Lamdan?

Skriv svar
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Tänk på att placera sonden där röken passerar i jämn ström, inte i nån avkrok, då får du tokiga värden.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Borde man inte kunna se på sotavlagringarna vart det är jämnt drag...
Ingen sot så skall man undvika den plattsen... ?? vad tror du?
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Eller så är det tvärs om, lite sot = bra drag? Vet faktiskt inte.

Jag satte min nära den ordinarie pluggen för testinstrument.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Kosmoz
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 18:47
Ort: Mariehamn

Inlägg av Kosmoz »

Det verkar intressant det där med Lambda.

Vad tror ni om en sådan här grej för 1700 kronor:
http://www.hqtec.se/pc-74-3-mtx-l.aspx

Som produktegenskaper skriver de bl.a.:
"Inbyggd Direct Digital Bredbandslambda teknik minskar kablage och förenklar installationen (Ingen LC-1 behövs) Sensorn ansluts direkt till Displayen.
Bredbandslambda sensorn är kompatibel med alla typer av bränsle (blyad, blyfritt, Diesel, Metanol, E85, etc.)
Kan visa AFR eller Lambda värde, du väljer själv vad som passar dig.
Möjlighet att kalibrera O2 sensorn för ökad noggrannhet.
Två 0-5 Volts fullt programmerbara linjära analoga utgångar för att ansluta mot motorstyrsystem och externa dataloggers.

Stor digital avläsning och programmerbar "Digital Analog Nål" ger funktionaliteten av en Analog mätare men med exakt precision som en digital display.
Datalogga med LogWorks på din dator.
Seriell IN-och UT-portar gör det möjligt att ansluta med andra Innovate produkter.


Kan det här vara det enklaste sättet att få Lamdba mätning till pannan? Behöver ingen dator för att läsa av värdena utan ser mätningen direkt på display. Vad säger ni som kan tekniken?
Jämä Nova -99 oljepanna med Viking Bio -08
Tunna som veckoförråd, bulkförråd
120 m2 + 80 m2 enplansvilla -65 i lättbetong
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Ja det var lite så jag tänkte oxo. Fast jag tänkte nog köpa den som kostar hundra pix till.. så kan man koppla datorn sen när man får lite mer tid...
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Kosmoz skrev:Det verkar intressant det där med Lambda.

Vad tror ni om en sådan här grej för 1700 kronor:
http://www.hqtec.se/pc-74-3-mtx-l.aspx
...
Vad säger ni som kan tekniken?
Det är samma sensor och teknik som i den jag listade. Det som skiljer är att det har en display påhängd. Det det hänger på är om displayen kan visa lambdavärdet korrekt i det område som gäller för pellets, dvs ca 1.4-2.0. Det området är utanför arbetsområdet för en motor i princip så det är inte säkert displayen hänger med. Men ni får väl kolla med HqTeq eller den amerikanska tillverkaren, dom har bra support.

Det som är fördelen med dataloggning som jag använder är att den plottar en kurva så man ser trenden över tid. lambdavärdet rör sig ganska rejält speciellt under uppstart, men även under normal drift och att bara se ett momentanvärde kan ge en felaktig bild. Även om ni köper med display, så se till att köpa varianten som tillåter dataloggning också. Det är mitt råd.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
SundayForever
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 05:22

Inlägg av SundayForever »

And Dar med det är för mig bekant kabeln Redan.

I bilkretsar tjuvluft Säger integration Nagot Man Da Man vill det är inte utan det är i have fall om detta så kan det referensluft Kalla naked man.

And Dar det nog med placering national vice-ju viktigt know.
hfo
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 06 jan, 2013 21:38

Re: Lamdan?

Inlägg av hfo »

Är medveten om att detta är en gammal tråd.. MEN, går det att ändra så att Logworks visar lambda-värden som är högre än 1,5??

Det blir ju lite kass till pelletseldning där man om jag förstått det hela rätt vill ha ett lambdavärde ikring 1,5-1,7 och programmet bara visar mellan 0,5 och 1,5. Det blir ju liksom bara ett streck högst upp i grafen.. =)

Jag kör med en Innovate LM-1 och logworks 3,0 och loggar i LM-1 för att sedan importera datan till pc'n. Under eldningen så visar ju LM-1 högre värden, den ligger och pendlar mellan 1,6-1,8 som brännaren är inställd nu.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Lamdan?

Inlägg av Barsk »

Hej!

Det är ett år sen eller två jag körde labmdasonden med Logworks, men såvitt jag minns var det inga problem att få visning i rätt arbetsområde. Har för mig det var nån inställning man gjorde för att ändra detta. Kan gräba fram gammel-laptopen för att kolla, men jag tror du hittar om du gräver lite...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lamdan?

Inlägg av AndersAA »

Hej Har ni koll på följande leverantör som har färdigutvecklade lambda styrningar för eldning? http://www.lambdacheck.de mvh Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Lamdan?

Inlägg av Barsk »

Nej, det var intressant! Dock min ambition var väl snarast att använda lambdan för att trimma in brännaren hyffsat optimalt, och sen låta den stå så. Visst finns det verkningsgrad att vinna på att styra luft/bränsle kontinuerligt, men det känns som ett lite för stort projekt att integrera den här styrningen direkt med Biomaticen... men om nån vet hur man gör det smidigt så kanske.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lamdan?

Inlägg av AndersAA »

Jag har gjort det på min janfire flex2a pga att allt varierade hela tiden. Men visst kanske inte motiverst ur besparningssynpunkt men ett roligt förbättringsprojekt. Det som varierar hos mig är:
Styrd fläktspänning, Inkommande nätspänning som påverkar min rökgasfläkt samt att doseringen inte är nogrann. Jag upplever att doseringsvariationen är den största felkällan. Regleringen kompenserar numera bra för avikelser.
Senast redigerad av AndersAA den sön 27 dec, 2015 16:43, redigerad totalt 1 gånger.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Lamdan?

Inlägg av Barsk »

Biomaticen har ju tre driftslägen, min, low och high vilket motsvaras av tre kaliberingslägen.
Men man kunde ju tänka sig att man sätter fläkten till 100% i alla lägen, och sen har en kontinuerlig övervakning via Lambdastyrningen som sen s.a.s får minska ner fläktspänningen till rätt nivå.

Men det är bara enkelt i teorin. Hur man får till det i praktiken vet jag inte riktigt. Jag är programmerare till yrket och småfuskar lite med Arduinio- och Raspberry Pie-projekt ibland. Har bl.a. byggt en styrbox till min projektorduk som har elmotor för upp-och nerrullning. Men här handlar det om kontinuerlig styrning av starkström och det övergår min kompetens tyvärr. PWM-modulerig in nån form kan jag anta.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar