Lamdan?

Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

notti skrev:Är det någon som kan det här språket som finns på den här sidan http://matmin.kevius.com/derivata.html ....inte jag i alla fall :lol:
Haha. inte jag iaf. Och jag tror jag lyckats skrapa ihop minst 20 högskolepoäng matte. Det är ännu ett bevis på att lärande utan att kunna se tillämpning är meningslös. mn tar inte tills sig ngt och det man lär sig glömmer man.

Men kort sagt. om man tar en kurva i en graf tex X^2 (X upphöjt tll 2) dvs. y värdet i grafen är lika med x^2. I punkten X=1 s¨är Y =1, För X=2 => Y=4.
Vi tar rvå X värden, 1 och 2. och dess respektive y värden (= 1 och 4). om vi tar (X2 - X1 / Y2 - Y1) = (1 / 4) = 0.25, så representerar det lutningen på linjen mellan dessa två punkter.
Vid derivering är man intresserad av värde då Skillnaden mellan X värdena närmar sig noll (delta X går mot 0). Det värdet kallas derivatat.

Man kan räkna ut detta värde rent matematiskt. och derivatan för funktionen X^2 = 2X. så i punkten X = 1 så är derivatan = 2.


kanske Lambda 1 representerar en derivata med värde 0 i en viss funktion för mängden syre efter förbränning.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel :)

/Eric
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

hmm man kanske blir mattegeni på kuppen.
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

näää grabbar ..jag tror jag kör detta labbande med lamda utan dessa matematiska termer ..jag är inte laggd åt detta håll att klura på siffror och tecken ..igår satt jag ihop min elekronik som ersätter multimetern ..den har 20 lysdioder och den ser ut att funka ..provade att skicka in spänning variabel 0.5 volt till 1.2 volt och lysdiodstapeln reagerade som det var tänkt ..nu har jag tänkt att kalibrera den mot en riktig och ställa lysdiodstapeln så att mittersta lysdioden lyser vid optimal ..måste ner i garaget och svetsa en adapter till rökröret så att jag får en tät anslutning till lamdan ..
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu får jag väl säga mitt i denna snack.

Min bakgrund är att jag är elektronikingenjör och jag har utvecklad styrningen till Janfire NH ända från kravbeskrivning, via schema, kretskort till programvaran. Jag kanske inte har så mycket PRAKTISK erfarenhet av pelletsbrännare osv men styrningen kan jag! ;-)

Lambdasonden mätar resultaten av en förbränning vid att mäta halten av O² i "avgasen" och är optimerat till att ge störst andring vid lambda=1 som anger effektivaste förbränningen.

Dens kurva är en höggradig olinjär funktion, ungefär som en 90º böj med rundat hörn och just i rundningen vid hörnet ligger lambda=1.

Jag har planerat att börja med lambda-sond jag med men för tillfället har jag rikligt att göra med den modulerade driften jag ha uppnådd på min Janfire NH testanläggning, när den är spikad ska jag koppla in lambda'n och regulera efter ett visst värde som får testat fram senare.

I början vill jag med största säkerhet utgå ifrån att ha en bra förbränning och sedan kolla vilket värde jag får på lambdan och då göra en reglering efter detta, sedan vill jag kunna ställa lambda-målvärdet som i alla fall kommer att hamna mycket nära 1 hur som helst, då får jag bäst förbränning iaf.
Senast redigerad av Icecap den lör 28 jan, 2006 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Typiskt, så fort man tror man begriper någe om kurvor o nipponpippon så märker man att man e tillbaka på interligens nivå 1 (ruta1) :shock: ska vi hållas oss till vilka mv som är dom bästa mv för en pelletsbrännare :?:
Så enkelt som möjligt bara :wink:
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nja....just för att lambdasonden är så "knasig" med kurvan betyder det att lite å ena sidan ger mindre skillnad mot "idealet", lite å andra sidan ger ett värde som är rakt åt fanders.

Teorin säger att den ska ge 0,5V men då måste man vara helt säker på att den mäter "rätt", alltså inget tjyvluft eller så och det kan bli svårt, även om man har en bra brännare är jag mycket säker på att inte precis all luft som blåsas in kommer i kontakt med förbränningen, detta medförer att det automatisk kommer att finnas en viss andel "oanvänd" luft i den avgas som går till skorstenen och därmed blir det FEL om man justerar till lambda=1!

Alltså måste man sikta på ett magert värde och där kan jag inte hjälpa till med värden....än.

Edit: lösninger ser jag alltså som sådan: trimma förbränningen till den kör riktigt bra och kolla sedan värdet. Trimma sedan efter det värde och saken bör vara biff.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Icecap skrev: Teorin säger att den ska ge 0,5V men då måste man vara helt säker på att den mäter "rätt", alltså inget tjyvluft eller så och det kan bli svårt, även om man har en bra brännare är jag mycket säker på att inte precis all luft som blåsas in kommer i kontakt med förbränningen, detta medförer att det automatisk kommer att finnas en viss andel "oanvänd" luft i den avgas som går till skorstenen och därmed blir det FEL om man justerar till lambda=1!

Edit: lösninger ser jag alltså som sådan: trimma förbränningen till den kör riktigt bra och kolla sedan värdet. Trimma sedan efter det värde och saken bör vara biff.
Just därför bör man se till att ALLA luckor o dörrar har bra lister på pannan samt i mitt fall även hålen för spjällpinnarna blir så "täta" som möjligt :shock: :wink: :D
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jo jag var ner i garaget i morse och svetsade ihop en tät adapter för att köra in lamdan i rökröret ..för 5 minuter sedan var jag ner och testade och visst verkar den funka ..innan start när lamdan var varm typ 10 minuter så visade mitt bygge 5 st tända lysdioder och sedan under uppstart föll den ner på 2 lysande och sedan under drift lyste 7 dioder ..men just nu vet jag inte hur kalibreringen är och strunt samma jag är nöjd för tillfället bara jag får olika värden under start och drift ..jag ska prova mer bara jag får tid över (måste vara social ) ..jag ska prova att köra några svängar till så jag får några referenser och sedan ska jag prova att handmata lite extra under drift och då borde det bli fler lysande dioder
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

TJOHOO hej igen ngn som vet var man kan få ta i en vettig elektromagnet?? till billigt/rimligt pris tänkte ha den till motdragsluckan under eldning, var upp och kollade skorstenen idag hmmm fuktigt var det längst upp :shock: :shock:
Har motsatt problem mot många andra jag får inte UPP tempen på rökgaserna o samtidigt ha en rimlig ekonomi, Luckan sparar ju pellets när brännarn står still, då blire ju inge tjyvdrag genom pannan :lol: :lol: o jag har ingen aaaning om jag har luckan rätt ställd?!!!!
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ursäkta att jag råkade skriva "derivata" utan att tänka på att alla inte är insatta i det ämnet.

Det är alltså mycket riktigt lutningen på kurvan som avses. Med en stor derivata innebär det att utsignalen ändrar sig mycket även när det mätta värdet bara ändra sig lite grand.

Carpelux, såvitt jag har förstått har du missuppfattat utseendet på kurvan. Det verkar inte vara så att lambdasonden har en topp vid lambda = 1. Istället ligger värdet (nästan) konstant högt när lambda < 1. När man kommer väldigt nära lambda =1 (inte vet jag, kanske vid lambda = 0,98 eller nåt), ändrar sig värdet ut från lambdasonden raskt till att bli lågt vid lambda = 1,02 (eller nåt). Sedan ligger det (nästan) konstant lågt när lambda ökar mot större värden.

Man kan alltså inte ligga och mäta efter att hålla sig på toppen. Istället får man försöka hålla sig kvar där det är brantast. Det är ju inte lätt, vilket väl är anledningen till att bilmotorerna tydligen skuttar fram och tillbaka över lambda = 1, så att medelvärdet blir bra.

En sån reglering kräver ju att processen är snabb, annars fastnar man alltför länge på ena sidan. En timme med fet blanding, nästa med mager.
Hur snabbt kan man reglera en pelletsbrännare? Jag har aldrig plockat isär någon, så jag har inte sett hur de ser ut inuti. Men fastbränslebrännare brukar ju ha svårt att reglera bränslet snabbt, så det är väl luften man kan maninpulera med, antar jag. Eller? Finns det något motoriserat spjäll eller så, som man kan mixtra med? Varvtalet på fläkten? Eller är det bara mängden inmatad bränsle som går att variera?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Tänkte också experimentera med en lambda. Ni som provat lite kanske kan hjälpa mig med var jag lämpligen placerar den.

Det finns en bild på http://www.freewebs.com/jerjo2/bilder.htm


De platser där jag enkelt kan placera den är ju i någon av de löstagbara luckorna, antingen den nedre eller övre. Detta beroende på att jag misstänker att jag behöver svetsa dit en muff - för man har väl inte sådan tur att den passar i gängan för rökgastemometern??

Är någon av dessa placeringar OK? Är det bättre ju närmare pannan placeringen blir?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Jag kan variera båda delarna på brännarn,
Pratade me han som salufört just minn brännare nu ikväll, jag o kör förmodligen på max på matning pellets till det rör jag har :shock: , så det får bli till att mixtra lite med luften :lol: :lol:

Edit servern hittades inte på länken du gav jerjo :? hittar inte min egen heller för den delen då den ligger på samma :cry: :cry:
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Gängan på Lambdasonder lär vara M18x1,5.
Gängan på min rökgastermometer är R3/8"
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

apersson850 skrev:Ursäkta att jag råkade skriva "derivata" utan att tänka på att alla inte är insatta i det ämnet.

Det är alltså mycket riktigt lutningen på kurvan som avses. Med en stor derivata innebär det att utsignalen ändrar sig mycket även när det mätta värdet bara ändra sig lite grand.

Carpelux, såvitt jag har förstått har du missuppfattat utseendet på kurvan. Det verkar inte vara så att lambdasonden har en topp vid lambda = 1. Istället ligger värdet (nästan) konstant högt när lambda < 1. När man kommer väldigt nära lambda =1 (inte vet jag, kanske vid lambda = 0,98 eller nåt), ändrar sig värdet ut från lambdasonden raskt till att bli lågt vid lambda = 1,02 (eller nåt). Sedan ligger det (nästan) konstant lågt när lambda ökar mot större värden.

Man kan alltså inte ligga och mäta efter att hålla sig på toppen. Istället får man försöka hålla sig kvar där det är brantast. Det är ju inte lätt, vilket väl är anledningen till att bilmotorerna tydligen skuttar fram och tillbaka över lambda = 1, så att medelvärdet blir bra.

En sån reglering kräver ju att processen är snabb, annars fastnar man alltför länge på ena sidan. En timme med fet blanding, nästa med mager.
Hur snabbt kan man reglera en pelletsbrännare? Jag har aldrig plockat isär någon, så jag har inte sett hur de ser ut inuti. Men fastbränslebrännare brukar ju ha svårt att reglera bränslet snabbt, så det är väl luften man kan maninpulera med, antar jag. Eller? Finns det något motoriserat spjäll eller så, som man kan mixtra med? Varvtalet på fläkten? Eller är det bara mängden inmatad bränsle som går att variera?
Vet inte men jag får för mig att vi pratar om olika ändamål med våra lambda idér ..jag har ingen avsikt att styra brännaren med lambdan ..jag har bara avsikt att kunna kolla rökgaser på ett någorlunda billigt sätt ..du vet ju att en nisse som kommer hem och kollar rökgaserna kostar 1000-2000kr :shock: och det kan man ju inte kosta på typ 2 gånger per år ..ja man fyller ju bulken typ 2 gånger /år och varje gång man får ny pellets så är den inte lika som förra gången ..ja i och för sig är det inga stora förändringar men än då ..och om man köper en rökgasmätare själv är tyvärr på tok för dyrt ..typ 5000-6000kr och vad jag förstått så är inte den heller så värst hävlig :shock: ..men om man kan sätta ihop något som typ kostar 500-1000 inkl beg lambda så är det ju överkommligt ..jag ser ju med min lysdiod stapel med 20 dioder att den rör sig vartefter man gör förändringar typ ökad brännsle och även minskad ..samt på samma sätt reagerar den på fläkten varv upp och ner :wink: ..sedan är det väl bara att kalibrera efter riktiga värden om man nu tycker att det är nödvändigt :wink: :D
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jaha, du vill inte ha en styrning av förbränningen då, utan bara en mätning av den förbränning du faktiskt har! :o Dessutom har du tänkt släpa hem Nisse Hult med sina mätinstrumet för 2000 kronor en gång (möjligen), ställa in brännaren så att hans instrument säger fina fisken, kolla vad ditt hemfix visar och i fortsättningen hålla koll på om du behöver justera något manuellt, för att få tillbaka rätt antal lysdioder i din stapel.

Det är så du menar, antar jag? :?:

Här gick (eller satt, snarare) jag och trodde att ni/du var ute efter att sno ihop en automatisk mojäng, som via mer eller mindre intelligent regleralgoritm såg till att förbränningen gick så bra som möjligt, oavsett fukthalt på pellets och luft, draget i skorstenen, svärmors trivselvikt och vad som för övrigt kan tänkas påverka rökgaserna. :wink:

Då blev det så enkelt att det är ju nästan inget skoj alls. :cry:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar