dem. Felaktiga starter och ojämna gången har jag kommit tillrätta med som tur är.

Som sagt ringer värmebaronen imorgon :!:
Gärna hör av dig vad de säger från Värmebaronen.
Hoppas på att du har fått hjälp.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
surmasen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 17 sep, 2005 01:21
Ort: Falun

Inlägg av surmasen »

Har nu talat med värmebaronen, det verkar vara ett relä som är kasst.

Det är relät som styr tändelementet, det skickar ut ca 130 V konstant. Vi får se vidare vad som händer!
Viking Bio, matas med SÅBI pellets
ERYL DP-69
Timmerhus, ca 230m2
surmasen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 17 sep, 2005 01:21
Ort: Falun

Inlägg av surmasen »

VB skickade både ett relä och en ny fläkt (eftersom att det lät som surrandet kom från fläkten), har nu bytt dessa och det verkar fungera bra :D .

Har fått för mig att problemet varit en tid utan surrande (maggropskänsla) ska kolla hur roster och aska ser ut vid nästa askning. :?
Viking Bio, matas med SÅBI pellets
ERYL DP-69
Timmerhus, ca 230m2
Skriv svar