20%-60%

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ixs
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 27 mar, 2004 06:55
Ort: Alingsås

20%-60%

Inlägg av ixs »

Hej, mitt problem var att brännaren började att gå längre och längre. den verkade aldrig bli varm, matning var ca 20-25% max. Den har alltid legat väldigt lågt. Nu kunde den gå 3 timmar för att värma från 65-85 grader. Sotade pannan rejält, men det blev ej bättre. Dragbegränsaren fung, stod på ca 15?pascal?. Den ville liksom inte tända-till riktigt, utan rök mest svart rök, för att då jag slog till reglaget ovanpå, fläktspjället, då tände det ordentligt och lät som ett rea-plan.

Efter förslag från Mbio, tog jag upp rotorn för att rensa kanalerna i den, dom var inte täta utan mest lite damm. Sög och blåste i röret som syns i stora eldröret mot pannan. Är väl sista lufttillskottet. Satte därefter dragbegänsaren till 20?pascal?.
Startade, och WROOOM!!!! nu lät det som viggen. Matningen gick upp till 40-60%. nu efter några dagar har den planat ut till ung 47%. pannan blir nu färdigvärmd på under timman.
Vad har hänt? Jag kan inte förklara.
Pe-Te-panna mod 1960
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

"då jag slog till reglaget ovanpå, fläktspjället, då tände det ordentligt och lät som ett rea-plan."
Är det reglaget till varmluftständingen du menar??

mvh christer
ixs
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 27 mar, 2004 06:55
Ort: Alingsås

Inlägg av ixs »

http://cyrys.pointclark.net/albums/pann ... .sized.jpg
detta öppnar ett spjäll vid start, vet inte hur länge.[/img]
Pe-Te-panna mod 1960
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Japp det är till varmluftständingen, tiden på hur länge
det skall stå öppet går att ställa in.

mvh christer
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

Den lilla fjädern som skall dra tillbaka spjället efter tändning, tycker jag är i svagaste laget. Det har hänt även mig, att spjället fastnar i "tändläget".
Så om det händet igen, kolla att spjället återgår till utgångsläget efter tändfasen. :wink:
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
ixs
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 27 mar, 2004 06:55
Ort: Alingsås

spjäll

Inlägg av ixs »

Nja problemet var ju inte att det spjället hängde sig eller inte öppnade sig.Det var ju det att brännaren inte fick luft till att få en riktig låga in till pannan. Utan fyren brann, pellets matades hela tiden, men bara 20-27%.(har aldrig varit högre) Om man då efter en timma öppnade spjället en till tre sekunder, så blev det en puff i pannan då gaserna antändes, och brännaren vrålade igång med en riktig låga.
Då jag sedan plockade ner rotorn, justerade den två mm från bottenläget(inte vingarna) blåste rent kanalerna i den och alla andra kanaler. Startade och plötsligt matade den upp till 60%, för att sedan ligga på 45-53% Gångtiden minskade till en tredjedel. Askan blev mycket ljusare
Pe-Te-panna mod 1960
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

Om man då efter en timma öppnade spjället en till tre sekunder, så blev det en puff i pannan då gaserna antändes, och brännaren vrålade igång med en riktig låga.
Detta måste väl ändå betyda att spjället har stått i fel läge från början, eller.... :?: .
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

AHA, nu förstår jag, du menar att du vred på spjället, och sedan vred tillbaka. Det du isåfall gjorde, var att du riktade luftströmmen genom tändspiralen en kort stund. Hmm. Fattar inte riktigt varför det skulle hjälpa. Undrar om din spjällaxel är feljusterad :roll: Hur funkar det nu ?
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Re: 20%-60%

Inlägg av Magnus »

ixs skrev:Satte därefter dragbegänsaren till 20?pascal?.
Startade, och WROOOM!!!! nu lät det som viggen. Matningen gick upp till 40-60%. nu efter några dagar har den planat ut till ung 47%. pannan blir nu färdigvärmd på under timman.
Vad har hänt? Jag kan inte förklara.
Jag känner igen fenomenet och jag tror du kan bortse från att du hade isär och gjorde rent. Det viktiga var att du hade höjt draget något.

Jag hade detta fenomen innan jag skaffade rökgasfläkt och draget var dåligt. Beroende på väder och vind och skorstenstemp så kunde det bli bra fart på brännaren ibland men inte alltid, men att ha ökat draget så funkar det nu varje gång.

Det du förmodligen gjorde med luftspjället var att tvinga igenom mer luft och på så sätt starta wroom-effekten. Någon annan kan kanske utveckla hur man styr om luften mellan vilka kanaler osv ?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: 20%-60%

Inlägg av snillet »

Magnus skrev:
ixs skrev:Satte därefter dragbegänsaren till 20?pascal?.
Startade, och WROOOM!!!! nu lät det som viggen. Matningen gick upp till 40-60%. nu efter några dagar har den planat ut till ung 47%. pannan blir nu färdigvärmd på under timman.
Vad har hänt? Jag kan inte förklara.
Jag känner igen fenomenet och jag tror du kan bortse från att du hade isär och gjorde rent. Det viktiga var att du hade höjt draget något.

Jag hade detta fenomen innan jag skaffade rökgasfläkt och draget var dåligt. Beroende på väder och vind och skorstenstemp så kunde det bli bra fart på brännaren ibland men inte alltid, men att ha ökat draget så funkar det nu varje gång.

Det du förmodligen gjorde med luftspjället var att tvinga igenom mer luft och på så sätt starta wroom-effekten. Någon annan kan kanske utveckla hur man styr om luften mellan vilka kanaler osv ?

Luften styrs om från att istället för att gå mot brännarröret och rotorn så går den genom värmeelementet.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Precis efter tändcykeln är färdig så öppnar sig
spjälet så att det under några sekunder går
luft igenom tändelementet innan matningen
kommer igång. kan din brännare
ha tappat detta :?: .

mvh christer
ixs
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 27 mar, 2004 06:55
Ort: Alingsås

luft

Inlägg av ixs »

Dragbegränsaren har jag stängt för att testa, inget. Detr enda som jag kan tänka mig är att renblåsningen av det lilla röret i det stora eldröret mot pannan gjorde nytta. Eller att rotorns kanaler var väldigt känsliga, så att endast några dammflagor skulle spela en negativ roll, vad vet jag.
mvh ixs
Pe-Te-panna mod 1960
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: luft

Inlägg av snillet »

ixs skrev:Dragbegränsaren har jag stängt för att testa, inget. Detr enda som jag kan tänka mig är att renblåsningen av det lilla röret i det stora eldröret mot pannan gjorde nytta. Eller att rotorns kanaler var väldigt känsliga, så att endast några dammflagor skulle spela en negativ roll, vad vet jag.
mvh ixs
Alla kanaler är väldigt känsliga på bionan :shock: har jag erfarit.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: luft

Inlägg av ztz »

snillet skrev:
ixs skrev:Dragbegränsaren har jag stängt för att testa, inget. Detr enda som jag kan tänka mig är att renblåsningen av det lilla röret i det stora eldröret mot pannan gjorde nytta. Eller att rotorns kanaler var väldigt känsliga, så att endast några dammflagor skulle spela en negativ roll, vad vet jag.
mvh ixs
Alla kanaler är väldigt känsliga på bionan :shock: har jag erfarit.
Det är min erfarenhet också. Jag tar alltid för vana att suga ur Bionas brännarrör med damsugaren varje gång jag askar ur pannan. På så sätt så får jag - förhoppningsvis - bort eventuell skit som sitter i det lilla röret. Dessutom har jag alltid lite aska - ganska packad - i nedkant på sidorna i röret längst in som är fyrkantigt (där det lilla rörer sitter i överkan).

I början gjorde jag inte detta men efter att ha gjort det en gång så märkte jag en klar skillnad på gången i brännaren.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det är MYCKET viktigt att det kommer fram tillräckligt mycket luft vid sidorna , i de 4 fyrkantiga små slitsarna ut mot brännarröret.

OM inte går brännaren alldeles för fett, kör man pellets som sintrar mycket måste man se till så de kanalerna inte tätnar. Sekundärluftröret har jag inte haft några problem med dock...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar