Lamdan?

Skriv svar
Knutknop
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 aug, 2005 16:04
Ort: Kalmar

Inlägg av Knutknop »

Dubbelpost! :-(
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Micklos skrev:Allan
Jag får tuppjuck rentav när någon säger att det ENDA sättet finns redan,lr att ngt e omöjligt för att ngn annan har sagt osv osv
Lessen Allan men en utvecklad version får du på mail om du vill för det blir ganska offtopic

Märker en viss resistans mot lamda ide´n

Tarnbrant:
Du har nog ganska rätt.

Jag har skrivit det förr o skriver det igen HAR MAN bränsle/luft blandningen + koll på rökgastempen då tror iaf jag att man är inom sin egen komungräns med dom andra värdena
och slipper KÖPA tjänsten rökgasanalys för 1500 spänn, när man byter leverantör, får sämre kvalla på pellen. dvs 1500 spänn som ska tjänas igen på bättre driftsekonomi.....

edit:rökgaserna till rökgastemp.
MVH Micklos
Skicka gärna ett PM, Micklos! Har efterhand förstått att du fått för dig att jag har något emot ditt experimenterande med lambdasonder. Jag kan försäkra dig att så inte är fallet. Jag tycker det är alldeles utmärkt att någon (några) sysslar med den här typen av experiment. I bästa fall kan det ju komma många till godo. Dessutom är det ju himla intressant! Många kommer att lära sig en hel del om lambdasondstyrning på kuppen.
Mitt bidrag för dagen är denna länk, som jag hittade bland Favoriter på min jobbdator. Visste att jag läst något om lambdasonder och eldning. Det är ju en rätt stor panna förstås, 400 kW! Jag fattar inte mycket av det.

http://rapporter.varmeforsk.se/publish/ ... ml?id=4403

På tisdag kväll kommer min pelletsleverantör för att göra min första rökgasanalys, efter 5 års eldande! Ska bli spännande, och inte är det dyrt heller, han tar 300 kronor för det.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Bensin=lättflycktigt=snabb process :!: :!:
pellets=inte lättflycktigt=trög process :!: :!:

Lamdan pikar på lamda 1(stämmer detta?) :?

Bilmotor=många givare många rörliga delar :o :o
pelletsbrännare=skruv o fläkt :lol: :lol:

Kan inte tänka mej att det är svårt att ställa lamda 1 på en pellets brännare.(om man nu ska ha lamda 1=0.5v)

Kan för övrigt säga att jag upplever mer pelletsåtgång med 0.5v mot 0.34v..

och till sisst mina värden "fladdrar" inte dom är relativt stabila.+-0.04mv

Kan medge att jag nog oxå varit inne på och förblindad av 14/1 värdet men har nu släppt den tesen helt och hållet, då den inte är relevant :wink: :wink:

Allan sånt vill vi se mer av klart läsvärt!!!!!

Mvh Micklos
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Den lambdasond jag hittade data på hade inte något toppvärde vid lambda = 1. Den gick snabbt från 0,9 V till 0,1 V när man passerade lambda = 1.

Lambda < 1 motsvarar fet blandning. Då fick man 0,9 V.
Vid lambda > 1 0,1 V.
Alltså ingen topp vid lambda =1, vilket var vad jag tror du avsåg med frågon om den "pikar" vid lambda = 1.

Lägre spänning ska alltså motsvara en magrare bränsleblandning, vilket ju då borde innebära en mindre pelletsåtgång, åtminstone per tidsenhet. Ger det ändå lika mycket energi är det ju perfekt. Blir ju "lean burn" av det hela då.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

apersson850 skrev: Lägre spänning ska alltså motsvara en magrare bränsleblandning, vilket ju då borde innebära en mindre pelletsåtgång, åtminstone per tidsenhet. Ger det ändå lika mycket energi är det ju perfekt. Blir ju "lean burn" av det hela då.

Huvve på spiken där :wink: :wink:
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Micklos skrev:
apersson850 skrev: Lägre spänning ska alltså motsvara en magrare bränsleblandning, vilket ju då borde innebära en mindre pelletsåtgång, åtminstone per tidsenhet. Ger det ändå lika mycket energi är det ju perfekt. Blir ju "lean burn" av det hela då.
Huvve på spiken där :wink: :wink:

Tjohej. Men lambda ett på en Billambda är väl inte det vi eftersträvar. Lambda 1 har ju ett eget (volt) värde för en pelletsbrännare. Eller har jag helt missförstått detta?.

Lambda 1(Bensin) = ~0.9v = Syrehalt < 1%
Lambda 1(Pellets) = ~x.xv = Syrehalt ~ 7 %.

Förvirrad...
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Eric Hjalmarsson skrev:
Micklos skrev:
apersson850 skrev: Lägre spänning ska alltså motsvara en magrare bränsleblandning, vilket ju då borde innebära en mindre pelletsåtgång, åtminstone per tidsenhet. Ger det ändå lika mycket energi är det ju perfekt. Blir ju "lean burn" av det hela då.
Huvve på spiken där :wink: :wink:

Tjohej. Men lambda ett på en Billambda är väl inte det vi eftersträvar. Lambda 1 har ju ett eget (volt) värde för en pelletsbrännare. Eller har jag helt missförstått detta?.

Lambda 1(Bensin) = ~0.9v = Syrehalt < 1%
Lambda 1(Pellets) = ~x.xv = Syrehalt ~ 7 %.

Förvirrad...
Nej du har rätt.
Micklos har jag haft lite PM och jag har sett ett diagram.
Tror Micklos var nog rätt nära när han gissade en siffra.
Jag tror jag gissade 1,2 i lambda men han gissade ett högre vilket jag nu tror är mer rätt.
Kanske 0,8 V och kanske mer är mer rätt.

Nä testa måste man för annars får man ju inget veta.
Jag har lite planer för kvällen bara jag kan hitta min smalbandsond.
I värsta fall så får jag väl slakta bilen då.
Och jag har nog tänkt var jag skall placera den och utan att förstöra alltför mycket.
Tänkte mäta innan injustering av min brännare sker och dom skall komma i morgon. Vore kul att mäta innan och efter.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Kan någon språk kunnig förklara ordet DERIVATA för en icke så språk begåvad hjärna? på svenska o inte latin :!:

Erik om jag ger brännarn mindre luft så sjunker millivolten, ger jag mera luft så ökar millivolten.

Tror att jag i fortsättningen enbart kommer nämna V och MV då man kanske blir lite förvirrad av lamda 1.

MVH
Micke
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Bearz

OM jag ger brännarn mer luft än 0.5 så slocknar den, troor bara troor att vi som sysslat lite med bilar åker på en liiiten tankevurpa här men men.
Det ska bli kul o se vilka värden som "poppar" upp nu när ni andra börjar mäta.
Själv ska jag ner o täta två tänkbara tjyvdrag i panna :evil: :evil:

Lite nya bilder på underverket
http://www.freewebs.com/micklos/pannrummet.htm
Senast redigerad av Micklos den fre 27 jan, 2006 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Jag har med intresse läst om era experiment med lambdasonder.
Jag har en liten fundering, vet inte om den kan vara relevant för resultatet eller ej.

Om jag förstått det hela rätt så fungerar en smalbandslambda så att den har en kraftigt olinjär spänningskurva( typ en sinusvåg), som peakar vid lambda 1. Det motsvarar en bränsle/luftblandning på 1/14, vilket är det optimala för en bensinmotor.
På grund av den olinjära kurvan fungerar insprutningen så att den pendlar snabbt mellan fet och mager blandning, vilket ger ett genomsnittligt optimalt blandningsförhållande, dvs den pendlar runt lambda 1.

Det problem jag kan tänka mig när man använder dessa lambdasonder för att mäta förbränningen i en pelletspanna är att vi ej är intresserade av lambda 1.
Det innebär att vi ej mäter på peaken av kurvan, utan på en av flankerna. Om då olika givare har olika branta flanker kommer ej mätvärdet från en givare kunna flyttas över till en annan givare.

Det enda sättet att testa detta är nog att köra flera olika givare i samma panna, för att so om resultatet överenstämmer emellan dem.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Dubbelpost.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Micklos skrev:Kan någon språk kunnig förklara ordet DERIVATA för en icke så språk begåvad hjärna? på svenska o inte latin :!:

Erik om jag ger brännarn mindre luft så sjunker millivolten, ger jag mera luft så ökar millivolten.

Tror att jag i fortsättningen enbart kommer nämna V och MV då man kanske blir lite förvirrad av lamda 1.

MVH
Micke
från Susning.nu

Kod: Markera allt

Antag att f(t) anger en bils position vid en viss tidpunkt t. Då är derivatan f '(t) bilens hastighet vid samma tidpunkt t; med andra ord hur positionen förändras vid tidpunkten. Andraderivatan, f ' '(t) eller d²f/dt², anger bilens acceleration, dvs hur hastigheten förändras över tiden.
Mer om derivata
http://matmin.kevius.com/derivata.html

enkelt kan väl säga att derivatan visar lutningen i en kurva?

Oj va länge sen man läste matte.
Knutknop
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 aug, 2005 16:04
Ort: Kalmar

Inlägg av Knutknop »

Det kan nog stämma att en pelletspanna inte ska gå på lambda 1. Det vet jag alldeles för lite om. Men jag vet hur det funkar i en bilmotor. :roll:

Om man kommer för långt ifrån lambda 1 på en smalbandslambda så är däremot derivatan nära 0. (dvs ingen lutning alls. Horisontellt streck.)Detta medför att den blir mycket osäker för vad den mäter så det är inte bra det heller.

Jag försöker säga att man bör veta vad man mäter och vad man mäter med för att det ska bli bra. Hoppas ni lyckas! Detta är KUL!

/Knut

Edit: Klargjorde derivata=0.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Är det någon som kan det här språket som finns på den här sidan http://matmin.kevius.com/derivata.html ....inte jag i alla fall :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Vad har ni för spänning från lambdan när den är lös i vanlig luft
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar