Gemensamma pelletsinköp / avtal

Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Gemensamma pelletsinköp / avtal

Inlägg av Magnus »

Hej

Jag tecknade ett fastpris elavtal via Kundkraft (www.kundkraft.se) för några år sen. Idén är att man går ihop och gör en större upphandling. Allt administreras via en hemsida där man anmäler sitt intresse.

Detta borde kunna göras för pelletsinköp också. Låt säga att man får 100 intresserade som vardera vill ha i genomsnitt 6-8 ton pellets per år. Då borde man kunna förhandla fram ett bra avtal.

Efterhand som man kan redovisa att det lönar sig får man förhoppningsvis fler och fler intresserade.

Vad tror ni? Nåt att satsa på?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Låter vettigt..

Det ska bara finnas nån eldsjäl att administrera detta..

Men om jag hade sålt pellets så hade jag varit intresserad av många kunder. :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Vill inte dämpa din entusiasm, men 100 intresserade låter mycket. På det här forumet t.ex. kan man knappt få 100 personer att fylla i en "omröstning" om i vilken form man köper pellets!
Jaja, det var visst 126 personer som röstat, sist jag tittade.
Annars är jag för idén.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
d.persson
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 06 jan, 2006 03:13
Ort: IGGESUND

Inlägg av d.persson »

ska vi börja med att dela upp landet så leveranserna blir vetiga
biona i nibe city vx. i iggesund
patsi
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 15:27
Ort: Värmland

Inlägg av patsi »

Mycket intressant
TB-Mini, Nibe Pellux, Tigex 25, Altbergs askfälla,ThermOmatic ERA 10, Tk 1A
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Ja bli vi många själar med i detta så borde vi kunna ha något att säga till om.
Själv är jag med i det nämnda kundkraft.
Men då är det ju att "någon" skall administrera.
Man kanske skall fråga ledningen för kundkraft om dom har "lust".
Men jag tycker iden är bra.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Låter intressant. Kan dock bli lite problem med administrationen då alla troligen vill ha olika leveranstider då man inte kan ta emot när som helst eftersom bulkförrådet inte rymmer minimi beställningen på 3 ton.

Eller är det möjligen så att "säckmaffian" går ihop. Eftersom de verkar vara i majoritet, enligt omröstningen, men där saknas å andra sidan väldigt många forumsmedlemmar som tydligen inte vill rösta :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Att folk inte röstar beror nog en del på att dom inte läser alla inlägg.


Om man gör en "front" sida till forumet med den typen av information..

Även dom klistrade inläggen borde åka in nån annanstans för att få mer överblick.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tobben skrev:Även dom klistrade inläggen borde åka in nån annanstans för att få mer överblick.
Det vore inte fel. Jag tycker att de "klistrade" inläggen börjar bli lite väl många.... Ibland när man inte har varit inne på ett tag så måste man öppna sidan 2 för att läsa de senaste inläggen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Roli skrev:Låter intressant. Kan dock bli lite problem med administrationen då alla troligen vill ha olika leveranstider då man inte kan ta emot när som helst eftersom bulkförrådet inte rymmer minimi beställningen på 3 ton.

Eller är det möjligen så att "säckmaffian" går ihop. Eftersom de verkar vara i majoritet, enligt omröstningen, men där saknas å andra sidan väldigt många forumsmedlemmar som tydligen inte vill rösta :cry:
Min grundtanke var att man skulle göra en upphandling där man har en lista på intresserade köpare (säck eller bulk, i norr och i söder) och att man sedan upprättar ett avtal med en (eller flera) säljare av pellets. Varje kund får sen hänvisa till detta avtal när man vill göra affär.

Kan det funka? Jämförelsen med Kundkraft kanske inte var helt rätt, kanske bättre att jämföra tex med Villaägarna där man bara anger sitt medlemsnummer/medlemskort så får man alla möjliga rabatter.

Alltså:

1. samla in intresserade pelletskunder och deras årsförbrukning.
2. Göra en förfrågan till alla tänkbara pelletsleverantörer med bra kvalitet (jag tror man ska undvika sorter som av olika anledningar ger problem för olika brännare tex norsk pellets)
3. Ta emot ett antal mer eller mindre bra offerter och välja bån eller några bra.
4. Handla och hänvisa till "avtalet"

Kan det funka? Mer problem än möjligheter?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
d.persson
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 06 jan, 2006 03:13
Ort: IGGESUND

Inlägg av d.persson »

här i iggesund finns det redan en förening som köper pellets gemensamt endast säck, vet inte hur priset ser ut men ska forska lite mer
biona i nibe city vx. i iggesund
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:Låter intressant. Kan dock bli lite problem med administrationen då alla troligen vill ha olika leveranstider då man inte kan ta emot när som helst eftersom bulkförrådet inte rymmer minimi beställningen på 3 ton.
Som jag berättat tidigare så har man i Ånäset (mellan Umeå o Skellefteå) bildat en pelletsförening.. Dom är ca 50 st i föreningen nu vilket gör att dom lämnar offerter till pelletsleverantörerna om ca 300 ton/år.. Det funkar som vanligt att man beställer när man behöver leverans så iblan kan det vara endast en kund som vill ha 3 ton... Leverantöreren (Luleåenergi nu) skickar sedan fakturan direkt till kund.. Likaså var o en beställer även sin pellets när man behöver mer så det är bara vid prisförhandlingen som dom hjälps åt o det behövs någon ansvarig..

Nu betalar dom 1400:-/ton för bulk på senaste 2 årsavtalet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev:
Roli skrev:Låter intressant. Kan dock bli lite problem med administrationen då alla troligen vill ha olika leveranstider då man inte kan ta emot när som helst eftersom bulkförrådet inte rymmer minimi beställningen på 3 ton.
Som jag berättat tidigare så har man i Ånäset (mellan Umeå o Skellefteå) bildat en pelletsförening.. Dom är ca 50 st i föreningen nu vilket gör att dom lämnar offerter till pelletsleverantörerna om ca 300 ton/år.. Det funkar som vanligt att man beställer när man behöver leverans så iblan kan det vara endast en kund som vill ha 3 ton... Leverantöreren (Luleåenergi nu) skickar sedan fakturan direkt till kund.. Likaså var o en beställer även sin pellets när man behöver mer så det är bara vid prisförhandlingen som dom hjälps åt o det behövs någon ansvarig..

Nu betalar dom 1400:-/ton för bulk på senaste 2 årsavtalet..
Nu börjar det bli riktigt intressant. Det verkar redan finnas föreningar som fungerar.
Senast redigerad av Roli den lör 11 feb, 2006 00:40, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Nu börjar det bli riktigt intressant. Det verkar redan finnas föreningar som funderar.
Dom funderar inte utan dom fungerar.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
karsbol
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 22:19

Inlägg av karsbol »

Klart det är intressant.
Bättre är nog att bilda egen ekonomisk förening och kanske hämta hem
pellets från dom baltiska länderna.
Såg någonstans att den bara kostar 400-500kr/ton
CTC combi -67, KPM -01
Skriv svar