Ska jag köpa en Biona?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Bäsna
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 12:27

Ska jag köpa en Biona?

Inlägg av Bäsna »

Har kikat på Biona 2000. Har en gammal men bra vedpanna i gjutjärn (skoglund & Olson). Funderar på att prova pellets till den. Finns två hål på vardera sidan om pannan för oljebrännare. Bionan är ju en av dom få brännarna på marknaden som har ett brännarrör som passar i ett litet oljebrännarhål. Och så verkar den lättskött. Vad säger ni nu alla Biona ägare, är det en bra brännare? Är det nåt jag ska tänka på innan?
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Som med alla produkter är det fördelar och nackdelar.
Jag är nöjd med min Biona, men det finns de som inte är nöjda. Får man inte brännaren att fungera i sin panna / skorstens-kombination så blir man ju inte nöjd, men det tycker inte jag berättigar till att kalla Biona för "dynga" och liknande som du kan läsa i andra trådar.

Fördelar som jag såg när jag valde Bionan:

* självjusterande till det drag du har i panna (inga årliga besök av någon med specialinstrument á 1000-1500 kr)
* bra lösning på matning (flexibel skruv)
* lätt att installera själv => ger dig själv kunskap om din värmeanläggning stället för att vara beroende av en installatör som inte har tid.
* passar direkt till oljebrännaruttaget
* framåtbrinnande, ett måste för min panna.

Nackdelar
- den är känslig för dåligt drag.
- dyr (?) Det finns billigare framåtbrinnande brännare (tex Viking Bio och KMP)

Hoppas nu att fler tar sig tid att svara med sina åsikter.

Du kan också prova att söka på forumet för det finns mycket material om fördelar och nackdelar med olika brännare
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
pwn
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 00:01
Ort: Gävle

Inlägg av pwn »

Som sagt, det finns mycket skrivet om de problem som kan uppstå på detta forum så det är bara att läsa. Jag vågade dock köpa en Biona trots allt, och den har gått bra. Jag installerade den själv i en vedpanna (Egor V25 från 1980) i december 2005, och det var inte speciellt svårt om man har lite sinne för teknik och praktiskt arbete. Det enda som hänt att brännaren stannade en gång av att ett stopp i matningsskruven som jag inte riktigt förstått varför. I övrigt har det gått jättebra, bara man kommer ihåg att fylla på pellets i förrådstunnan. Jag tycker det är ett relativt bekvämt och bekymmerfritt men man bör vara lite intresserad av problemlösning för det kan alltid dyka upp något litet problem och då är det bra att kunna undvika dyra och opålitliga hantverkare. Min fru är lite bekymrad om jag skulle blir sjuk för hon är inte speciellt intresserad. För att lugna henne har jag sagt att det finns elpatroner som går in automatiskt om brännaren stannar (fast jag har inte kopplat in dom ännu, men det vågar jag inte säga).

Ett tips: se till att montera en dragbegränsare så att du har möjlighet att justera in ett lämligt drag som sen håller sig någorlunda konstant. Ett lämpligt drag är nog den viktigaste faktorn för en väl fungerande anläggning. Se också till att ladda hem instruktionsboken från MBIO hemsida www.mbio.se och läs innan du köper brännaren.
Biona2000 i en EgorV25-panna i Gävle
Tommy Bach
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 02:14
Ort: Röstånga
Kontakt:

Inlägg av Tommy Bach »

Jeg har monteret en Biona i en Egor Duplomat fra 1979 og jeg har svärt ved at forstå alle disse problemer :wink:

Nu har jeg kört 1000 timer, uden stop og damsuger kedlen for hver cirka 300-350 kg pellets.

Asken er lysgråbrun og alt er helt tört uden tjärestoffer og det tager 10 minutter at rense det hele.

Jeg har dragbegränsere og en ret så höj skorsten. Jeg körer med Såbi pellets men jeg ved ikke rigtigt hvad denne dragbegränser skal stå på
Fordel er at de knuste pellets er ensartet så det må give en bedre forbränding.
Der er ingen indköring/regulering af systemet og det eneste jeg har ändret, er at jeg har sat min matning på 22 %

Röggastemperatur 130-140 grader

Ökonomi: det ligger på mellem 40-41% af olieprisen så jeg er absolut nöjd 8)

Desvärre kan jeg ikke sige noget negativt :D
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Min tuffar på....

Centrumdelen på inmatingen lossade en gång, länkaget till sintringsluckan skruvade av sig(bara att sätta dit igen, tar 3 sekunder...), mikrobrytaren som talar om att spjället till varmluftständingen är öppet havererade, kostar max en 50-lapp å byta.

Annars har det vart lugnt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
storab
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 29 nov, 2005 11:52
Ort: Erik

Biona

Inlägg av storab »

Har själv kört i 3år utan mankemang så jag kan bara rekommendera anläggningen.Utrusta ALLTID anläggningen med dragbegränsare i övrigt så kan den enda eventuella extrautgiften bli en rökgasfläkt i händelse av dåligt drag.Sen apropå ett inlägg här ovan så är all förbränning i behov av bra drag,skillnaden är att Bionan talar om för ägaren att draget är mindre bra.Välkommen i Bionagänget.Mvh Storab
Bäsna
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 12:27

Tack!

Inlägg av Bäsna »

Tack ni som svarat hittils. Trevlig läsning, det var ju mest positiva svar :D
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Finns negativa saker också.

Tilläggas kan att jag är helnöjd dock 8) .

Kvarnen låter lite, tänk på det. Nu e det inte som å ha en röjsåg i källaren :lol: , men den knattrar lite.

Och säkerställ att du har bra drag, utan det är Bionan ingen höjdare.

Förvänta dig inte överdriven support från MBIO, de är mycket försiktiga i sina kundkontakter. Även om de säger att brännaren är lätt att installera och detta kan göras av de flesta, så hjälper de inte folk så mycket när dom blir uppringda.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

snillet skrev:
Kvarnen låter lite, tänk på det. Nu e det inte som å ha en röjsåg i källaren :lol: , men den knattrar lite.
De låter mer som en stenkross jämfört med andra brännare på marknaden.. :lol:
Men du hör ju direkt om brännaren inte går så de kanske ska räknas som en fördel.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Nja det där att kvarnen låter är lite överdrivet, jag hör faktist
mer från min fläkt när jag kör ved o då kör jag norskpellets
som är klassad som hård. Det kan däremot låta ganska högt
från skruven när den klipper av en pellets då smäller till.
Jag var hos en som har en biomatic för ett tag sedan o från
den kom det ett klingande ljud som var ganska högt.
Listan från varje tillverkare om plus o minus kan nog göras
ganska lång det var som jag läste i en annan tråd
"vi är försöks kaniner"

mvh christer
Hille
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 12:32
Ort: Ljungbyholm/Kalmar

Inlägg av Hille »

Jag är helnöjd med min, Jag tycker inte kvarnen låter så mycket .
Köket är rakt ovanfär pannrummet enda gången kvarnen hörs upp dit är mitt i natten när det förövrigt är knäpptyst & inte kärringen snarkar.
Jag kom på en sak till Du slipper hålla på att ändra inställningar när du byter pelletssort vilket dom flesta andra verkar få göra.

Så köp du en Biona & låt dig inte skrämmas utav extremfallen här på sidan.
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
Lasse Kil
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 15:15

Inlägg av Lasse Kil »

Efter en hel del bekymmer under de första månaderna, så får jag nu konstatera att jag är nöjd med mitt val av brännare.
Vid en egen installation av en brännare i en gammal panna så får man vara beredd på att problem uppstår. Problemen går oftast och lösa om man håller på lite, fördelen med detta är ju att man lär sig förstå sin brännare ganska bra.
De problem jag hade var:
Brännaren löste för utebliven låga samt att fallröret fylldes med pellets, detta ordnade sig efter att brännaren varit tillbaka till MBIO för service. Jag har nu kört brännaren sedan i mitten av november utan obefogat stopp.
Väldigt oljud i matningsskruv med en skruvlängd på >1,5m, samt att skruven gick av en gång. Jag löste detta med att köpa ett mafa mini förråd och pressade in detta bredvid pannan (skruvlängd <1m). Ljudvolymen är nu jämförbar med den oljebrännare jag hade förut.

Min pelletsförbrukning under denna vinter har varit för perioden dec-mar c:a 4200 kg. Jag ar då ett relativt stort hus på 133m2 samt lika stor inredd källare. Jag har även tidvis haft stödvärme på i mitt dubbelgarage för att hålla temperaturen på c:a 5°C. Om denna förbrukning är bra eller dåligt vet jag inte men det är iaf. bra mycket billigare än att köra olja.

Uraskning av min CTC från -74 har jag gjort var 14:de dag samt en större rengöring var 4:de vecka. Sintringsbehållaren har jag behövt tömam varje vecka. Arbetsinsatsen tycker jag är acceptabel.

De problem som jag har kvar att lösa är:
Risken för att fallröret ska fyllas med pellets måste lösas med någon form av nivåvakt. Jag har fått en på prov ifrån MBIO men den fungerade inte.

Sedan jag kortade matningsskruven så har jag fått problem med beläggning i fallröret, jag tätade väl för bra vid kvarnen. Jag har provat att enligt tipsen borra ett par hål i slangen och det verkar iaf ha blivit bättre.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

En fråga till Lasse Kil, Vad är det för typ av nivå vakt du fått?

Har du testat göra som jag förslår på andra ställen här? (Justera om ljussensorn)

Jag har inte haft problemet sen jag gjorde det.


Problemet med beläggning i röret har jag oxå, men det är helt klart beroende på motståndet i pannan.. (kanske inte till 100% men iaf 90%)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Skulle vara intressant å veta om brännarna med den nya brännkammaren är "jämnare" i drift och om den är lättare att trimma in mot respektive eldstad ?

Just inkörningsperioden kan nog vara lite bitsk för många, för mig tog den cirka 1 månad innan jag hade "hummat" in diverse inställningar. Man ser ju över tid förbrukning och askfärg, loggar m.m. just därför tar det ju lite tid.

Då pratar jag intsällningar på anläggningen för att fungera bra mot brännaren, inte inställningarna på brännaren.

Installationsanvisningarna från MBIO förutsätter trots allt ett VISST handlag, jag skulle till exempel inte i mitt jobb våga vara så frikostlig med "detta kan vem som helst göra" som MBIO är 8).

Jag är lite RESERVERAD mot det uttryckssättet. Alla är inte klåfingriga typer som inte ger sig förrän det fungerar :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag har fått lite fler drifstörningar nu..

Rotorn lossnade från pinnen den sitter svetsad i, men troligen berodde detta på att jag fått en en sten i brännaren. Men fram med svetsen så var ju det fixat...

Eftersom jag fått en annan rotor av MBIO nu när den andra var dålig (till viss del uppbrunnen) så gjorde jag ett experiment och gjorde ett pålägg med rostfri pinne på rotorn så den blev så stor den ska.

Det skall bli intressant att se om det håller eller inte.

Om jag inte skrev det innan så har jag även ett litet hål plus några spickor i gjutgodset på brännaren. Men dessa byter jag när det blir lite varmare ute :) (Det finns ny brännkammare mm här redan)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar