Testkörning utan kvarn..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Testkörning utan kvarn..

Inlägg av Tobben »

Jag monterade bort kvarn delen, för att se om det flyger ut mindre oförbrända bitar i pannan (iofs ser man inga, men det ligger ju lite småflarn och glöder) vi får väl se :)

Här är loggen, lite tändningsproblem pga dom större bitarna... ska labba lite med det..

Bara så alla vet det, brännare funkar kanon annars, jag är mest intresserad vad det blir för skillnader mellan hel/mald pellets.

Bild

Får se om några dagar om askan blir annorlunda..
Senast redigerad av Tobben den tis 04 jan, 2005 20:28, redigerad totalt 1 gånger.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Silver
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 00:10
Ort: Foppa Land (Örnsköldsvik)

Inlägg av Silver »

Detta projektet kommer att bli intressant att följa :!:
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hur fint maler bionakvarnen?
Blir det bara spån av pelletsen eller finns det några "lite större " bitar efter kvarnen?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Det ser ut som musli med havre,

Bild
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

och en logg med mitt eget program.

Lite startproblem men det löser sig nog sen.

Bild
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

suveränt

Inlägg av snillet »

Loggarna ser ju fullständigt normala ut ju :D .

Som du sa själv, ska bli intressant att se hur det blir med askan om ett par dagar eller så.

Själv ser jag inget större bekymmer med oförbrända pellets/askmängd, det blir en del i uppstart/nedeldning för mig med svarta partiklar men inte större mängd än att de försvinner efter nån timmes stillastående.

Men OM du upplever en förbättring på något vis så kommer nog även jag att testa.

Tog du bort det "fasta" kvarnhjulet eller vad gjorde du ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag plockade av motorn (eftersom jag har hjälpmotor i andra ändan e det svårt att göra det bakvänt mot monteringen)

Och plockade bort det fasta kvarnhjulet...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Den har gått utan startproblem under natten :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kul att de verkar gå utan kvarn... Själv trodde jag att de skulle bli stora problem för er me uppstarten/tändningen....
Min pellets ser då inte ut som bilden.. Det är bara som ett damm några korn ä ca 3mm stora...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

aha upplevelse

Inlägg av snillet »

Jag fick en liten aha upplevelse när jag läser vad du skriver André...

Min malda blandning ser ut som tobbens ganska exakt, t.o.m, en och annan lite större bit med i den.

Kan det vara som så att kvarnen för många maler så fint att det blir en massa smådamm/spån som bara flyger ned till botten på brännkammaren å sen flyger upp å ut igen in i pannan innan de hunnit förbrännas ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mmmm...
Jag ä lite fundersam över min kvarn... :?
Efter som att de blir bara som ett fint mjöl så tror ja att de bara blåser in i pannan...
Jo en grej till rotorn hur många mm siter den från botten hos er??
Min ä ca 5 mm från botten den kan ju inte röra så mycke i mitt mjöl..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

efter halva min normala drifttid mellan sotningarna kan jag konstatera att askamängden är mycket mindre.

och om man rör i askan precis efter brännaren stannar, så är det minimalt med glödande partiklar.

Avvaktar och ser.... :)

Märker ingen skillnad på förbrukning... (men det e ju inget jag kan mäta på nått jätte bra sätt)

Man bör ju även kunna tveaka hur mycket den ska mala genom att antingen slipa på tänderna i nedan kant eller sätta distanser på "kåpan".

Om man kör distanser ska man bara se till så man får tätt där, men original sitter där bara en vanlig tätningslist.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Nu har brännaren gått den tid den brukar mellan mina uraskningar..

Det verkar inte som det behövs askas ur....

Väntar några dagar till..

Efter modifiering av tändpulserna har jag haft två cykler som den inte startat på första försöket..

Verkar som att varmluftspuls två, blåser ut lågan ... och sen lyckas dom nya pelletsen som faller ner ibland släcka det... (inte helt, men tillräckligt för att brännaren skall säga att där inte är låga)

Funderar på att testa att sätta varmlufts puls 2 till 0....

Men inga stopp än iaf.... och nu hörs inte kvarnens ljud, så det e tyst som fasen :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fränt!!
Kvarnen skulle varit ställbar hur mycke den ska mala...hmmm
Jag kan även tänka mej att de beror på pelletsen...
En hård o torr pellets blir nog mera som ett mjöl...
Ser man till hur solett va i testet råd&rön hade den 6,8% fukt innehåll.. Bara V-pellets grums va torrare.... Kanske de oxå spelar in??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Även detta med glöden ser intressant ut...
Var ner o kollade nu när den stått en 1/2 timme då va de glöd även uppe i rökgången o fullt me glöd i pannan.. Glöden följer med flyg askan oxå... :shock:
Kanske de ä fyrverkeri på taket..???!!!
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar