Stopp i skruven HJÄLP.
Stopp i skruven HJÄLP.
Har varit borta under helgen och så var det driftstopp i pannrummet när man kom hem, elmätarn snurrar som aldrig förr,
Har precis fyllt på 500kg så har små möjligheter att kolla vid stosen nere i förrådet.
skruven går inte runt, så jag lyckades mecka loss slangen från stosen
men går fortfarande inte runt, började köra skurven baklänges och hade tagit bort skruven som håller slangen på plats vid kvarnen, då kom en pinne fram som jag inte vet vart den ska sitta,
kan tyvärr inte ta kort för att visa men den är blank 20cm lång och 1 cm i diameter,
har svaga aningar om att den ska sitta i stosen vid pellets intaget nån som vet exact vart den ska va??
ska testa att lirka ur den ur spiralen och köra utan inatt iaf...
Har precis fyllt på 500kg så har små möjligheter att kolla vid stosen nere i förrådet.
skruven går inte runt, så jag lyckades mecka loss slangen från stosen
men går fortfarande inte runt, började köra skurven baklänges och hade tagit bort skruven som håller slangen på plats vid kvarnen, då kom en pinne fram som jag inte vet vart den ska sitta,
kan tyvärr inte ta kort för att visa men den är blank 20cm lång och 1 cm i diameter,
har svaga aningar om att den ska sitta i stosen vid pellets intaget nån som vet exact vart den ska va??
ska testa att lirka ur den ur spiralen och köra utan inatt iaf...
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Japp, det var det jag misstänkte, hade för mej jag sett den där nere..
blir till att svetsa lite när man kört tomt i förrådet då.
satte tillbaks allt igen och gick bra ett tag men sen började det gå tungt iaf..
tug ur skruven och körde i luften ett tag så den blev tom en meter eller så, då börjde den gå bättre, har nu satt tillbaks och verkar gå bra änså länge,
hoppas den går bra nu när skruven blivit full igen, annars får man väl kolla om motorn tagit stryk eller om det är knas på G med kondingen,
Tackar för den snabba hjälpen..
blir till att svetsa lite när man kört tomt i förrådet då.
satte tillbaks allt igen och gick bra ett tag men sen började det gå tungt iaf..
tug ur skruven och körde i luften ett tag så den blev tom en meter eller så, då börjde den gå bättre, har nu satt tillbaks och verkar gå bra änså länge,
hoppas den går bra nu när skruven blivit full igen, annars får man väl kolla om motorn tagit stryk eller om det är knas på G med kondingen,
Tackar för den snabba hjälpen..
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
-
- Ungskog
- Inlägg: 13
- Blev medlem: sön 02 jan, 2005 13:15
stopp iskuven hjälp
hej det kan vara det kulager som sitter längst ner i skuven. I inmatningsstosen. det har hänt mig att det lager har skurit pågrund av såg spån har kommit in i lagret. då gick inte skruven runt . på min så sitter centrum pinnen fast med en sax sprint
ägare av biona2000 sedan20020510
aha !
Precis det där hände mig för cirka ett år sedan, finns nog under den låsta tråden med "fel" under denna sektion om jag inte minns fel.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Re: stopp iskuven hjälp
Lager?Torbjörn Ljung skrev:hej det kan vara det kulager som sitter längst ner i skuven. I inmatningsstosen. det har hänt mig att det lager har skurit pågrund av såg spån har kommit in i lagret. då gick inte skruven runt . på min så sitter centrum pinnen fast med en sax sprint
När jag fick min satt där fanimej inget lager där.
Bara pinnen svetsad i en cirkelformad metallbit.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Re: stopp iskuven hjälp
Samma för mig, inget lager. Undra vad det ska göra för nytta? Pinnen ska väl inte röra sig, bara göra så att rätt mängd pellers är i skruven. EllerTobben skrev:Lager?Torbjörn Ljung skrev:hej det kan vara det kulager som sitter längst ner i skuven. I inmatningsstosen. det har hänt mig att det lager har skurit pågrund av såg spån har kommit in i lagret. då gick inte skruven runt . på min så sitter centrum pinnen fast med en sax sprint
När jag fick min satt där fanimej inget lager där.
Bara pinnen svetsad i en cirkelformad metallbit.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Jag är inte säker jag.... min spiral svarvade ur ett spår av rätt rejäl kaliber i "änden" på inmatningen.imsevimse skrev:"Pinnen" roterar i ett lager eller i en distansring.
Jag tror att lagret har bytts ut mot en distans, eftersom det kanske inte fyllde någon större funktion.
Och JA, jag har ett visst avstånd mellan spiralen och änden, men uppenbarligen ibland när det går tungt, så töjer den sig.
Ett lager där kanske inte hade varit så dumt på "produktions" exemplaren.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Hej
Jag kör med en hjälpmotor i förrådet och då sitter pinnen fast med en skruv som man fäster i motoraxeln. Pinnen roterar med motoraxeln.
En gång glömde jag att skruva fast skruven och då följde pinnen med ända upp till kvarnen där det då började krångla i kvarnen. Jag öppnade kvarnen och såg pinnen.
Jag tror att din skruv inte går runt på grund av att det är för mycket pellets i inmatningsstosen. Pinnen ska ju som sagt vara där för att minska mängden pellets.
Jag kom inte ihåg hur pinnen satt fast när jag inte hade hjälpmotorn.
Jag kör med en hjälpmotor i förrådet och då sitter pinnen fast med en skruv som man fäster i motoraxeln. Pinnen roterar med motoraxeln.
En gång glömde jag att skruva fast skruven och då följde pinnen med ända upp till kvarnen där det då började krångla i kvarnen. Jag öppnade kvarnen och såg pinnen.
Jag tror att din skruv inte går runt på grund av att det är för mycket pellets i inmatningsstosen. Pinnen ska ju som sagt vara där för att minska mängden pellets.
Jag kom inte ihåg hur pinnen satt fast när jag inte hade hjälpmotorn.