Lamdan?

Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Lite länkar.

http://hem.passagen.se/tigra/multecm.htm
http://www.m.kth.se/m99_jar/Lambda/vad.htm
http://www.bosch.se/content/language1/html/2555.htm

Från bosch länken:
Swedish Bioburner i Åmål använder en lambdasond från Bosch för att optimera förbränningen i sina brännare.
Här står det lite om Bosch sensor. Den borde ju kunna funka. Dessutom står det att Lambdan representar överskottsluftfaktorn.
http://www.bosch.se/content/language1/d ... ill_60.pdf

Tycker mig oxå kunna läsa att den ger 800-900 mV vid underskott. medan den faller fort till runt 30mV vid labda 1.2. I en av graferna kan man utläsa att Lambda 1.6-2.0 representerar en syrehalt på 7.5-10% Och att volttalet då ligger i intervallet ~ 10mV => ~5mV.

Det borde väl gå att mäta ganska bra, tex med en multimeter.

Min fråga är dock. vilka värden får man om man har underskott av luft i en pelletseldning. Borde man inte få MIN(O2) då, vilket oxå borde vara samma värde som för optimal förbränning?. Iofs kanske bara att öka tills mV sjunker och sen skruva tillbaks.

Ändrat: Kollade. Tydligen ett nypris för Bosch LSM11 på över 3000:-
Senast redigerad av Eric Hjalmarsson den sön 29 jan, 2006 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

apersson850 skrev:

Då blev det så enkelt att det är ju nästan inget skoj alls. :cry:
Kanske dags för en liten men goa gruppgkram på dej apersson850 :lol: :lol: :lol: om du bidde så lessen..
men varför inte ta dom värdena som blir o spinna vidare på en styr o reglerbit så kan vi mindre begåvade läshuvven sitta o tindra me ögona o ruska på huvve medans ni spekulerar :? :) :)
Så kanske vi alla för en billig peng kan få ihop någe funktionellt.
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Eric Hjalmarsson skrev: Tycker mig oxå kunna läsa att den ger 800-900 mV vid underskott. medan den faller fort till runt 30mV vid labda 1.2. I en av graferna kan man utläsa att Lambda 1.6-2.0 representerar en syrehalt på 7.5-10% Och att volttalet då ligger i intervallet ~ 10mV => ~5mV.

Det borde väl gå att mäta ganska bra, tex med en multimeter.

Min fråga är dock. vilka värden får man om man har underskott av luft i en pelletseldning. Borde man inte få MIN(O2) då, vilket oxå borde vara samma värde som för optimal förbränning?. Iofs kanske bara att öka tills mV sjunker och sen skruva tillbaks.
Graferna du refererade till var väl för propane gas(bensin kanske?)? jag såg den oxå samt attjag mätt upp ett värde på 34mv alltså lamda 1.2 enl propangrafen, har även provat på att strypa luftflödet till lamda 1.4 dvs 14-17mv men kan säga att min brännare går inte bra på det värdet.
eller är det ngn annan graf du menade? :?:

labbade lite igår och till min fasa uptäckte jag att rökgastempen HAR inverkan på mina värden, vet inte om det har att göra med sj lamdasonden(värmningen) då värdena gick amock med gämna mellanrum. ju närmare 100 grader i rökgaser desto mera fladder.
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det står att sensorn (nu läste jag databladet från Bosch, alltså) måste upp i minst 350ºC för att fungera ordentligt. Om inte avgaserna är varma nog, måste sensorn värmas.

Jag har ingen pelletsbrännare att laborera med. Det är lite synd att signalen är så svag som den är, för det gör det lite dyrare att hantera, i och med att den blir känsligare för störningar från vad som nu ev. kan finnas i en pelletsbrännare.

Billigast är nog att styra det med en liten PLC, med tanke på de små serier det är frågan om, och att det ska vara anpassat för att vara enkelt och robust. Men sen är det förmodligen olika vad man kan koppla in sig på i en brännare, för att styra den. Det gör ju att det blir svårt/omöjligt att hitta en lösning som passar överallt.

Just nu håller jag på att fixa en shuntstyrning till mig själv, mest för att jag tyckte det var onödigt att köpa en, när jag ändå hade skrot liggande hemma, som skulle gå att bygga en av. Blir väl klart lagom tills det inte behövs någon värme denna säsong... :roll:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
tg
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:27

Inlägg av tg »

går det med vilken brebands lambda sond som helst med fyra kablar

om man vill koppla in den till plc:n på ecotec a4?
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

F Ö så använder jag mej av en smalbandare med förvärmning,, vet dock inte hur den funkar men verkar vara ngn form av bimetallfjäder :?: som går av och ann
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

notti, kan du lägga ut kopplingsschema och materialspec. här?

Jag kan tyvärr inte konstruera sånt här själv men med ett schema skulle jag nog fixa det :)

Lite bilder på ditt bygge också kanske?
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

apersson850 skrev:Jaha, du vill inte ha en styrning av förbränningen då, utan bara en mätning av den förbränning du faktiskt har! :o Dessutom har du tänkt släpa hem Nisse Hult med sina mätinstrumet för 2000 kronor en gång (möjligen), ställa in brännaren så att hans instrument säger fina fisken, kolla vad ditt hemfix visar och i fortsättningen hålla koll på om du behöver justera något manuellt, för att få tillbaka rätt antal lysdioder i din stapel.

Det är så du menar, antar jag? :?:

Här gick (eller satt, snarare) jag och trodde att ni/du var ute efter att sno ihop en automatisk mojäng, som via mer eller mindre intelligent regleralgoritm såg till att förbränningen gick så bra som möjligt, oavsett fukthalt på pellets och luft, draget i skorstenen, svärmors trivselvikt och vad som för övrigt kan tänkas påverka rökgaserna. :wink:

Då blev det så enkelt att det är ju nästan inget skoj alls. :cry:
Inga problem med Nisse Hult för min del .. www.pellestsbilen.se är en fd arbetskamrat :lol: ..men jag vet att andra får betala för Nisse Hult och det jag håller på med är bara kul ..men visst här framöver när man kommit på hur man läser av prollen på en PX20 så är det fullt möjligt att kunna skriva några strängar på koden :wink: ..men vi är inte där än ..måste först se vad lambdan gör och för min del så är jag en praktiker så jag har väldigt lite till övers med teori och mattematik :lol: ..finns så många saker i världen som funkar kanon fast teorin säger att det inte kan funka :lol: ...men hur som så tog jag mig tid här ikväll och kollade lite igen ..lambdan uppvärmd 8minute visade 0.58mv i fria luften ..i pannan under full drift utan ytre inverkan visade den 0.98-104mv ..öppnade övre luckan till pannan 0.72mv ..stände luckan och ett par sekunder senare var det ca: 100mv igen ..tog en datakabel och matade brännaren med extra pellets och snabbt upp i 130mv ..så visst får man mätbara värden fråm lambdan
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

gurra skrev:notti, kan du lägga ut kopplingsschema och materialspec. här?

Jag kan tyvärr inte konstruera sånt här själv men med ett schema skulle jag nog fixa det :)

Lite bilder på ditt bygge också kanske?
Här finns det jag kikat på http://www.drivewerks.com/tech/mult_air ... onitor.htm ..och om det inte funkar till pellets så kan jag alltid köra den på bilar :wink: ..jag köpte mina prylar här http://www.sl-elektronik.d.se/perl/index.cgi ..och lödde fast dom på hålad expriment platta ..tipps löd inte direkt på IC benen köp IC socklar som du löder dit och sedan är det bara att trycka i IC´na ..och absolut nödvändigt att ha kylare till 7805 (5v spänningsregulator) för den blir för varm ..jag har både kylare 35x35x10mm och fläkt på den
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Micklos skrev:
Eric Hjalmarsson skrev:
Graferna du refererade till var väl för propane gas(bensin kanske?)? jag såg den oxå samt attjag mätt upp ett värde på 34mv alltså lamda 1.2 enl propangrafen, har även provat på att strypa luftflödet till lamda 1.4 dvs 14-17mv men kan säga att min brännare går inte bra på det värdet.
eller är det ngn annan graf du menade? :?:
Nä, det var den grafen med propangas.
Som om jag kommer ihåg min kemi inte är bensin. (Som inte helt oväntat är Oktan och Nonan? har för mig att det är det 9:e kolvätet i den serien iaf :)). Är inte propan en gas, som tillsammans med butan utgör innehållet i "hushållsgas". Här finns utrymme för rättning av ovanstående :D.

Jag tänker mig att eftersom sonden mäter syrehalten så spelar det ingen roll vad man förbränner. Men det kan vara fel det med.

Märk att dessa värden bara gäller för Bosch LSM11 lambda. Så jag misstänker att även om en annan sond ger samma värden runt Lambda 1 så kanske flankerna på "kurvan" ser helt annorlunda ut.

Ang. värmen. Kan man inte montera lambdan i konvektionsdelen på panna. dvs närmare själva förbränningsprocessen. Man får varmare temperatur och mindre påverka från dragluckan.?

/Eric
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Konstruktionen som Notti hittade verkar ju rimlig, tycker jag. Logaritmiskt drivsteg bör ju hyfsa till signalen från sonden, så att signalen blir lättare att se på.

Praktiska experiment är bra, men livet har lärt mig att det är effektivare (och alltså billigare) att tänka/räkna lite först. Annars vet man inte vilka experiment man ska göra.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Nottis länk till Pelletsbilen råkade få ett s för mycket. Himla bra länk, om man vill veta vad reservdelar och tillbehör till KMP kostar!

http://www.pelletsbilen.se
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

apersson850 skrev:Jaha, du vill inte ha en styrning av förbränningen då, utan bara en mätning av den förbränning du faktiskt har! :o Dessutom har du tänkt släpa hem Nisse Hult med sina mätinstrumet för 2000 kronor en gång (möjligen), ställa in brännaren så att hans instrument säger fina fisken, kolla vad ditt hemfix visar och i fortsättningen hålla koll på om du behöver justera något manuellt, för att få tillbaka rätt antal lysdioder i din stapel.

Det är så du menar, antar jag? :?:
Det här låter som ljuv musik i mina öron!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Ja jag gjorde lite äggspriment i helgen.
Fick också bara 30mV och trodde då att jag bara hade trasiga sonder.
Så mycket luftöverskott trodde jag inte på.
Men i lördags kom herrarna och mätte ordentligt (ingick i installationen).
Och jo tusan, lambda var på 2,7.
Rögastemp 127
Men jag glömde ta med värdena men jag minns att verkningsgraden låg på 90%
Jag kan ju återkomma med resten av värdena om någon vill veta.
Men jag kan säga att min mätning låg relativt stilla då jag mätte och jag bar in ett bilbatteri för strömmen till uppvärmningen.
Och mätningen skedde i samma hål som jag satte sonden i.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Var det bra, då, att ha ett så högt lambdavärde?
För om det är det känns det som att en skruv, lämpligen gängad med M18, så att den passar i hålet, skulle göra samma nytta som sonden. En smalbandig ändrar sig ju knappt alls i den regionen.

Liten derivata, om ni minns...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar