Hur justerar man start/stopp-tempen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Optih
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 10 aug, 2005 11:18

Hur justerar man start/stopp-tempen?

Inlägg av Optih »

Kanske är en puckad fråga, men hur ändrar man start/stopp-tempen?
Jag har en Viking bio i en CTC1100 från -95.
Som det är nu, så startar den vid ca 70 grader och stoppar vid ca 80 grader och jag skulle vilja dra ner start-tempen några grader, så jag slipper ha uppstart så ofta.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Om du inte kan justera den termostat som sitter i pannan (vilket inte jag kan på min CTC1100 så du kan antagligen inte det heller) så måste du köpa en ny termostat där både tillslag och frånslag går att ställa...tyvärr har inte Värmebaronen varit så smarta att de inkluderade både tillslag och frånslag på sina små potentiometrar vilket ju hade varit optimalt!

mvh
Abbe
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

Viking Bio har ställbar tidsfördröjning.

Jag har läst att manin har sin inställd på 30 minuter. Det gör att panntemperaturen sjunker lite mer och brännaren går en längre tid.
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
Optih
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 10 aug, 2005 11:18

Inlägg av Optih »

Att köra med 30 min tidsfördröjning är nog inget alternativ för mig, för jag har varmvattnet från pannan också, så om man duschar så hinner vattnet bli kallt antar jag.
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

Det är sant.

Jag funderar på att skaffa en Viking Bio och har tänkt på samma sak som du.

Har läst i manualen att om man använder viking bios termostat (tillbehör) så känner brännaren av om det tappas mycket varmvatten och startar på en gång (innan inställd tidsfördröjning har löpt ut) för att kunna hålla tempen och leverera varmvatten.

Förlorar man denna funktion om man kör på pannans termostat? Det är ju en smart funktion som man gärna skulle vilja ha, t.ex vid dusch eller tappa upp ett bad.
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

ja inga kan göra åt på vikingbio brännare utan man får väl mixtra på sin pannan eller köpa som typ TK1a.

Jo det är sant, när det gäller duscha om den är redan för låg grader och måste vänta 30 minuter innan man duscha. Förstå inte rolig.
Mig har aldrig haft hänt situation duscha, fast jag kör med fördröjning på Vikingbio´s brännare.

Här kan du läsa och kanske du finn bra tips/ide.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... st%E4llbar
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Min erfarenhet av den medföljande givaren (tillbehör i vissa fall) är: Använd inte denna!

Brännaren blir hysterisk och kan starta direkt efter avslag bara du öppnar en kran i några sekunder! Snacka om korta gångtider och slösande av pellets...

Har du enorma varmvattenbehov kanske denna givare är vettig, jag tycker den är helt sjuk...

En separat termostat med ställbara till samt frånslag är för mig det ultimata.

Startfördröjning är heller inget alternativ för oss med värmeväxlare till varmvatten ifall vi vill ha stor hysterens, pannan kommer gå allt för långt ner vid varmvattentapp. Inte heller är startfördröjning ett alternativ vid "den-hysteriska-givaren-syndromet", antingen kommer brännaren iallafall gå igång onödigt tidigt eller allt för sent! Håhåjaja...Värmebaronen skulle kunna löst detta ganska enkelt, en bios med ordentlig hysterens *utan* den "förträffliga" varmvattenfunktionen :roll:

mvh
Abbe

mvh
Abbe
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag har en CTC1100- 93+ vikingbio, Jag har sk panntemperaturgivare (tillbehör) då ställer man pannans temp på max, sen finns det en ratt på brännaren, märkt temp, den ställer man på ca 60-62 grader. Sen känner brännaren av om det tappas mycket varmvatten ock slår till vid ca 70 grader, istället för 62 grader. Alltså det är brännaren som styr panntemperaturen. Fungerar kanon, så länge man inte kommer på att man ska duscha och den redan står på 62 grader och det är -20 grader ute, då får man vänta en stund. Nu funkar det bra efter finjustering, av brännaren,kör nu enbart på lågeffekt. Gångtid ca 18-20min, från 62-78 grader.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
viking
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 23:06

Inlägg av viking »

Hej.
Det är lika för mig som för VATSUG. Panntemperaturgivaren följer med då man köper lucksatsen till CTC 1100 och är nödvändig då man har värmeväxlare. Jag har ställt pannans tempinställning (oljebrännarstyrningen) på ca 77 grader. Det är när brännaren ska slå av.
När brännaren ska starta ställer man in på en liten justerratt i själva brännaren. Jag har ställt min på 60 grader. Funkar perfekt. Ett tips är att vända dig till värmebaronen med dina problem. Dom är mycket hjälpsamma.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

viking skrev:Ett tips är att vända dig till värmebaronen med dina problem. Dom är mycket hjälpsamma.
Värmebaronen generös :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Abbe skrev: Värmebaronen skulle kunna löst detta ganska enkelt, en bios med ordentlig hysterens *utan* den "förträffliga" varmvattenfunktionen :roll:

mvh
Abbe
Ja det skulle va toppen om dom kunna löst det. Sätt in en lite bit elektronik som man kan välja vilka grader man vill starta och sluta. Så hade dom fått mer nöja kunder eller hur?
Fråga är varför gör dom inte det, kan vara en fråga kostnader att det blir för dyrare?

Kanske kan lösa om alla flera ägarna som har vikingbio (även de som fundera köpa den) kan maila till dom vad vi önskamål att vikingbio skall finna med som start/stopp inbyggd. Säkert att Värmebaronen vill veta vad kunder tycker eller vilja ha sådan. Vem vet? :roll:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

viking skrev:Hej.
Det är lika för mig som för VATSUG. Panntemperaturgivaren följer med då man köper lucksatsen till CTC 1100 och är nödvändig då man har värmeväxlare. Jag har ställt pannans tempinställning (oljebrännarstyrningen) på ca 77 grader. Det är när brännaren ska slå av.
När brännaren ska starta ställer man in på en liten justerratt i själva brännaren. Jag har ställt min på 60 grader. Funkar perfekt. Ett tips är att vända dig till värmebaronen med dina problem. Dom är mycket hjälpsamma.
Enligt dig så kan man ju då ställa precis vid vilken temperatur brännaren ska starta (brännarens tempgivare) och när den ska ska stanna (pannans tempgivare)? Då kan man ju ställa hysteresen på t.ex 60-80. Eller?

Har jag förstått det rätt? Det är väl att föredra framför tidsfördröjning, eftersom att vid olika tider på året (varmare å kallare i pannrummet) lär väl panntempen sjunka olika mycket på 30 minuter?
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Faktiskt så kommer Värmebaronen skicka en ny givare *och* en ny krets utan "2C-på-20sek" funktionen! Vilken service! Jag återkommer när detta är installerat...kanske har jag haft otur med trasiga komponenter?

mvh
Abbe
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Har fått besked från Värmebaronen att det finns en givare som tillbehör till deras brännare men 16 graders diff mellan till- och frånslag.
Då är det väl bara att byta ut "gamla oljebrännargivaren" som har en diff på bara 5-6 grader(?)

Kostnad ca. 450:- + moms o frakt
"Köps via installatör" :wink:
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Jag har nu bytt givare i alla fall...och det hjälpte inte. Dessutom så slår brännaren till vid ca 70 och av vid ca 80...gissar att shuntautomatiken kyler av den eller så slår "varmvattenfunktionen" till när shunten öppnar? Det ska bli spännande med en ny Bios!

mvh
Abbe
Skriv svar