Stopp i skruven HJÄLP.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Stopp i skruven HJÄLP.

Inlägg av ason »

Har varit borta under helgen och så var det driftstopp i pannrummet när man kom hem, elmätarn snurrar som aldrig förr,

Har precis fyllt på 500kg så har små möjligheter att kolla vid stosen nere i förrådet.
skruven går inte runt, så jag lyckades mecka loss slangen från stosen
men går fortfarande inte runt, började köra skurven baklänges och hade tagit bort skruven som håller slangen på plats vid kvarnen, då kom en pinne fram som jag inte vet vart den ska sitta,
kan tyvärr inte ta kort för att visa men den är blank 20cm lång och 1 cm i diameter,
har svaga aningar om att den ska sitta i stosen vid pellets intaget nån som vet exact vart den ska va??
ska testa att lirka ur den ur spiralen och köra utan inatt iaf...
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Jag kan gissa att det är denna pinne.
Bild

Den siter för att begränsa så det inte kommer för mycket pellets in i skruven. Det bör gå att köra utan tills du snarast skaffar en ny
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Japp, det var det jag misstänkte, hade för mej jag sett den där nere..
blir till att svetsa lite när man kört tomt i förrådet då.

satte tillbaks allt igen och gick bra ett tag men sen började det gå tungt iaf..
tug ur skruven och körde i luften ett tag så den blev tom en meter eller så, då börjde den gå bättre, har nu satt tillbaks och verkar gå bra änså länge,
hoppas den går bra nu när skruven blivit full igen, annars får man väl kolla om motorn tagit stryk eller om det är knas på G med kondingen,

Tackar för den snabba hjälpen..
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Det du kan kolla är om du har fått nån metalldel som sitter fast i kvarnen. Skruva isär kvarnen och rengör mellan kvarnhjulen.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Har du för lång skruv så blir det inte kul utan "pinnen"
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Nej det förstås, jag tänkte att ason hade 2 meter skruv. Då kan det gå att köra ett kort tag, men matningen sjunker förstås eftersom mer pellets finns i skruven.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Torbjörn Ljung
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 02 jan, 2005 13:15

stopp iskuven hjälp

Inlägg av Torbjörn Ljung »

hej det kan vara det kulager som sitter längst ner i skuven. I inmatningsstosen. det har hänt mig att det lager har skurit pågrund av såg spån har kommit in i lagret. då gick inte skruven runt . på min så sitter centrum pinnen fast med en sax sprint
ägare av biona2000 sedan20020510
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

aha !

Inlägg av snillet »

Precis det där hände mig för cirka ett år sedan, finns nog under den låsta tråden med "fel" under denna sektion om jag inte minns fel.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Re: stopp iskuven hjälp

Inlägg av Tobben »

Torbjörn Ljung skrev:hej det kan vara det kulager som sitter längst ner i skuven. I inmatningsstosen. det har hänt mig att det lager har skurit pågrund av såg spån har kommit in i lagret. då gick inte skruven runt . på min så sitter centrum pinnen fast med en sax sprint
Lager?

När jag fick min satt där fanimej inget lager där.

Bara pinnen svetsad i en cirkelformad metallbit. :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Re: stopp iskuven hjälp

Inlägg av Swefred »

Tobben skrev:
Torbjörn Ljung skrev:hej det kan vara det kulager som sitter längst ner i skuven. I inmatningsstosen. det har hänt mig att det lager har skurit pågrund av såg spån har kommit in i lagret. då gick inte skruven runt . på min så sitter centrum pinnen fast med en sax sprint
Lager?

När jag fick min satt där fanimej inget lager där.

Bara pinnen svetsad i en cirkelformad metallbit. :)
Samma för mig, inget lager. Undra vad det ska göra för nytta? Pinnen ska väl inte röra sig, bara göra så att rätt mängd pellers är i skruven. Eller :?:
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

"Pinnen" roterar i ett lager eller i en distansring.

Jag tror att lagret har bytts ut mot en distans, eftersom det kanske inte fyllde någon större funktion.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

imsevimse skrev:"Pinnen" roterar i ett lager eller i en distansring.

Jag tror att lagret har bytts ut mot en distans, eftersom det kanske inte fyllde någon större funktion.
Jag är inte säker jag.... min spiral svarvade ur ett spår av rätt rejäl kaliber i "änden" på inmatningen.

Och JA, jag har ett visst avstånd mellan spiralen och änden, men uppenbarligen ibland när det går tungt, så töjer den sig.

Ett lager där kanske inte hade varit så dumt på "produktions" exemplaren.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
frelle
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 02:14
Ort: Snättringe

Inlägg av frelle »

Hej

Jag kör med en hjälpmotor i förrådet och då sitter pinnen fast med en skruv som man fäster i motoraxeln. Pinnen roterar med motoraxeln.
En gång glömde jag att skruva fast skruven och då följde pinnen med ända upp till kvarnen där det då började krångla i kvarnen. Jag öppnade kvarnen och såg pinnen.
Jag tror att din skruv inte går runt på grund av att det är för mycket pellets i inmatningsstosen. Pinnen ska ju som sagt vara där för att minska mängden pellets.

Jag kom inte ihåg hur pinnen satt fast när jag inte hade hjälpmotorn.
Skriv svar