Vad betyder alla värden som man kan ändra.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Vad betyder alla värden som man kan ändra.

Inlägg av christer »

Jag tänker närmast på vad som händer om man ändrar
o vad dom betyder.
K-värde Täljare:
K-värde Nämnare:
PulskvotMin:
PulskvotMax:
Ti.Integrator:
Dom tre sista är jag informerad om.
Fyll gärna ut med dom andra parametrarna som finns att
ändra för det skadar inte att alla vet vad dom betyder.
Så kan vi sammanställa allihopa sen.

mvh christer
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Då får du informera mig vad Ti.Integrator är och vad som händer om man ändrar det värdet :D
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Snillet har en förklaring"citat"

Integratorvärdet styr ju återkopplingen på värmekorrigeringen, så det är svårt att VETA hur mycket återkoppling man behöver utan groteska beräkningar på pannans utformning, temperaturer, dragförhållanden etc....

Så trial&error är en vettig variant för hemmabruk .

Man får testa å se om man behöver mer eller mindre återkoppling helt enkelt. Det blir inga DRASTISKA ändringar när man rör sig 5 till 10 +/- på detta värde utan man kan lugnt prova sig fram.

Jag får mindre svängning nedåt i skalan.

mvh christer
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag kan ju inte säga att jag vet det heller

k-värde nämnare / täljare tror jag betyder följande

K-värde = korrigerings värde..

täljare är då när tempen är på väg upp
och
nämnare när den är på väg ned.

Någon som har ett bättre tips?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Hakke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 01:12
Ort: Linköping

Inlägg av Hakke »

Jag fick min Biona förra veckan och fick mina farhagor bekräftade att jag hade för dassigt drag för att det skulle funka optimalt.
Rökgasfläkten kom idag men den kommer säkert inte på plats än på några dagar.
Det funkar bra när förbränningen väl kommit igång men i slutet av uppstarten när den sätter igång med varmluften för att "höjja intensiteten på glöden" innan det blivit någon fart på draget går röken (och ibland även lågorna) fel väg och upp i fallröret.
Det där känns som ett himla onödigt moment som man skulle vilja stänga av. Ska det vara parametern Period? Den står på 6 men jag hinner säkert räkna till 12 innan reamotorn lägger av. Det är punkt 8B i manualen i alla fall.

Sen när jag fått dit rökgasfläkten antar jag att man egentligen bara vill ha den igång när det behövs. Går det att t.ex. styra den till matningen eller ska man sätta den på timer eller ska man vara nöjd med att den går hela tiden när brännaren går?
BioSolpanna med Bionabrännare och 10 kvm SchuchoSol. Dovre 2200 spisinsats och Saab BioPower
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Jag fick denna bild av Snillet, tack för det, där syns det tydligt var man kan koppla in rökgasfläkten. Då går den när brännaren går och man kan stänga av den med PelConfig om man vill.
Bild
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Digitalkamera e bra till mycket :D .

Iaf...

K värde täljare/nämnare är precis det det är i matematiken.

Du ställer hur mycket det skall korrigeras med de talen, och med integrator ställer du hur snabbt korrigeringen skall ske.

"enkelt" förklarat.....

Testa själva så ser ni, bästa rådet jag kan ge. Inget brinner upp om man ändrar lite försiktigt och observerar loggen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
maanma
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 27 jul, 2006 09:28

Re: Vad betyder alla värden som man kan ändra.

Inlägg av maanma »

christer skrev: PulskvotMin:
PulskvotMax:
Ti.Integrator:
Jag tycker att PulskvotMin är det samma så Min matning i lcd panel och Pulskvotmax är Max matning.

Ti.Integrator värde menar hur mycket temperaturen kan variera. T.ex 67 i lägre grad än 50. Jag har testad många gånger och tycker att det beror ingenting. Pellets konsumen går alltid på samma rad. Men på höga toppar på matning kan svårigheter för ljusvakten.

Jag tror att Ti.Integrator hat några andra mäning tillsammans med K-värde täljare och -nämnare och start temperaturen om huvudbrännings programmet och önskad temperaturen. För mera ta reda på PI och PID reglare.
Jämä Junior 121 -82 (150 l) + Biona #1023 + Oilon Junior -93 + 300 l el-panna + 6m2 solvärme, 110m2, brädhus år 1948 (energiklass E), 9 m pipan med KW i Åbo.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Ti integrator är hur långt tillbaka i drift programmet tittar för att kompensera.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar