Modulerande effekt,orkar inte med kylan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Modulerande effekt,orkar inte med kylan

Inlägg av vatsug »

Minus 14 grader här, pannan kallar på värme ca 62grader, hustrun börjar tappa varmvatten, sjunker till ca 56 grader innan lågeffekten, är etablerad, står sen där tills högeffekten går in,sen börjar den sakta krypa upp. Måste blivit feljusterad ! Kör nu endast på högeffekt, brännaren orkar inte annars. Mina knappar står på ca kvart i 12 och tjugo i tolv.
Ska den ge så lite effekt ? Står ju 15-20 KWH i boken, verkar mer som 15-20 W
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Johan
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 20 feb, 2005 21:15

Inlägg av Johan »

Min brännare går endast på lågeffekt, här är det minus 18 grader.

/Johan
Värmebaronen Viking Bio i Värmebaronen Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Under helgen med temperaturer på drygt -20 även här i Småland, så har brännaren fått jobba rejält. Det är precis som Vatsug skriver för mig också. Med 60 grader utgående till radiatorslingan, och någon tappar lite varmvatten, så orkar inte brännaren att höja temperaturen på låg effekt. Dock så har den klarat att hålla temperaturen konstant (d v s den har inte sjunkit ytterligare) men det går åt högeffekt för att öka.

Nu verkar det ju dock som att den senaste kraftiga kylan skall ge med sig för denna gång..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Har haft ~-20 och brännare går bara på lågefftekt men det innebär långa drifttider.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag tror inte att du kan härma deras ställning på klocka för att justera samma som andra har, det är beror på hur dragning luft efter storlek pipan och typ panna samt rumstemp, eller hur?

VVX gör kylar sig snabbt ner när man tappa varmvatten, ja.

Från 60ºC till 80ºC som jag har tog det ca 40 min inkl starta och avsvalning just nu så här väder utan rör tappa varmvatten.
Men jag vet om jag skulle börja tappa varmvatten när den brännare har precis starta vid 60ºC då sjunker vv temperatur även en lite stund innan brännare bli fullfart och ta en längre tid att nå 80ºC blir mer än 40 min.

Hade man vetat att brännare skulle starta då skall man inte tappa varmvatten förrän brännare är i fullfart så kan man använda tappa vv så håller vvx temp värme sig även tar längre än 40 min att nå stanna vid 80ºC.

Exempel: Om man vill tappa vv ner i badkaret så gör att "tjuvstart" och vänta tills brännare är i fullfart så kan man tappa ner vatten men ösar inte fullöppna kranen. blanda lite med kallvatten. Barn kan inte hoppa in 60ºC varm vatten i karet.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Tack för svaren, han som justerade ska komma förbi denna vecka o göra om inst. Den hade också svårt att starta i kylan, lågan lös, men sen gick den över i starfas igen några gånger innan den tog sej, högt drag kanske?
Jag har dragex lucka, men det kanske inte hjäper ? Sotarn sa att det stod som en kvast ur skorsten, när han drog upp viskan. Idag startar den fint o snällt, mycket varmare nu= mindre drag.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar