Testkörning utan kvarn..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

slutsats

Inlägg av snillet »

Den slutsatsen drar nog jag också....den polska pelletsen har tydligen orsakat SURA problem för många. När jag kör med kvarnen så får jag tömma sintringslådan lite oftare bara :D.

Så det är nog EN fördel med att mala, att de bitar som sintrar blir mindre och kan "skuffas" ned i sintringslådan om man eldar med en pelletskvalite som sintrar mycket.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Nu ska jag pilla lite...

Ska testa montera tebax kvarnen med 4-5mm mellanrum

Återkommer :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Så, nu e det monterat..

Får för mig att det flyger in mycket små glödande partiklar som inte brunnit klart..

Men jag har inte sett några andra brännar fabrikat i drift så jag har dåliga referensramar.

Bilder? filmer? :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tobben skrev:Får för mig att det flyger in mycket små glödande partiklar som inte brunnit klart..

Men jag har inte sett några andra brännar fabrikat i drift så jag har dåliga referensramar.
Små glödande partiklar har jag också när min brännare går. I mitt fall är det små spån/flisor/smulor som är för lätta för att ligga kvar när fläkten går.

Lite svårta att fånga på bild.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

tyckte iofs där va rätt många fortfarande när jag kör hela pellets (riktigt hela e dom ju inte för dom knäcks en del i skruven)

Men jag vet ju att man kan sota 5min efter brännaren har gått. då är det inget som glöder i pannan.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Snillet såg att även dina kuggar i kvarnen är slitna...
Mina ser ut som att man har varit o slipat ner dom på de rörliga hjulet men de fasta ser ut som nytt... :? För ca 120 timmar sedan kollade jag då va båda som nya..?? Undra vad de ä för kvalite på kvarnen..
Har nu gått 310 timmar...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

ny

Inlägg av snillet »

Mina var slipade redan när kvarnen var ny :!: .

Har putsat av kanterna på det rörliga hjulet nu med å de blev lite lite bättre än innan.

Tuffar å går :-)

Synd om dig andré..., seriöst tycker jag det.
Sparka HÅRT på Mbio !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Kuggarna i min var skarpa...

lite lite slitna i spetsarna efter 120timmar... (sen skippade jag ju kvarnen) :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar