Injustering

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Klinga
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 08:41
Ort: Finspång

Injustering

Inlägg av Klinga »

Hej,

Installerade en viking bio i augusti -05 och har kört denna vinter utan några som helst missöden. Problemet är att hitta någon som kan justera in brännaren. Har varit på rörkrökaren som jag köpte brännaren igenom som säger att han har ringt någon som gått en kurs för just den brännaren, mer händer inte och jag börjar tröttna.
Har skruvat lite själv enbart med hjälp av rökgastempen (som är lite för hög), har någon något tips på en duktig justerare innan vintern är slut... Jag bor i Finspång, Östergötland.

Mvh
Marcus
Viking Bio + CTC1100
Ante
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 16:27
Ort: Borås

Injustering

Inlägg av Ante »

Kan verkas lite gnälligt men om tillverkaren föreskriver injustering med intrument hur skall detta då tolkas den dag som man behöver åberopa eventuella garantifel i ett sådant här läge när en firma levererat brännaren men inte klarar av att installera den enligt installationsanvisningen?

Icke justerad brännare ger följdfel i 9 av 10 fall i form av antingen misslyckad start, hög bränsleförbrukning och/ eller sönderbränt innerrör samt hög förbrukning av roster. Vem tar ansvaret för att brännaren lever upp till sina utlovade prestanda? Kunden? Leverantören? Tillverkaren?Tillverkaren gör det inte då de har skrivit bort sådana situationer i sin installationsanvisning. Återstår leverantören och kunden......Har du listat ut vem som har "svarte petter" ännu?

Ska du installera själv så välj en brännare som är byggd för det och som håller för att brukas av en normal villaägare utan instrument & specialkunskaper
Nibe City & Värmebaronens Viking Bio
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Ring värmebaronen, och hör efter närmaste installatör, som får komma o justera in brännaren.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag är lite i samma problem. Vi är inne på tredje vintern utan riktig injustering (installatören som satte in den kunde inte). Det finns ingen i närheten som tydligen klarar det. Jag är ju inte intresserad av att lägga ut flera tusen kronor på resor och liknande. Då kan jag ju lika gärna byta brännarröret vartannat år...

Vad har ni som fått en riktig rökgasanalys gjord betalat?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Dirren
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 05 mar, 2006 22:08

ang, injustering

Inlägg av Dirren »

Har en VikingBio i en gammal CTC panna, känner verkligen igen
problem med injustering.
Själv går jag och väntar på att få min brännare injusterad, låg rökgas-temp,sönderbrunnet roster, hög förbrukning.

Kan inte fatta hur man kan få vara återförsäljare utan att kunna ställa
in brännaren.
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 22:00
Ort: Västra Götaland

Inlägg av CTC1100Viking »

Att skruva fast en brännare är enkelt, att justera in pannan kräver förrutom dyra mätinstrument viss kunskap i grundläggande förbränningsteknik.

När det numera ges statligt stöd för konvertering till pellets finns det många hantverkare som är sugna på lätta pengar. Varför skulle en rörmokare som har krökt rör och lindat lin i 30 år veta något om förbränning?

Välj installatör med omsorg, jag gjorde inte, blev erbjuden injustering med en sotmätare för oljepanna som enda hjälpmedel. Valde att köpa ändå. Med lite distans inser jag att jag borde installerat själv och sparat några tusenlappar på det sättet.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Och hur beter man sig för att veta att installatören verkligen kan sin sak? Förutom referenser, inkl. information härifrån, så är det ju inte lätt.
Vi vände oss till tillverkaren, som lik förbannat hänvisade oss till en leverantör utan utbildning. Och utan installationsutrustning.

Det finns ju ett fåtal installatörer med lång erfarenhet för pellets. Nackdelen med att anlita en sådan, ofta långväga, är ju när det krånglar, och det är svinkallt ute, och det inte finns någon lokal hjälp..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

GoForIt Pellets skrev:Vi vände oss till tillverkaren, som lik förbannat hänvisade oss till en leverantör utan utbildning. Och utan installationsutrustning.
Vi borde ringa och klaga! Återförsäljaren borde inte få vara återförsäljare! Särskilt som det står i manualen "brännaren ska justeras med rökgasanalysinstrument" :!:
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Klinga
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 08:41
Ort: Finspång

Inlägg av Klinga »

Äntligen, hoppas jag.

Fick själv tag på den som "ska kunna" justera brännaren, jag är lite lagom hoppfull.
Jag kan tyvärr inte vara med då han justerar in brännaren på förmiddagen men hoppas att jag får något papper på vad han gjort, det verkar ju inte som att det är direkt praxis vad jag har förstått här på forumet.

Jag publicerar mina resultat imorgon då jag, kanske vet mer...

Mvh
Klinga
Viking Bio + CTC1100
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Klinga skrev:Jag publicerar mina resultat imorgon då jag, kanske vet mer...
´

Vi väntar med spänning... på beskedet att han inte hade skrivare till instrumentet... huh?! Nä, jag bara skojar, men man vet aldrig - det har jag lärt mig här på forumet.

(Skriv gärna in i din profil vilken stad du bor i!)
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Klinga
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 08:41
Ort: Finspång

Inlägg av Klinga »

Så var det nog.... Jag fick iallafall inget papper på värdena så förmodligen var väl pappret slut...

Det han sa till frugan var "det såg ju bra ut det här" han var iallafall ca 40min i källaren och spolade vatten m.m. för att få brännaren på högeffekt.

Det jag kan kontrollera är rökgaserna och de är nu 210-grader på lågeffekt och 230-grader på högeffekt har då en tub öppen av 9.

Tror att jag hade uppåt 250-grader på högeffekt innan injusteringen så jag hoppas att han gjorde något...

Kan man kräva något papper på värdena eller ska man snällt vara tyst??
Viking Bio + CTC1100
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Du kan nog slänga i en tub till utan att vara orolig...Det påverkar inte VikongBios inställning speciellt...

mvh
Abbe
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag har 8 st i + en stump i mitten, ligger på 140 grader låg och ca 155 hög nu på vintern. På vår o höst har jag, den i mitten längst fram borta, då ca 165 grader lågeffekt, har man den i mitten borta blir det ca 175 grader vid lågeffekt. Så det skiljer lite beroende på vilken som är tom. Rökgaserna får gå lite längre väg ut.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Klinga
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 08:41
Ort: Finspång

Inlägg av Klinga »

Kan jag stoppa i en hel turbulator till vilket jag förstår ABBE har eller ska det bara vara en stump som VATSUG?

Har ni provat er fram till en lagom rökgastemp? och vad är då i sådanafall lagom??

Jag har ett insattsrör i skorstenen så jag behöver inte oroa mig så mycket för kondens då är det snarare mottryck m.m. i pannan som kan ströra driften.
Viking Bio + CTC1100
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Jag har alla i på min CTC 1100 och mätte mig fram till ca 140-150 nysotat i lågläge och ca 170-180 i högläge nysotat. Eftersom jag sotar en gång i veckan sticker det som max upp till 200 i högläge...känns lagom :wink:

Det där med rökgastemp, man får faktiskt *leta* med lämplig termometer efter de varmaste gaserna där de lämnar pannan...inte säkert att rökgastermometern visar rätt där den sitter, min visar 30 för lite! Sen vad jag har en meter ner i skorsten, tja, det tar jag reda på när det blivit lite varmare & mindre snö på taket!

mvh
Abbe
Skriv svar