SÅBI pellets

Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

SÅBI pellets

Inlägg av Danneman »

Hur är det med kvalitén på SÅBI's säckpellets igentligen? Häromdan hittade jag massa småsten i pelletsen, hade ju inte varit nå vidare kul om man kört sönder skruven på grund av det .... :?
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Har totalt köpt 16640kg och jag tycker att pelletsen har blivit sämre för varje leverans. Mer spån och sot/aska men jag har inte hitta några andra konstigheter som sten eller gummibitar. Nu håller jag på att testa en annan pellets och första intrycket är mindre sot/aska.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Re: SÅBI pellets

Inlägg av The Burner »

Danneman skrev:Hur är det med kvalitén på SÅBI's säckpellets igentligen? Häromdan hittade jag massa småsten i pelletsen, hade ju inte varit nå vidare kul om man kört sönder skruven på grund av det .... :?


Då tycker jag att du ska kontakta SÅBI!!! Inget roligt att höra då jag nyss beställt 4 pall till. Hade ett stopp nu i förrgår beroende på att optovakten sotat igen helt hux flux. Tyder kanske på ojämn kvalitet?
Kanske är som danneman säger att det blir sämre och sämre. Kanske hör ihop med den stora efterfrågan och att likt Thermia att deras kvalitetssystem inte riktigt hänger med i utvecklingen utan att det slarvas lite för att kunna leverera??
The sky isn´t the limit- ground is
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Förra gången prutade de på priset för att jag klagade på kvaliten så jag har framfört mina klagomål till dem.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag har för första gången köpt Såbi och efter ett par veckor så körde en stor sten fast skruven ..fick jobba flera timmar för att få ut stenen utan att förstöra hela skruven ..visst blev skruven böjd åt alla håll men okey den funkar ..och jag tog kontakt med Såbis försäljare och då kom dom med två förslag "att komma hem och suga ur bulkförådet och leverera om allt ..eller att bjuda mig på 1.5 ton pellets" ..jag orkade inte med det att suga ur och sedan vänta på omleverans så jag valde pengar den summan som 1.5 ton kostar inkl moms ..och det var i December 05 och sedan dess har jag ringt och mailat tjatat om mina pengar och hela tiden får man höra om att pengarna har blivit skickade typ en dag sedan ..humm nu senast så ska mina pengar vara på mitt konto i morgon Tisdag 14/2 ..ska bli kul att se om dom finns där imorgon ..näää nästa gång jag beställer blir det nog Katrineholm pellest igen oavsett pris ..därifrån får man fin pellets och utan spån
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
stegu75
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 12 mar, 2005 17:05
Ort: Småland

Inlägg av stegu75 »

Eldade med Såbis pellets när jag startade maj-04 två pallar och testade en annan leverantör sedan och märkte att av såbis pellets så blev det väldigt mycket "gegga" på pannväggarna plus mycket aska mot den nya.
Provade sedan med Wisswood pellets och är helnöjd med den.
Snart dax att fylla på lagret igen så man får väl se vad det blir.
Har "bara" 4 pallar kvar nu.:-)
Gustavsbergspanna från -69 med Janfire Pelletsbrännare från -04
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har kört bortåt 8 ton SÅBI-pellets (såväl säck som bulk), och fått en ny laddning på drygt 3 ton för en vecka sedan, och aldrig upplvet några problem med den. Men SÅBI har ju flera olika tillverkningsanläggningar, och det kan kanske påverka. Sten och liknande i låter ju dock riktigt illavarslande.

Jag har motsatt uppfattning mot Stegu75, efteratt ha kört några ton Wisswood nu i vinter också. Jag upplever att min brännare går bättre på SÅBI än Wisswood (VIDA). Jag tycker också att mängden aska är större med Wisswood. Tyvärr fick jag väldigt mycket spån i bulkleveransen från Wisswood, vilket kanske har påverkat detta också..?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

GoForIt Pellets skrev:Jag tycker också att mängden aska är större med Wisswood. Tyvärr fick jag väldigt mycket spån i bulkleveransen från Wisswood, vilket kanske har påverkat detta också..?
Mängden spån i pelletsen är direkt kopplat till mängden aska efter förbränning. Ren pellets ger lite aska och tvärt om.......

Jag vet av egen erfarenhet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
stegu75
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 12 mar, 2005 17:05
Ort: Småland

Inlägg av stegu75 »

GoForIt Pellets,det är väl bra att alla inte tycker lika för då hade det bara vart en leverantör som fått sälja.:-)
Gustavsbergspanna från -69 med Janfire Pelletsbrännare från -04
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

stegu75 skrev:GoForIt Pellets,det är väl bra att alla inte tycker lika för då hade det bara vart en leverantör som fått sälja.:-)
Absolut! Och sedan är det säkert många olika faktorer som spelar in.. Typ av panna, brännare, drag etc.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
per pellet
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av per pellet »

Jag beställde fyra pallar Såbi-pellets från www.direktved.se, fick två pallar levererade och letade efter orsaken.
Denna text hittade jag då på direktveds hemsida:
Ökad pelletsanvändning
Pelletsen räcker till alla, ingen kommer bli utan den mest sålda pelletsen i Sverige. Men pga den enorma marknadsutvecklingen av försäljningen av Såbipellets så har det beslutats att leveranserna kommer att delas upp i två omgångar t o m mars månad.

Det innebär att du som kund som beställer minst 4 pallar först kommer få 2 pallar levererade, vid beställning av 3 ton bulkpellets så kommer 1,5 ton levereras. Detta gäller t o m mars månad och givetvis utan merkostnad för dig.

Pelletsen räcker både till tidigare och nya Såbikunder.
Du är välkommen att göra din beställning hos Direktved som hoppas du har överseende med att din beställning kommer att levereras vid två tillfällen. Första leveransen levereras med hälften av beställd mängd inom 10 arbetsdagar.
Leverans nummer två levereras senare i vår, troligen under
april månad.

Mvh Patric L / Direktved
Jag tolkar texten som att restriktionerna gäller alla Såbi-leveranser, men jag kan inte hitta något om det på Såbis egen sida.
Är det någon mer som råkat ut för ransonering?
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Inlägg av Thomas »

Snarlik text finns på www.mrpellets.se (som oxå säljer Såbi).
Senast redigerad av Thomas den ons 22 feb, 2006 08:39, redigerad totalt 1 gånger.
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Mycket spån i såbipellets! jo så tycker jag med, kört pellets från briketteneri förut och det var klart mindre spån iden,ganska stor skillnad,
(no more såbi)
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag läste ett pelletstest för länge sedan gjort av råd och rön (tror jag). där fanns det två olika SÅBI tillverkare, en fick bra och en sämre betyg. Kan ju vara så att de som är nöjda haft turen att få den bättre sorten...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Inlägg av Thomas »

Jag kollade upp detta då och småsäckarna kom enbart från den "bättre" produktionsenheten.
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Skriv svar